Polis lyder inte order och ökar farten vid mc-jakt.

• Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Kompetent nog att kunna köra en mc modell buss, och inte klota.

Tittade inte så noga, trodde han körde bil

Edit
- Uppenbart tjänstefel. På filmen ser man hur polisbilen kör mot rött och i en annan sekvens hur den tar sig över en rondell på fel sida, säger överåklagare Jörgen Lindberg i Malmö, som väckt åtalet.

Mc-föraren är dock ett klantarsle, bromsar han ut i diket? :va

Last edited:
Hur man än vänder och vrider så är det väl ändå han som smiter som orsakar jakten.

Polisen har för lite befogenhet i Sverige och därför blir det såna här diskussioner. Hade de fått skjuta en på direkten vid smitningsförsök så hade 99.9% stannat direkt om de såg ett blåljus.

Ska han inte bli jagat och slå ihjäl sig så bör HAN avbryta...inte polisen.

På sin höjd vore det ok om polisen fick en reprimand och sedan fortsätta med sin yrkeskarriär.
Vet vi ens hela historien? Kanske var kollegan på stationen förvirrad och blandade ihop vägar eller dylikt?
Börja tjura över att polisen jagar en som uppför sig olagligt bara för att personen ifråga kör mc, det är patetiskt. Ska vi börja gråta varje gång polisen felparkerar eller beter sig oschysst mot en pundare?
Det finns människor som inte bör arbeta som poliser men dessa rensas ut ganska fort under utbildningen. De som mot förmodan tar sig vidare blir inte långvariga i branschen. Jag är övertygad om att denne polisman inte är en av dessa.

På sin höjd vore det ok om polisen fick en reprimand och sedan fortsätta med sin yrkeskarriär.

Det lär väl inte bli mer heller, är väl ingen som på allvar tror på Expressens fängelse? :)

Gällande frågan att polisen inte följde order så är det helt rätt och riktigt att han döms. Låter de honom gå ger de spelrum för andra poliser att också börja ordervägra. Vad det leder till kan man ju bara fantisera om.

Självklart ska han lyda order, jag tycker bara det låter väldigt konstigt att en polis på stationen ska avgör om en polis under pågående "jakt" ska avbryta eller inte. Polisen hur mycke adrenalin han än har under jakten måste väl själv vara så kunnig att han avgör om han ska fortsätta eller avbryta :va:va

Självklart ska han lyda order, jag tycker bara det låter väldigt konstigt att en polis på stationen ska avgör om en polis under pågående "jakt" ska avbryta eller inte. Polisen hur mycke adrenalin han än har under jakten måste väl själv vara så kunnig att han avgör om han ska fortsätta eller avbryta :va:va

Uppenbarligen inte, jag förstår inte riktigt din argumentation??

Hetsar fram en olycka ??? hade idioten som smiter bara stannat så hade olyckan inte hänt :tummenupp:tummenupp

jag bryr mig inte ett dugg om smitaren, jag tänkte mest på andra trafikanter - jag har sett poliser på utryckning och det skrämmer mig varje gång jag ser hur de kör.

Jag hade inte heller följt order. Det kan väl inte Jonasson veta hur det ser ut just där och då. Ska man dra får man veta vad man gör. Om min hoj blir stulen och snuten får kontakt hade inte jag velat att de skulle skita i det för det går i hastigheter "upp till hundra".

Nu har vi ett system där polisen ska följa de order han får. Jag tycker inte han gjorde något fel i sitt jagande och utsatte andra för fara som man har sett poliser som jagar bågar göra i andra videor. Men även om han inte var orsaken till olyckan måste han väll för fan kunna lyda en order, Nästa gång blir det kanske värre när han kör sitt enmansrejs.

Tycker alla på allvar att poliser ska kunna fnysa bort instruktioner som han gör i detta klipp? Skulle jag vara hans chef skulle jag inte vilja ha kvar han iallfall.

Om man fortsätter på vägen där han körde av så kommer man till "Urshultarn". Växjös slingerbult, typ. Om nån ville veta. :rolleyes:

Jag tror att polismannen kände sig krengt i sitt myndighetsutövande när han inte stannade. Därför såg han rött.

Om man ska leka lite katt och råtta så får man väl ändå vara beredd på att det svartnar för ögonen hos konstaplarna ibland?

Edit: Självklart skall man göra som sin chef säger, man kan ju inte ha anarki på arbetsplatsen.

Last edited:
Vad är det du inte fattar, jag tycker det är konstigt att polisen på fältet inte själv får avgöra när han eller hon ska avbryta "jakten", blev det tydligare ??

Om polisen tycker det är rimligt att skjuta ihjäl en fortkörare, ska han få göra det då? Klart polisen ska följa order från högre instans, annars skulle det bli vilda västern här ...

Inget konstigt egentligen.. Om man inte gör som chefen säger kan man få sparken! Gäller alla arbetsplatser.
Blir någon dessutom skadad för att man gör fel så kan man bli straffad för det.
Gäller överallt!

Njae, fast där har du ju faktiskt fel. Det här är inte en arbetsplats där din närmaste chef (som det var i det här fallet) som avgör om du ska ha kvar jobbet eller ej.
Men det var ju nästan rätt :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...