Polis kör på Hoj vid Sergels Torg.

zykl0n skrev:
Vi kan ju leka med tanken att..

Killen gasade till lite som vi alla gör i vårtider(absolut inget alvarligt). :)
Polisen uppfattade detta som en fortkörning och kör efter.
Vid ett rödljus ser mc-föraren helt plötsligt att han har blåljus bakom sig.
Ajdå de påkallar fri väg tänker killen och kollar att det är fritt innan han kör.
Därefter byter han fil för att hålla sig ur vägen.
När han kommer fram till en rondell blir han helt plötsligt påkört bakifrån.
Killen faller illa och skadar ryggen så illa att han blir totalförlamad.
Mc flyger rakt in i en flicka som sitter och äter glass på en bänk.
Hon blir alvarligt skadad öven hon och kan aldrig mer gå.

Killen som polisen tror saknar körkort har i själva verket nyss fått tillbaka kortet så datorns information är felaktig.
---

När man tänker efter lite ser man att saker kan vara på olika sätt.
Ska detta avgöras i domstolen eller i några sekunder i en radiobil?

Smitning må vara helt fel men vem ska staffa en ev. smitare och hur hårt?

När polisen "duttar" så tror jag inte att dom gör det för nöjes skull, om dom anser att han begått så pass grova överträdelser och att risken för att någon skadas är så pass stor att det är värt att "dutta" till honom, då både tror och hoppas jag att dom gör det.
Jag skulle inte vilja vara den som kommer ivägen för en wheelande hoj i stan eller som du så fint beskriver, bara gasa lite(absolut inget allvarligt)
Det kanske till och med var självaste Sankte Per som var ute och luftade bågen :D
Nej, skämt åsido. Mängden användande av våld vid gripanden skall alltid vara måttligt till brottet, men väljer man då att försöka smita så får man faktiskt skylla sig själv då man själv ökar behovet av mängden våld för ett gripande. :fakta
 
Jag som såg det uppfattade det som att "duttningen" var en olyckshändelse eftersom killen svängde in framför polisen.
 
Nicke skrev:
Som det blev nu så lärde han sig att inte försöka köra ifrån Polisen igen och kanske flera andra tänker efter en gång extra innan de försöker. Det är väl bra.

Javisst, varför inte låta snuten spöa upp alla som går mot rött också så lär dom sig att vänta på gröb gubbe och alla som tittar på tänker efter innan dom gör det.
 
Om du går mot rött är det du som drabbas. Kör du mot rött i stan så är risken jäkligt stor att du kör på nån. Det är väldigt stor skillnad. Köra mot rött är grovt. Att endast köra för fort en helt annan sak. Den här gubben hade kört för fort, kört mot rött och försökt köra ifrån Polisen.

"- Han brände förbi ett övergångsställe och ett rödljus där det var fullt med folk, och då tyckte polispatrullen att det var dags att avsluta vansinnesfärden."

Diversion skrev:
Javisst, varför inte låta snuten spöa upp alla som går mot rött också så lär dom sig att vänta på gröb gubbe och alla som tittar på tänker efter innan dom gör det.
 
Nicke skrev:
Om du går mot rött är det du som drabbas. Kör du mot rött i stan så är risken jäkligt stor att du kör på nån. Det är väldigt stor skillnad. Köra mot rött är grovt. Att endast köra för fort en helt annan sak. Den här gubben hade kört för fort, kört mot rött och försökt köra ifrån Polisen.

"- Han brände förbi ett övergångsställe och ett rödljus där det var fullt med folk, och då tyckte polispatrullen att det var dags att avsluta vansinnesfärden."

Nej andra kan faktiskt drabbas, dock med mindre allvarliga konsekvenser.

Om fortkörning, rödljuskörning och smitning anses så allvarligt att invaliditet eller t.o.m döden ses som en rimlig påföljd så tycker jag inte att man är för hård om man bestraffar de som går mot rött med en utslagen tand eller en fläskläpp.
 
Kom igen nu. De gör ju sånt här när de bedömer att ingen kommer att dö eller bli invalido. Om man går mot rött och försöker springa ifrån nån Polis kan man väl riskera ett krokben eller liknande. De klappar inte folk på käften för skojs skull. Det gör bara väktare och möjligtvis piketgubbarna.

Diversion skrev:
Nej andra kan faktiskt drabbas, dock med mindre allvarliga konsekvenser.

Om fortkörning, rödljuskörning och smitning anses så allvarligt att invaliditet eller t.o.m döden ses som en rimlig påföljd så tycker jag inte att man är för hård om man bestraffar de som går mot rött med en utslagen tand eller en fläskläpp.
 
Nicke skrev:
Kom igen nu. De gör ju sånt här när de bedömer att ingen kommer att dö eller bli invalido. Om man går mot rött och försöker springa ifrån nån Polis kan man väl riskera ett krokben eller liknande. De klappar inte folk på käften för skojs skull. Det gör bara väktare och möjligtvis piketgubbarna.


Gör de, och om de bedömer fel då ? Både gällande nödvändigheten av aktionen och konsekvenserna av den ? Det är väldigt svårt att exakt avgöra konsekvenserna av att "dutta" till någon även i relativt låg fart med en tung bil, F=ma.

Nej snuten kanske inte klappar folk på käften nu (iaf när det finns för många vittnen i närheten) men enligt din filosofi bör de ju få göra det, i en graderad skala då förstås beroende på brottets art.
 
Står helt på din sida zykl0n!

Spelar ingen roll, man ska fasen inte preja omkull en motorcyklist, grabben kunde ju fan ha dött om det ville sig illa. Och hojen kunde som sagt kunnat träffa en lite flicka som satt och åt glass på parkbänken.....

Nej, det här är skandal!!!! :fakta
 
Macke skrev:
Står helt på din sida zykl0n!

Spelar ingen roll, man ska fasen inte preja omkull en motorcyklist, grabben kunde ju fan ha dött om det ville sig illa. Och hojen kunde som sagt kunnat träffa en lite flicka som satt och åt glass på parkbänken.....

Nej, det här är skandal!!!! :fakta

Okej! vi låter honom köra som ett svin i trafiken och kanske plöja in i en grupp skolbarn bakom hörnet istället.
Det är ju synd om honom när han inte får gasa ifred! :skrämd
 
Jag tycker inte alls att Polisen får slå folk på käften. Sen finns det säkert de som gör det nån gång.
Det håller ju inte att de _aldrig_ får stoppa någon som försöker smita som sitter på MC. Jag tycker inte att de måste släppa samtliga hojåkare som vägrar stanna.

Sticker man då riskerar man mycket. Så ska det vara. Sen får vi lita på (jag gör det) att Polisen inte bedömer det som riskfritt att preja en MC i 90 på E4:an.

Diversion skrev:
Gör de, och om de bedömer fel då ? Både gällande nödvändigheten av aktionen och konsekvenserna av den ? Det är väldigt svårt att exakt avgöra konsekvenserna av att "dutta" till någon även i relativt låg fart med en tung bil, F=ma.

Nej snuten kanske inte klappar folk på käften nu (iaf när det finns för många vittnen i närheten) men enligt din filosofi bör de ju få göra det, i en graderad skala då förstås beroende på brottets art.
 
wheelieman skrev:
Okej! vi låter honom köra som ett svin i trafiken och kanske plöja in i en grupp skolbarn bakom hörnet istället.
Det är ju synd om honom när han inte får gasa ifred! :skrämd

En del fattar visst inte poängen. Ingen jag upprepar INGEN försvarar buskörning, rödljuskörning, smitning etc.

Det som är faran är att polisen genom missbedömningar ökar faran för allmänheten istället för att minska den. Om ett prejudikat skapas som säger att det är ok att preja/ramma mc-åkare även vid mindre allvarliga brott kommer denna metod att användas allt oftare, till slut alltför ofta. Varje gång det händer kommer vi närmare den stund då den ödesdigra missbedömningen sker.


Exempel 1)

En kille rånar en bank eller begår något annat grovt våldsbrott sen flyr han på MC. Är det rätt att ramma honom? Ja det tycker jag. Han utgör uppenbarligen en fara och skiter i andras säkerhet oavsett om han befinner sig på MC, i bil eller till fots.

Exempel 2)

Fyllekörning, är det rätt att ramma honom? Det beror på. Eftersom han är berusad och inte kan hantera fordonet utgör han uppenbarligen en fara vare sig han "menar" det eller ej. Sitter han i bil är det ok men endast om det kan ske på ett ställe där oskyldiga inte kommer till skada. Sitter han på MC så samma sak och om möjligheten finns skall man vänta tills faran för den berusade är liten också. Undantag givetvis om det måste ske NU! Exempelvis om han kör fort där det finns mycket folk.

Exempel 3)

Kalle Andersson som av missförstånd eller någon annan anledning inte stannar omedelbart. Rätt här?

Ramma endast och jag upprepar endast om han utgör en omedelbar och överhängande fara. Dit räknas inte rödljuskörning där han saktar in och ser sig för även om det är del i en smitning. Dit räknas inte heller kryssande i filer för att komma undan såvida detta inte sker i en hastighet som sätter andra trafikanter i fara.

Exempel 4)

15-årige Kalle på en trimmad DT-50. Ramma? Är ni riktigt riktiga i skallen?
 
Nicke skrev:
Sen får vi lita på (jag gör det) att Polisen inte bedömer det som riskfritt att preja en MC i 90 på E4:an.


Jag gör det inte så länge dom käkar ryssfemmor, antastar kvinnliga aspiranter och runkar till Guns'n Ammo.
 
När man läser det där blir man ju för fan skraj! Går det en massa poliser lösa som har för vana att misshandla trafikanter???

Vad hände med "serve and protect"?
 
gött åt snutjäveln säger jag bara, meja ner en hoj e livsfarligt vare sig det går i 30 elle 150, man kan ju fan få hojen över sig, ja vad som helst kan händ.....
 
Mellan varven så undrar man nog lite över bengens handhavande av vissa saker.... Blev själv stoppad i min gamla 745 i söndags morse av en hysterisk polis som ville veta om jag varit/sett till nån hojträff... Kan tilläggas att 0330 är man inte speciellt intresserad av att lugna någon hysterisk polis... Så det där med "serve and protect" tja.... i en annan värld kanske.... :notme
dessutom.. håller nog med flertalet... att preja honom var väl kanske inte den bästa metoden....
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top