Polis friad för mc-krasch

Pejo skrev:
Polisen måste följa lagen.
Bovar är bovar när dom fällts i domstol, tills dess är dom vanliga Svenssons som är misstänkta.
Poliser får inte utdela straff, även fast dom tror nån är bov. Det är domstolar som utdelar straff.



och svensson måste inte följa lagar förren det är fastställt i domstol att de har begått ett brott lr hur tänker du??
jag tycker definitivt att poliser skall få mer befogenheter och att de är ALLDELES för snälla mot allt bus som finns åtminstone i uddevalla..tro mig jag har många historier att berätta, då jag har ett ganska nära samarbete med poliser, jobbar som väktare/ordningsvakt/kriminalvårdare.

//Niklas
 
Det måste finnas proportion mellan brott och straff. När det saknas tappar allmänheten förtroendet för polisen.

Om jag kör 150 km/h på en tom landsväg och försöker dra snuten tycker jag att det är helt orimligt straff om polisen prejar en i diket och man blir invalid eller dör. Mindre trafikbrott som t.ex. fortkörning (utanför stan) bör polisen släppa om man drar, polisen kan ta dig nästa gång i stället tycker jag.

Samtidigt borde straffskalan justeras uppåt på andra straff.

Dessutom borde polisen omfördela resurser från trafikbevakning till andra tyngre brott som rån / våldtäkt /misshandel. Det är helt orimligt att "nollvisionen" ska ta massa polisresurser så folk dör av misshandel istället.
 
Pejo skrev:
Hur tänker du själv ?


jag tänker följande, poliser måste följa lagen, precis som du skrev, men en svensson är inte bov förren han är dömd i domstol,(för att citera dig) alltså avgörs det väl i domstol vad som var fel o vad som var rätt, tydligen så var det rätt det som de gjorde, svensson måste väl oxå följa lagarna, hade han gjort det, hade han inte hamnat i en parkbänk, så menade jag...alltså från din sida borde det var slutdiskuterat, eftersom fallet är avklarat o dömt, precis som du förespråkar!

ds, du svarade inte på min fråga, du ställde endast en motfråga....

//Niklas
 
Rickard skrev:
Det måste finnas proportion mellan brott och straff. När det saknas tappar allmänheten förtroendet för polisen.

Om jag kör 150 km/h på en tom landsväg och försöker dra snuten tycker jag att det är helt orimligt straff om polisen prejar en i diket och man blir invalid eller dör. Mindre trafikbrott som t.ex. fortkörning (utanför stan) bör polisen släppa om man drar, polisen kan ta dig nästa gång i stället tycker jag.

Samtidigt borde straffskalan justeras uppåt på andra straff.

Dessutom borde polisen omfördela resurser från trafikbevakning till andra tyngre brott som rån / våldtäkt /misshandel. Det är helt orimligt att "nollvisionen" ska ta massa polisresurser så folk dör av misshandel istället.
Men det är inte du som avgör vilket brott som är allvarligt! Det är våra politiker som avgör hur prioriteringen ska se ut. Om du inte kan acceptera straffet för ett brott ska du heller inte göra brottet. Jämför om jag hade tyckt att bankrån är ett lindrigt brott; hade det gjort det moraliskt rätt bara för att jag tycker att det är ett lindrigt brott? Det som är ett grovt brott i dina ögon kanske anses mindre allvarligt av nån annan.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Om jag minns den historian rätt så trodde den polisen att tks var någon annan som hade smitit. Det borde isåfall ge honom rätt att ramma honom om polisen som rammade personen vid plattan har laglig rätt att göra det. Personligen så tycker jag att polisen borde ha lite mer omdömme än att man skickar iväg en 200kg bensax mot folk som är ute på stan. Det är inte rätt att smita, men polisen ska väl ändå kunna göra en vettig bedömmning av läget, vad var personen misstänkt för, bankrån eller för att ha en konstig skylt? Tycker inte att det är klädsamt med poliser som agerar bödlar.

:7peta

polisen såg att det var nåt konstigt med rettans regskylt, och gjorde en bedömning. (1)

polisen såg öht inte tks regskylt eftersom dom såg framsidan av honom, men gjorde nån jävvla helt inkorrekt bedömning ändå. (2)

därför tycker jag inte att ett godkännande av rammning (1) ger polisen rätt att utföra (2).
 
Rickard skrev:
Det måste finnas proportion mellan brott och straff. När det saknas tappar allmänheten förtroendet för polisen.

Om jag kör 150 km/h på en tom landsväg och försöker dra snuten tycker jag att det är helt orimligt straff om polisen prejar en i diket och man blir invalid eller dör. Mindre trafikbrott som t.ex. fortkörning (utanför stan) bör polisen släppa om man drar, polisen kan ta dig nästa gång i stället tycker jag.

Samtidigt borde straffskalan justeras uppåt på andra straff.

Dessutom borde polisen omfördela resurser från trafikbevakning till andra tyngre brott som rån / våldtäkt /misshandel. Det är helt orimligt att "nollvisionen" ska ta massa polisresurser så folk dör av misshandel istället.

Så om man bara köper motorcykel nog för att köra ifrån polisbilar går man säker? Och hur ska polisen kunna ta dig nästa gång, hävdar du att det inte var du utan att du lånade ut cykeln till någon kan de inte bevisa ett någe.

När man smiter är man väl inte dummare än att man vet hur det kan gå, den risken får man ta om får för sig att försöka smita. Ger man sig in i leken kan man gott leken tåla.

//@
 
d1ce skrev:
Och vem är du att avgöra/dömma huruvida detta var övervåld eller inte?

//@

Det kallas för "uppenbarligt oförsvarligt våld" i brottsbalken.
dvs övervåld.

En polisman är utbildad i vilket våld han har rätt att använda vilket gör detta brott ännu allvarligare! (det som polismannen begick) problemet är att tingsrättens nämdemän ofta består av gamla gubbar som oftast friar polismannen.
(Det är även dessa som friar våldtäktsmännen pga tjejjens "utmanande klädsel")
 
Typ.

Tror du den fällde fick strafflindring för skadan i samband med gripandet, eller var det en häftig bonus bara?

nikke skrev:
ds, du svarade inte på min fråga, du ställde endast en motfråga....

//Niklas
 
Att bli avprejad ingår inte i straffet. Det ingår i ingripandet.

Kan du nu skilja på våld vid ingripande och straff?

Som jag skrev tidigare, tror du den fällde fick strafflindring för skadan i samband med gripandet, eller var det en häftig bonus bara?


Nr:18 skrev:
Om du inte kan acceptera straffet för ett brott ska du heller inte göra brottet.
 
Pejo skrev:
Vem arrangerar den? När vet man att man är deltagare? Vem är domaren?

Om en polis försöker stoppa dig och du uppenbarligen ger dig i akt med att försöka smita(eftersom du snarare ökar farten än saktar ner) har du arrangerat den och garanterat gett dig in i något du bör förstå kan få en olycklig utgång.

Vad menar du med domare? Polisens uppgift är att stoppa dig så någon kan få möjlighet att dömma dig till ett rättmätligt straff.´

Naturligtvis är t.ex. prejjning inte något jag tycker polisen ska syssla med, men finns det inga alternativ så är det ett av flera våldsammare medel att använda mot de som försöker smita.

//@
 
Pejo skrev:
Typ.

Tror du den fällde fick strafflindring för skadan i samband med gripandet, eller var det en häftig bonus bara?

ytterliga en motfråga....för att föra en diskussion så måste man ha en dialog!
 
d1ce skrev:
Naturligtvis är t.ex. prejjning inte något jag tycker polisen ska syssla med, men finns det inga alternativ så är det ett av flera våldsammare medel att använda mot de som försöker smita.

//@

alternativet att låta fortköraren komma undan finns faktiskt alltid.
 
bmwjohan skrev:
alternativet att låta fortköraren komma undan finns faktiskt alltid.

Naturligtvis, men på sätt och vis tycker jag att det kan uppmana till att smita nästa gång också och att andra även kan uppmanas till det. Vet man att det går och att man slipper undan helt om man lyckas tror jag att det kan locka många att försöka.

//@
 
Fuckt for life

Jag krockade med en polis bil för 8 år sedan förresten så var det de som körde in i mig....när jag sa i domstolen att det "kändes att de var efter mig" och att polis själv sa att de trodde att de var en biltjuv ändå torskade jag.

Där är ett prakt exempel :6surkart
 
Polisen har ju börjat fundera på om dom över huvud taget ska stoppa motorcyklar pga de många smitningarna med olycklig utgång (se senaste nr av MC-folket). Man får väl hoppas att dom inte inför andra typer av kontroller eller förordningar för att kompensera detta. Att folk smiter från polisen kommer bara att slå tillbaka på mc-åkarna på något annat sätt, kanske genom effektbegränsningar eller krav på större nummerskyltar.
 
Pejo skrev:
Att bli avprejad ingår inte i straffet. Det ingår i ingripandet.

Kan du nu skilja på våld vid ingripande och straff?

Som jag skrev tidigare, tror du den fällde fick strafflindring för skadan i samband med gripandet, eller var det en häftig bonus bara?
Men hur uppkom situationen från början? Smitning! Vem kunde avstyra situationen innan den uppstod? Mc-föraren! Varför ska man ha rätt att bryta mot lagen bara för att man köpt en snabb hoj? Detta är i min åsikt inte allvarligare än brottet som mcföraren gjorde sej skyldig till. Vad hade du sagt om killen som försökte dra snuten hade prickat en fotgängare vid Sergels torg istället? Har man inget ansvar som förare av sporthoj, bara för att det finns en polis bakom sej? Är det alltid "nån annans" fel att hojåkare råkar i trubbel?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top