Polis fälld för dödsolycka (Vänstersväng)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
13s29-olycksplats-89

Polis fälld för dödsolycka

TIERP. Joakim ”Jocke” Jurell, 25, dödskraschade in i polisbilen med motorcykeln. Detta sedan polisbilens förare gjort en vänstersväng framför honom utanför Tierp.

I dag dömdes den 34-årige polismannen som körde till villkorlig dom och 12 000 kronor i böter för vållande till annans död av Uppsala tingsrätt.

Tingsrätten friar honom dock från vårdslöshet i trafik.

Sedan tidigare har polisens ansvarsnämnd beslutat att polismannen inte förlorar sitt jobb vid en fällande dom.

Tingsrätten anser att polismannen har agerat oaktsamt genom att göra en långsam vänstersväng utan att använda körriktningsvisaren och utan att tillräckligt förvissa sig om att vänstersvängen kunde genomföras utan fara för övrig trafik.

Läs mer: Aftonbladet

Jag vill inleda denna tråd (förutom TS första inlägg naturligtvis) med att be er skriva med förstånd. Bara för att en polisman har dömts för olyckan som kostade en motorcyklist livet så innebär inte detta att vi skall kritisera poliskåren på ett osunt sätt.
Vårda språket med andra ord och tänk på att båda sidorna, den omkomnes familj och polismannen som garanterat mår riktigt dåligt, skall respekteras.

Mvh Peter

Har inte följt någon olyckstråd, men har det frammkommit hur det gått till? Vile polismannen stoppa en vansinnesfärd med sitt fordon? Eftersom han blev dömd så torde det vara så..

Aftonblasket skrev:
IERP. Jocke, 25, hade inte en chans när polisbilen plötsligt svängde vänster tvärs över vägen.

I går hedrade vänner och anhöriga den döde mc-föraren.

– Beskedet om Jockes död blev en chock för oss alla, säger hans äldre bror, Magnus Jurell, 38.

Det var i torsdags som ”Jocke” kom körande med en motocrosscykel på länsväg 292 söder om Tierp.

En mötande polisbil fick syn på en vit personbil som de tidigare sökt. Bilen svängde höger in på en skogsväg, polispatrullen följde efter i en vänstersväng.

Joakim, bakom den vita bilen, körde in i polisbilens högra sida, och omkom.

Äldre artikel om hur det hände..

Tingsrätten friar honom dock från vårdslöshet i trafik.
Detta, är det stora, resten är "bagateller".
Råkade själv ut för vårdslös vänstersväng, inte en enda påföljd mot chauffören.
Nu är förvisso vållande till annans död belagd med högre straffsats är vårdslöshet, men vad hade påföljden blivit om mc föraren inte avlidit utan bara handikappad?

Det sänder en obehaglig signal att ett liv är värt 12k i böter och villkorligt.

"- Jag såg honom inte och skulle ha gjort likadant i dag i motsvarande situation, sa polismannen i rätten."

Det här uttalandet förstår jag inte, och blir lite arg.

Har inte följt någon olyckstråd, men har det frammkommit hur det gått till? Vile polismannen stoppa en vansinnesfärd med sitt fordon? Eftersom han blev dömd så torde det vara så..

Nope.

Det var 15 september i år som polispatrullen gjorde en vänstersväng på länsväg 292 utanför Tierp för att kontrollera en bil som kördes av Joakims flickvän.

Bakom flickvännens bil kom Joakim Jurell på motorcykeln. Något som polispatrullen inte hann uppmärksamma
.

Att det var just en polis som framförde bilen är ju egentligen inte särskilt relevant. MEN det får åtminstone tidningarna att skriva om fallet.

Jag la upp artikeln mer för att visa hur rättsväsendet bedömer "vänstersvängsolyckor" eftersom det varit åtskilliga sådana dödsfalll den senaste veckan. Domen verkar följa praxis. Prislappen för att ofrivilligt köra ihjäl någon efter att ha brutit mot trafikens regler kostar bara sissådär 10-12 000 kr.

Det är väl snarare det faktumet som kan vara värt att diskutera. Inte att det råkade vara en polis som orsakade olyckan den här gången.

Detta, är det stora, resten är "bagateller".
Råkade själv ut för vårdslös vänstersväng, inte en enda påföljd mot chauffören.
Nu är förvisso vållande till annans död belagd med högre straffsats är vårdslöshet, men vad hade påföljden blivit om mc föraren inte avlidit utan bara handikappad?

Det här förstår jag inte heller. Fälld för vållande, friad för vårdslöshet.

Ja, det verkar vara en påfallande låg straffpåföljd att genom vad som måste ses som oaksamhet orsaka någons död... Men vad vet jag.

Jag vill inleda denna tråd (förutom TS första inlägg naturligtvis) med att be er skriva med förstånd. Bara för att en polisman har dömts för olyckan som kostade en motorcyklist livet så innebär inte detta att vi skall kritisera poliskåren på ett osunt sätt.
Vårda språket med andra ord och tänk på att båda sidorna, den omkomnes familj och polismannen som garanterat mår riktigt dåligt, skall respekteras.

Mvh Peter

Håller helt med i sak så inget konstigt där :tummenupp

Men som andra inlägg, innan någon annan sagt varken bu eller bä, mana kollektivet till besinning... det blir mycket modererande framöver om det är nya standarden :crash

Vi har väl tyvärr alla råkat ut för "jag såg honom inte" situationer. :(
Att det var en polis är ju trist men ingen skillnad, de är också människor.
Man får ALLTID vara beredd på ALLT där ute, också från poliser.

Otroligt tråkigt för polisen som skall leva med detta under resten av sitt liv.
Otroligt tråkigt för Jockes familj och vänner.

RIP Jocke.

Det är många "OM" här redan efter ett antal inlägg.

Det jag ser i ett av inläggen är att mc-föraren åkte bakom den bil som polisen vek vänster för att följa efter.
OM det stämmer så kan ni tänka er in i följande senario;

OM det va ni som körde bilen som i detta fall var vållande, och OM ni glatt såg att det var er kompis Nisse som körde den mötande bilen och ni fick för er att "sväng in efter Nisse, vi klämmer honom på en fika!!! "
Tänk er OM det var så att er andra kompis Lasse körde tätt bakom Nisse med en cross, som ni inte såg.

Tänkt er OM ni la om vänster hårt efter Nisse glada i hågen för att ha hunnit sett Nisse o nu skulle efter - och Lasse kör rakt in i er sida och omkommer.

Skulle ni åka på vårdslöshet då? Inte som jag ser det. Tvärt om så har Nisse förmodligen legat för nära, hade han hållit avstånd så skulle ni hunnit se honom...

Många OM här också, men snälla var lite försiktiga nu när ni som vanligt här på SH skall höja rösterna för högre straff i en redan stor tragedi.

P

Håller helt med i sak så inget konstigt där :tummenupp

Men som andra inlägg, innan någon annan sagt varken bu eller bä, mana kollektivet till besinning... det blir mycket modererande framöver om det är nya standarden :crash

Jag förstår vad du menar, men en tråd som dels behandlar en avliden hojkompis och att det är vållat av en polis brukar göra att trådarna spårar ur. Bara därför.

Jag förstår vad du menar, men en tråd som dels behandlar en avliden hojkompis och att det är vållat av en polis brukar göra att trådarna spårar ur. Bara därför.

Jo, det brukar kunna spåra ur rätt ordentligt, fast jag tycker det varit lite lugnare på sistone...
Håller tummarna för att det ska klara sig åtminstone 3-4 sidor innan det brakar löst den här gången. :död

Sitter och läser domen nu för att se vad som sades av de diverse vittnena. Har ändå inget bättre för mig idag, så kan lika gärna för omväxlings skull bilda mig en påläst uppfattning.

Hoppar över att ta upp lite saker från domen mest pga att det bara kommer bli massa tjafs här, men tydligen är det svårare att bli dömd för vårdslöshet i trafik än för vållande till annans död pga att man ska ha varit vårdslös uppsåtligt vad gäller trafiken... Vilket han inte bevisats vara. Däremot har han genom att inte se sig om, göra en jävligt dum och långsam vänstersväng vållat någons död, och det är tillräckligt för vållande till annans död. Det behöver inte vara uppsåtligt. (då blir det väl snarare dråp eller mord)

Last edited:
Vad jag finner konstigt är att trots att man orsakar någons död i trafiken efter att man brutit mot en trafikregel så kan man få behålla körkortet. Men om man kör mot rött i öde korsning där ingen skadas så kan man bli av med lappen. Det är väl ändå något där som är snett?

För en tio år sedan så var jag själv med om en korsningolycka med bil där en förare bröt mot väjningsplikten och körde ut rakt framför oss. Det blev ju tack o lov bara plåtskador för några 10 000-lappar den gången men det kunde lika väl slutat med ett dödsfall ifall jag kommit på motorcykel. Vi ringde ju polisen efter smällen men då det inte blev några personskador så brydde de sig ine det minsta. Detta fall slutade alltså utan någon som helst rättslig påföljd för den andra föraren trots ett solklart vållande till olyckan.

Jag har svårt att förstå logiken:

Dödsfall - föraren får böter men får behålla körkortet.
Orsaka en olycka efter lagbrott - ingen som helst påföljd.
Köra mot rött utan att någon skadas - föraren kan förlora körkortet.

Borde inte innehavet av körkortet vara mer kopplat till resultatet av hur föraren kör i trafiken?

Jag tycker påföljden är låg även om det "bara" var oaktsamhet. Framför man ett så farligt fordon som ändå bil är tycker jag nog man får vara beredd att ta större konsekvenser av sitt handlade om man inte är ordentligt vaken när man kör.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti