Polini mod.std. service/underhåll?

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Hej,

Vad behöver bytas på en motor som gått ca 70h (en säsong)?

(svar från sådana såsom PBR, Wheelie-king, Caper mfl. uppskattas :Bugar )
 
Finemang :tummenupp . Då får jag samla krafter till demonteringen. :) Det är inte så jobbigt att plocka isär den totalt men det finns ändå ett initialmotstånd mot det.
 
EasyRider skrev:
Hej,

Vad behöver bytas på en motor som gått ca 70h (en säsong)?

(svar från sådana såsom PBR, Wheelie-king, Caper mfl. uppskattas :Bugar )


Hej,
Om du kör 70 timmar( många timmar) på 1 säsong så bör du nog byta vevlager,vevstakslager och Kolv/kolvring = totalrenovering.

Räknade lite på det där, vi körde varje lördag ( 6-7 10min pass) i ca.4 mån.
Då blir det ca: 16-18 effektiva timmar på en säsong.
Kör man 2 ggr i veckan så blir det dubbelt ca:32-36 timmar.

Så du måste ha legat i bra för att köra 70 tim, men det ger ju bra träning :)
Tur att det inte är så dyra grejjer att renovera.

Mvh Caper , vobblaracing.se
 
caper skrev:
Hej,
Om du kör 70 timmar( många timmar) på 1 säsong så bör du nog byta vevlager,vevstakslager och Kolv/kolvring = totalrenovering.

Räknade lite på det där, vi körde varje lördag ( 6-7 10min pass) i ca.4 mån.
Då blir det ca: 16-18 effektiva timmar på en säsong.
Kör man 2 ggr i veckan så blir det dubbelt ca:32-36 timmar.

Så du måste ha legat i bra för att köra 70 tim, men det ger ju bra träning :)
Tur att det inte är så dyra grejjer att renovera.

Mvh Caper , vobblaracing.se

OK, tack! :tummenupp

Då är det nog enklast att byta hela vevpartiet för min del......

Jo, en del köra har det blivit även om jag är långt ifrån den flitigaste. :lol

Vi har förträffliga träningsmöjligheter här nere. Lockarp öppnar i början av April och har öppet t.o.m Oktober med 2 träningstillfällen/ vecka a´4h. Efter det har vi Racehouse och Landskrona. :)

@ FilipRSR, klart du får svara! Jag tyckte dock att det vore bäst med svar från någon som hållit på länge och gjort en del renoveringar. Du är ju lika grön som mig. :D
 
Grön?!!? Jag har ju varit mek hela mitt liv!!!

Förresten kan du inte ha kört 70 tim.
Dels har du inte varit med på hälften av träningarna, dels kör
vi inte 4 tim/ pass. Mopparna kör ju hälften! :D
 
Det kan så vara att 70h är lite väl tilltaget...... :arsele , det var ett överslag som inte verkade alltför otroligt. :)

Hursomhelst så hade det känts bra att ha en uppfattning om delarnas livslängd. Jag är inte mycket för principen "gasa tills det rasar"........ men vill samtidigt inte byta delar i onödan eller förtid heller.

PBR har du några uppgifter på livslängd på vev, kolv, kolvring mm?
 
Jag har en veven kvar från min hoj dom utan (fungerade) Lager... Om du vill kan du köpa den för en billig peng eller så får jag väl hänga upp den på väggen tills jag hittar nått annat bättre syfte med den!
 
Meli skrev:
Jag har en veven kvar från min hoj dom utan (fungerade) Lager... Om du vill kan du köpa den för en billig peng eller så får jag väl hänga upp den på väggen tills jag hittar nått annat bättre syfte med den!

Yepp! I'm interested! Skicka PM :tummenupp
 
Jösse skrev:
Byt smådelarna som är nämda ovan.

Få vevaxeln balanserad i med den igen , byt vevaxel innan den rasar.

Du menar väl i alla fall att få den riktad och rak, balansering är något annat.
I samband med renovering då det snackas om "balansering" så menar 99,5% riktning. Det är ett ytterligt fåtal personer här i landet som verkligen kan och klarar av att balansera ett vevparti.
 
6008pro skrev:
Du menar väl i alla fall att få den riktad och rak, balansering är något annat.
I samband med renovering då det snackas om "balansering" så menar 99,5% riktning. Det är ett ytterligt fåtal personer här i landet som verkligen kan och klarar av att balansera ett vevparti.


Jepp, riktning kallas i folkmun (felaktigt) balansering, men det är det han menar.
 
EasyRider skrev:
PBR har du några uppgifter på livslängd på vev, kolv, kolvring mm?
Nej egentligen inte, det beror väldigt mycket på vilken olja du kört med.
Caper hade ett bra svar tycker jag. Själv kör jag med "kör till det rasar principen" :D Har maskinen gått hela säsongen utan att rasa så byter jag kolvring. Kör med Omega och Sweedex olja :tummenupp

/Jesper
 
PBR skrev:
Nej egentligen inte, det beror väldigt mycket på vilken olja du kört med.
Caper hade ett bra svar tycker jag. Själv kör jag med "kör till det rasar principen" :D Har maskinen gått hela säsongen utan att rasa så byter jag kolvring. Kör med Omega och Sweedex olja :tummenupp

/Jesper

:D

Då är det gott nog för min del också. :tummenupp Då blir det en ny kolvring nu och en fullständig renovering a la Caper till hösten tror jag. :Rockbanan

Tack för hjälpen alla! :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top