Polini 155 cc till ROTAX 122/123

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Hej

Har någon praktisk erfarenhet av 155 cc-kitet till ROtax 122/123?
Kanske någon som till och med har mätt effekten och jämfört med original?

:)
 
Hej

Har någon praktisk erfarenhet av 155 cc-kitet till ROtax 122/123?
Kanske någon som till och med har mätt effekten och jämfört med original?

:)

Jag har kört med det. Jo visst märks det skillnad. Jag lät min avgasport stå helt öppen så gick det lite till.
 
Stor skillnad i toppeffekt och toppfart?
Vad hände med effekten runt tex 5-6 kRPM?

Upplevde du något negativt som tex ökat slitage på vevstake eller liknande?
Påverkades bränsleförbrukningen signifikant?

Hade 28 eller 34 mm förgasare? :)
 
Stor skillnad i toppeffekt och toppfart?
Vad hände med effekten runt tex 5-6 kRPM?

Upplevde du något negativt som tex ökat slitage på vevstake eller liknande?
Påverkades bränsleförbrukningen signifikant?

Hade 28 eller 34 mm förgasare? :)

Både toppfart och toppeffekt blev bättre. Den började dra tidigare än med 125.

Inte vad jag vet (kollade aldrig lagrena eller fick byta dom)

Jag hade 38mm förgasare men en 34 är nog lagomt kanske.
 
Utnyttjar man den extra volymen på rätt sätt. Alltså inte drar den på högre varv än orginal, så påverkas livslängden inte SÅ mycket.
Det är framför allt varvtal som sliter.

Men var noga med bestyckning, olja i alla ära, men rätt bränslemängd är A-O för en 2-taktare.

Mats
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top