Polestaroptimering XC60 D4 -16

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köpte precis en XC60 D4 av 2016 års modell och upptäckte idag att den lilla blå dekalen som sitter på bakluckan inte var något "Ocean Race" märke av den typen som sitter på flyglarna utan "Polestar Engineered". Frågade handlaren om han kände till något eftersom annonsen inte nämnde att bilen var optimerad på något sätt men han hade ingen aning utan bad mig kontakta Volvo.

Har läst någonstans att reggning efter optimering är frivillig så hur kan jag ta reda på om bilen är optimerad eller ej? Går det att se under huven på något sätt? Det är bra knuff i motorn men jag har väldigt svårt att avgöra om det är 190hk eller ytterligare pållar som skjuter på.

Alt är bilen dekaltrimmad men det vore kul att veta om någon lagt ned lite extra kärlek på motorn :)
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
När jag 'chippade' min XC60 så fick man med ett intyg som man skulle visa upp vid regbesiktningen.
Det är väl bara att kolla vad som står på transportstyrelsens sida om ditt fordon.

Är det gjort via Volvo borde det väl finnas något kvitto på det?

Sen så kan du väl testa 0-100 om det går på 9+ sek eller 8.2 enligt Polestars sida.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
När jag 'chippade' min XC60 så fick man med ett intyg som man skulle visa upp vid regbesiktningen.
Det är väl bara att kolla vad som står på transportstyrelsens sida om ditt fordon.

Är det gjort via Volvo borde det väl finnas något kvitto på det?

Sen så kan du väl testa 0-100 om det går på 9+ sek eller 8.2 enligt Polestars sida.
Vad jag förstår är regbesiktning efter optimering frivillig?

Finns inget intyg och handlaren känner inte till om bilen är optimerad. Det står 133 kw på effekt i regbeviset, vet inte om det ger någon ledtråd.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad jag förstår är regbesiktning efter optimering frivillig?

Finns inget intyg och handlaren känner inte till om bilen är optimerad. Det står 133 kw på effekt i regbeviset, vet inte om det ger någon ledtråd.
133 kw är 181 hk....
Eftersom det inte står någe å ingen vet om den är optimerad så är största sannolikheten att någon tidigare ägare klistra dit ett märke bara..
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
133 kw är 181 hk....
Eftersom det inte står någe å ingen vet om den är optimerad så är största sannolikheten att någon tidigare ägare klistra dit ett märke bara..
Ok makes sense, tack!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Faderns D4 Polestar har 238 ystra pållar. Går faktiskt riktigt bra.
Såna visar alltid fingret åt mig när jag kört ifrån dom så jag tror dom faktiskt går så bra så det är ovanligt att dom får byxorna nedragna....

Chippning ger ofta mycket bättre vrid o kurva så ökningen känns i många fall mycket rejält ?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag Polestar-optimerade min V70 förra året hos Volvo och det var helt frivilligt att reg-besiktiga efter det. Det rullar nog en hel del bilar som har den optimeringen utan att ha blivit omreggade. Ska du veta säkert så lär ju en Volvoverkstad kunna kolla upp det om inget annat
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
E den Polestar trimmad går det att läsa i bilen data minne samt vem som utförde optimering.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det sånt man kan komma åt själv i bilens menyer, eller måste man läsa ut det via OBD/dataport med specialmjukvara?
Volvo har ett icke rader art minne som loggar allt som reparatörer gör och vem som gör vad o när. Alla reparatörer på Volvo verkstad loggar in med id så allt är spårbart.

Men det är via odb2 o Volvos mjukvara som det går att komma åt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag Polestar-optimerade min V70 förra året hos Volvo och det var helt frivilligt att reg-besiktiga efter det. Det rullar nog en hel del bilar som har den optimeringen utan att ha blivit omreggade. Ska du veta säkert så lär ju en Volvoverkstad kunna kolla upp det om inget annat
Ja, ska snacka med en verkstad -bara för att jag är nyfiken. I regpappren är det orginaleffekt så den är iaf inte reggad med någon optimering. Men dekaltrimma en xc60....varför liksom?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Volvo har ett icke rader art minne som loggar allt som reparatörer gör och vem som gör vad o när. Alla reparatörer på Volvo verkstad loggar in med id så allt är spårbart.

Men det är via odb2 o Volvos mjukvara som det går att komma åt.
E den Polestar trimmad går det att läsa i bilen data minne samt vem som utförde optimering.
Ok. Och det går bara att göra på aukt Volvoverkstad?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja, ska snacka med en verkstad -bara för att jag är nyfiken. I regpappren är det orginaleffekt så den är iaf inte reggad med någon optimering. Men dekaltrimma en xc60....varför liksom?
Jag gjorde tvärtom, skippade dekalen men regbesiktigade
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top