Polering / renovering av kåpglas med bilder

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Föregående ägare hade bestämt sig att tona kåpglaset på min FZR600 av någon oförklarlig anledning. Det blev inte bättre av att han dessutom gjort ett ytterst dåligt jobb då man tydligt kunde se att det fanns olika tjocka lager med toning lite överallt. :huvet

Surfade in på Ebay en dag och stängde ner sidan lika snabbt när jag insåg vad ett nytt skulle kosta till min hoj, så det blev att ta saken i egna händer helt enkelt.

Tänkte först göra det lätt för mig och använda "borttagningsmedel för toningsspray" från Biltema, sprejade på lite grann och mycket riktigt löstes färgen upp. Problemet var att det luktade ammoniak och man såg hur plasten började lösas upp. Snabbt som fan fram med en trasa och torka torka torka för helvete!

Så om kemisk väg inte fungerar så får det istället utföras på mekanisk väg!



Vad du behöver:

Våtslippapper: 240, 600, 1000, 2000
(observera att 240-pappret bara behövs om någon varit på och tonat kåpglaset riktigt tjock, dåligt och extremt fult. Har du lite grövre repor på kåpglaset börjar du med 600-pappret, är det bara solblekt eller smårepigt så kan du nästan gå på med 1000 pappret direkt.)

Polermedel: Minst ett grövre polermedel är ett måste, sen rekommenderar jag även ett lite finare polermedel för att få upp glansen riktigt. Även något typ av vax behövs för att skydda kåpglaset mot UV-strålning.

Polermaskin: Det går väll att gnida upp det för hand, men det finns roligare saker att gnida sig emot här i världen ;). Med polermaskin fixar du biffen på 10 minuter.



Så här såg det ut innan jag började, skulle vilja påstå att det var 10 gånger fulare i verkligheten.






Jag började med att slipa av färgen med 240-pappret, så här såg det ut när jag var nöjd. Kanske svårt att se på bilden men det finns nu lagom grova repor över hela kåpglaset.





Vi går nu över till 600-pappret och börjar slipa, när hela ytan känns jämn och slät samt alla repor över hela ytan är lika djupa så är det dax att gå vidare till finare papper.





Efter 1000-pappret så börjar kåpglaset bli riktigt slätt och fint, samtidigt så märker man att det börjar bli genomskinligt när man blöter ner det.






Efter 2000-pappret så skall kåpglaset kännas riktigt slätt och reporna skall nu vara minimala, när det blöts ner så skall det i princip vara helt genomskinligt. Med 2000-pappret slipade jag med roterande rörelser istället för raka långa rörelser som övriga pappret, detta eftersom jag upplever att det dolde reporna bättre.






Jag valde att skruva fast kåpglaset samt höja det en aning från bordet för att det skulle bli lättare att polera det med maskinen.





Jag använde bara 500 samt 2500 polermedlet eftersom 4500 kändes väldigt overkill och med största möjliga sannolikhet ej kommer bidra till ett bättre resultat, redan vid användandet av 500 medlet var kåpglaset riktigt fint men med 2500 medlet så fick den lite extra glans





Här kan man se att jag börjat polera mitt på kåpglaset, detta resultat fås efter ca 10 sekunder med maskin.





Polering med maskin klar.





Nu skall vi skydda kåpglaset från UV-strålning genom att vaxa det, vaxet som jag använder skall verka ca 20 minuter. Jag brukar polera bort överflödigt vax för hand eftersom det ändå försvinner så lätt.





Slutresultat.



IMG_20160318_181843.jpg




Denna guide kan egentligen användas av alla som funderar på att piffa upp sitt gamla kåpglas varje sig det är fultonat eller bara allmänt slitet. Vid såna här arbeten är det alltid förarbetet som är det viktiga och eventuellt fusk vid slipandet kommer fram direkt vid poleringen.

Det är därför viktigt att du lägger ner tid vid varje slipsteg samtidigt som du torkar av kåpglaset mellan slipningsstegen. Lägg lite extra tid när du slipar med 1000/2000-pappret så är det nästan garanterat att du får ett mycket bra resultat.

Jag lade ner ca 5 timmar på detta men då är det inräknat avmontering, påmontering samt uppletande av nya skruvar osv osv.

Aktiv tid för slipning samt polering är ca 2 till 3 timmar.



Kunde ej hitta någon liknande guide, hoppas det hjälper någon stackare.

Mvh Newflag :yoparty
 
Last edited:
Jag blir lika imponerad varje gång av människor som är duktiga på att själva fixa praktiska ting/problem oavsett ämnesområde, det är sannerligen inspirerande. Slutresultatet blev hur fint som helst! :Bugar
 
Galet fint, skall testa detta på min original ruta till gixxern, använder en annan idag (köpte annan just pga smårepigt original faktiskt).

De där med poleringsmedel är ja inte duktig på alls. (faktum är att polering har jag inte jätte bra skills på, men har maskin och provat)
Måste man köpa 500 samt 2500? är "rubbing" samma sak? för de har jag
 
Galet fint, skall testa detta på min original ruta till gixxern, använder en annan idag (köpte annan just pga smårepigt original faktiskt).

De där med poleringsmedel är ja inte duktig på alls. (faktum är att polering har jag inte jätte bra skills på, men har maskin och provat)
Måste man köpa 500 samt 2500? är "rubbing" samma sak? för de har jag

Talet på polermedlet beskriver grovheten på kornen där lägre tal är grövre korn.

Din rubbing ligger antagligen någonstans runt 500 i korgrovlek så den fungerar alldeles utmärkt för första steget av poleringen.

Men vill man ha ett riktigt fint kåpglas där polerreporna inte syns så måste man nästan köra med ett finare polermedel, det brukar oftast bara kallas polish.

Glöm inte att du måste avsluta med att vaxa kåpglaset för annars kommer det bli solblekt nästan direkt!





Sen om du ändå skall börja köpa grejer så har du dessa kitten, de är egentilgen för strålkastarglas i plast men de borde fungera lika bra på ditt kåpglas. Där ingår allt du behöver förutan våtslippapper som antagligen kommer behövas om du har lite grövre repor.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/polermedel-629189/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Stralkastarpolish-Kit-2000033977/

:banana
 
Last edited:
Talet på polermedlet beskriver grovheten på kornen där lägre tal är grövre korn.

Din rubbing ligger antagligen någonstans runt 500 i korgrovlek så den fungerar alldeles utmärkt för första steget av poleringen.

Men vill man ha ett riktigt fint kåpglas där polerreporna inte syns så måste man nästan köra med ett finare polermedel, det brukar oftast bara kallas polish.

Glöm inte att du måste avsluta med att vaxa kåpglaset för annars kommer det bli solblekt nästan direkt!





Sen om du ändå skall börja köpa grejer så har du dessa kitten, de är egentilgen för strålkastarglas i plast men de borde fungera lika bra på ditt kåpglas. Där ingår allt du behöver förutan våtslippapper som antagligen kommer behövas om du har lite grövre repor.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/polermedel-629189/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Stralkastarpolish-Kit-2000033977/

:banana

Det jag har hemma är Sonax rubbing och polish (köpte som ett kit) så då kanske jag har de som behövs bortsätt ifrån förseglingen :)
Nice, detta ska ja testa!
 
Snyggt jobb !

Man kan göra likadant på bilens strålkastare när de börjar bli mjölkiga efter X antal år. Bara ett tips...
 
Det jag har hemma är Sonax rubbing och polish (köpte som ett kit) så då kanske jag har de som behövs bortsätt ifrån förseglingen :)
Nice, detta ska ja testa!

Då skall det fungera alldeles utmärkt, först rubbning sen polish.

Efter det köper du bara valfritt vax! ;)
 
Mycket imponerande resultat. Själv hade jag inte orkat utan hellre lagt 700 på ett nytt kåpglas.
 
Mycket imponerande resultat. Själv hade jag inte orkat utan hellre lagt 700 på ett nytt kåpglas.

Det jag hittade på eBay som passade min FZR600 och inte FZR600R kostade runt 1000 lappen, känns lite mycket när man köpt hojen för under 10 000 kr.

Dessutom skall det beställas hem från USA där man riskerar moms, sen skall jag behöva vänta på det några veckor också...

Sen skall vi även tänka på varan kära miljö, vi lever redan i ett slit och släng samhälle där vi påfrestar mother earth så pass att stora klimatförändringar sker. Hade mått dåligt i flera veckor om jag köpt det kåpglaset från USA eftersom milöpåfrestning för dess kretslopp hade varit enorm!

Vi skall även komma ihåg att jag är en 21 årig arbetslös student som precis haft sin tentaperiod och som inte gör annat än att belasta statskassan negativt.

Sen får man alltid bra respons när man frågar någonting på sporthoj av hjälpsamma människor. Därör känns det bra för själen när man kan ge något tillbaka genom att knäppa några bilder och lägga en halvtimme på att skriva ihop en guide, så fler likasinnade människor kan lägga den 1000 lappen på något roligare istället.

Annars tackar jag för feedbacken, trevlig kväll :)
 
Last edited:
Mycket imponerad!
-vad tror du, skulle samma metod (kanske bara de sista slipningsmoment?) fungera med bilruta, med "enklare slitage"?
(mycket små stenskot och kornig material som pendlad mellan rutan och torkare).

Dagens limmade rutor är inte billiga att byta, dom tusenlapparna skulle jag hellre lägga i mcdäck och soppa! :-)
 
Last edited:
Mycket imponerad

Det finns polermedel som är avsedda för att polera glas , sök på glasspolish.

Vet ej om det går att slipa innan, vågar jag ej svara på.



Finns bla på biltema men hur bra det fungerar vet jag inte :)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top