Polering för Dummies!!!!!!

ReDan skrev:
Får säga att jag fått massa inspiration och kunskap!

Har bara blankpolerat lite på mina brembo ok!
Men nästa hoj så blir det nog mera spänning!
Gillar o putsa av nå konstig anledning helt enkelt : )
visst kan putsa vara skönt:)????
Men akta dig man kan bli polersjuk oxo, och det e svårt att råda bot på den sjukdomen sen!!:)
 
Jag har en fråga, vet inte om den här tråden är bästa stället för den ..men vafaen :) :

Jag har fått "repor" på min tank.
Har konstaterad att det är mina handskar som lämnar reporna (skinnet vid knogskydden hanskarna, Alpinestars gp plus), och det är inga repor i lacken utan snarare en beläggning från handskarna som ser ut som en repa. Har putsat järnet på dom med dom vill inte försvinna, det enda som funkar är att gnugga med fingertoppen ett tag, då försvinner dom sakta men det tar alldeles för lång tid.

Någon som varit med om samma sak och har en bra lösning på hur man fått bort dom snabbt och smidigt, hojen är ju svart så jag kan tänka mig att dom inte syns på en hoj med ljusare färg.

Peace :tummenupp
 
Mang0 skrev:
Jag har en fråga, vet inte om den här tråden är bästa stället för den ..men vafaen :) :

Jag har fått "repor" på min tank.
Har konstaterad att det är mina handskar som lämnar reporna (skinnet vid knogskydden hanskarna, Alpinestars gp plus), och det är inga repor i lacken utan snarare en beläggning från handskarna som ser ut som en repa. Har putsat järnet på dom med dom vill inte försvinna, det enda som funkar är att gnugga med fingertoppen ett tag, då försvinner dom sakta men det tar alldeles för lång tid.

Någon som varit med om samma sak och har en bra lösning på hur man fått bort dom snabbt och smidigt, hojen är ju svart så jag kan tänka mig att dom inte syns på en hoj med ljusare färg.

Peace :tummenupp
du kommer alltid att ha repor i tanken om den e svart så syns dom bättre än i annan färg. Om dom e lite djuparte så skulle du kunna köra lite rubbing på tanken för att avlägsna dessa,, använder själv Sonax Flytande Rubbing
 
Ravetrancer skrev:
du kommer alltid att ha repor i tanken om den e svart så syns dom bättre än i annan färg. Om dom e lite djuparte så skulle du kunna köra lite rubbing på tanken för att avlägsna dessa,, använder själv Sonax Flytande Rubbing

Men det är inga repor i lacken, snarare en avlagring som ser ut som en repa.
Dom försvinner om jag "suddar" med fingertoppen, men det tar sån lång tid och det lär gå åt några fungertoppar då dom sitter så hårt.
Handsken "ritar" alltså repor om jag kommer åt tanken med skydden för knogarna. Ska iväg å stortvätta om en liten stund, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få bort dom eländiga rackarna.
Man kanske ska prova med ett suddgummi, det är ju nästan lite som en fingertopp.. :)
 
Nu är dom borta, gnuggade å putsade som en idiot med en knappt fuktig polér-duk, det gjorde susen. Nu står den vaxad å fin nere i garaget :tuttar
 
Snygg....

Skit snygg hoj... Otroligt snygg!!! Ja som velade polera en rand kring fäljen (ytterdelen) men nu vet ja inte, ramen e lockande... Men orkar man???!!! skit snygg hoj i alla fall. :tummenupp
 
Om jag ska polera mitt avgasrör i rostfritt på hojen och är lat så sitta och gnida allt för hand kommer inte på fråga vad ska jag använda då?

Behöver inget Ravetrancer resultat. Har slipat ner dom med 180 papper nu men vill fortsätta med finare. Finns det trissor till borrmaskin eller liknande som klarar av ett material som är runt och har kanter och annat?
 
någon som vet var man kan köpa polerpapper i stockholmstrakten?
håller på och polerar mina fälgar, men på alla vanliga affärer kan man
som bäst hitta 1200 papper och det duger inte!
 
Hmm satt o läste lite på någon amerikansk sida o de verkar jha någe utbytes system för fälgar dvs lämna din och få ett par högglanspolerade i retur för en slant finns det inge motsvarande här eller vad kan det kosta om man inte orkar göra allt slit själv :confused:



stilig r1.a som fan ..
 
Ravetrancer skrev:
du kommer alltid att ha repor i tanken om den e svart så syns dom bättre än i annan färg. Om dom e lite djuparte så skulle du kunna köra lite rubbing på tanken för att avlägsna dessa,, använder själv Sonax Flytande Rubbing


Måste bara säga attans najjjss =) :banana
 
PULKA skrev:
Hmm satt o läste lite på någon amerikansk sida o de verkar jha någe utbytes system för fälgar dvs lämna din och få ett par högglanspolerade i retur för en slant finns det inge motsvarande här eller vad kan det kosta om man inte orkar göra allt slit själv :confused:



stilig r1.a som fan ..
1400kr tror kjag det kostar att fixa fälgbanorna hos fälgfixaren i helsingborg:)
 
Ravetrancer skrev:
med tanke på att den kostat mig en förmögenhet....runt 110kanske, något billigare om det blir avklarat fort. trots allt utrustad och stylad för över 80,000


jag e från gbg vill du sälja hojen så kan jag tänka mig o köpa den
slå mig en pling pengar finns
0737220203 kevin
 
var kan man köpa sonax? hittar inga återförsäljare förutom på nätet... finns det på macken eller vart vänder man sig...

(skulle det kanske ev kunna gå att rädda repad plast med slipning och vax kanske? reporna är inte jättedjupa. tänkte testa i alla fall)
hjälp...
 
Outstanding!! puh
 
sweden123 skrev:
Outstanding!! puh

jag har planerat o polare fälgarna, vad har ni för åsikter(ni som gjort det förr).
vad bör man tänka på??

till nästa sak så undrar jag vart man får tag på alla verktygen, dvs. slip papper och polerings pasta. ???

jag har ganska dåligt med pengar så jag har inte råd att köpa massvis med maskiner eller polerbollar till borrmaskin, går det utan eller kan jag lika gärna glömma hela polerings historien?
 
weeeiii skrev:
jag har planerat o polare fälgarna, vad har ni för åsikter(ni som gjort det förr).
vad bör man tänka på??

till nästa sak så undrar jag vart man får tag på alla verktygen, dvs. slip papper och polerings pasta. ???

jag har ganska dåligt med pengar så jag har inte råd att köpa massvis med maskiner eller polerbollar till borrmaskin, går det utan eller kan jag lika gärna glömma hela polerings historien?


Jag vill inte att du ska tro att jag är speciellt kunnig inom detta område. Men hur som haver så polerade jag fälgarna på Miton. Och det var ett j-vla slit rent ut sagt. Och det är mycket svårt att komma åt i "ekerhörnen" och på lite andra ställen också. Mycket lättare (eller mindre svårt) på en plan yta (ram,sving) Men visst, är man en posör så är man:)

Edit: Det tog mig 25h att glasblästra bakfälgen innan slipningen började :3freak
 
bagerah skrev:
var kan man köpa sonax? hittar inga återförsäljare förutom på nätet... finns det på macken eller vart vänder man sig...

(skulle det kanske ev kunna gå att rädda repad plast med slipning och vax kanske? reporna är inte jättedjupa. tänkte testa i alla fall)
hjälp...

Eftersom jag själv jobbar på mack så kan jag meddela att vi har Sonax. Kom bara in på Preem så fixar jag det... ;)
 
Vilket otroligt jobb Ravetrancer :tummenupp

Kanske är en dum fråga men va fan... Kan man inte klarlacka ytorna när man är klar? Jag har inte hållit på med alu bara med andra metaller och då kan man klarlacka...men mendet blir väl inte riktigt samma sak :confused:

Ballt appropå Stockholms metallsliperi det ligger typ precis brevid, men jag hade inte en aning om att dom fanns...måste gå och snacka med dom ang. mina fälgar.
//TwinSucker
 
Back
Top