Polerade upp en 11år sliten originallack, kolla in!

shit vad snyggt bra jobbat

Det där är väl inget, köpte en vento till min sambo förra året, bilen hade stått under ett par tallar de senaste åren o lacken var så där härligt rödmatt som bara röda bilar kan bli, polermaskin och 3M finrubbing, polermedel och vax så såg den ut som ny! polera aldrig torrt o ta lite i taget så går det att få superputs på allt!

Det blev ju skitbra!

Säger som föregående insändare. Behåll orginal lampan. Den är cool :)

Vad använder ni för typ av polermaskin?
Finns ju alltifrån Feltema till schweindyra maskiner.

Tips på bra maskin för en färsking?

Ja ut med språket, jag är sugen på en maskin jag med efter alla flashiga bilder :tummenupp
Men man skulle haft nåt skrot att öva på först :D

Tack så mkt för den possitiva feedbacken allihopa :) Grenröret ska jag fixa nu i veckan är det tänkt då det är sämre väder. Framlampan är beställd redan, blir en MT-03 lampa som jag tycker passar väldigt bra på nakna hojar.

Vad för maskin, för en nybörjare kan jag faktiskt rekomendera Claes Ohlsons 2 huvudiga poleringsmaskin. Funkar utmärkt för de som bara använder det ett par ggr per år. Har bla en sådan själv. Sen finns det värstingmaskiner som jag med använt aka vinkelslip ;) Men de kan vara farligare för nybörjare då de lättare bränner lacken. Den 2 huvudiga är en oscillerande maskin, vilket betyder att huvuden börjar rotera av en sorts "vibration" alltså de är inte direkt anslutna till motorn, utan det är ett hjullager emellan. Vilket i sin tur betyder, att trycker du för hårt, så stannar huvuden och det blir mer bara som en vibration. Dessutom kostar den bara 299kr. Köp till ett par fina huvuden så funkar de kanon :)

Länk för de som vill. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161225651

MVH
Istvan

Vad använder ni för typ av polermaskin?
Finns ju alltifrån Feltema till schweindyra maskiner.

Tips på bra maskin för en färsking?

De billigare varianter jag har provat går inte att jämföra med de som kostar några slantar mer. Kan dock inte på rak arm säga vad det är för märke på de jag använder då jag lånar de av farsgubben som köpte grejerna av en som arbetade profesionellt med att polera så billiga saker är det dock ej. Är så kallade "vinkelslip maskiner"...

Men satsa hellre några mer slantar på bättre maskiner än att köpa billiga som inte gör jobbet om du ska köpa dig maskiner. Annars kan du hellre gnida för hand, med tillräcklig envishet och styrka klarar du nog att putsa upp det mesta dugligt utan maskin.

I övrigt ett tips på ett bra och lättarbetat medel är Autosmart Mirror Image https://shop.bollnasbilvard.se/autosmart-mirror-image-p-564-c-589.aspx
Finns en liknande rubbingprodukt också, funkar riktigt bra. Mer än de två produkterna behövs knappt :yoparty

De maskiner med 2 små huvuden ska användas till att lägga på lackskydd, ej polering! då ska man bruka en maskin med en stor hätta, viktigt är också att maskinen inte går för fort och att lacken är blöt när du arbetar. själv har jag en Makita men billigare maskiner funkar nog lika bra! Är absolut inget proffs på detta men jag har fått lite tips av en bekant som jobbar med polering!

De maskiner med 2 små huvuden ska användas till att lägga på lackskydd, ej polering! då ska man bruka en maskin med en stor hätta, viktigt är också att maskinen inte går för fort och att lacken är blöt när du arbetar. själv har jag en Makita men billigare maskiner funkar nog lika bra! Är absolut inget proffs på detta men jag har fått lite tips av en bekant som jobbar med polering!

den på clas ohlson som han länkade står det ju poleringsmaskin.. ljuger dom? :va

Som sagt, detta är vad jag har blivit upplyst om, vad som är fakta o inte lämnar jag till någon annan!

okej för jag har gott i funderingar på köpa en maskin men jag är nybörjare på polering och waxning så jag vill ju hällst köpa nått som är lätt att använda och få bra resultat :)

Herrejeflar, de va inte illa.
Snyggt jobbat. Du kanske ska starta en poleringsguide hehehe :P

Blev som ny nästan. Har du haft tid att köra något med hojen då? Kikar själv efter Hornet 600 men snöat in mig poå -07 och framåt.

Ok..jag hoppar in då så det blir lite rätt.

En oscillerande maskin (2 huvud) går alldeles utmärkt att polera med. Dock är de dyra proffsmaskinerna att rekommendera (flex top tool, 6500kr) då man kan ställa hastigheten o uppnå den friktion som behövs för att ge en någolunda effektiv polering.
Dock är de traditionella maskinerna effektivare just för att de uppnår mer friktion (värme).
Att bränna en lack med en oscillernade är i princip omöjligt ifall du inte trycker brutalt hårt o använder grovaste rubbing som pengar kan köpa. Jag har då aldrig lyckats med det (jobbat som rekonare i flera år).
Sen att lacken måste vara blöt är oxå något som inte stämmer. Vem vill stå o skvätta runt massa polermedel när man jobbar o skita ner tröjan o byxorna. Är man orolig att bränna en lack ifall man kör med rubbing o en vanlig polermaskin kan man dock fukta polertrissorna o börja på låg effekt för att sedan öka. Var dock speciellt försiktig på lackad plast då plasten har olika förmåga att motstå värme beroende på vad det är för typ av plast.

Men som sagt...en oscillerande funkar att polera med. På rekondfirmor är den en favorit då man undviker polerrosor samt att jobbet går snabbt på en lätt till medelrepig lack. Har du en riktigt repig yta så behöver du dock en vanlig polermaskin för att det ska bli så bra som möjligt. Fördelen med denna maskin är att de som inte tidigare använt en polermaskin kan leka lite utan att riskera att bränna sönder lacken. De är lätta att använda o ger som sagt resultat (har dock ej använt de billiga varianterna kan jag tillägga)

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!