Polerade aluminiumfälgar

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Har någon erfarenhet av att få bort lacken på gjuten alu fälg?
Vill ju inte skada alu ytan i onödan då den ev. ska poleras.
Fakta: Aprilia 250 fälg
-förmodligen pulverlack då heavy duty färgbortagning inte funka.
Alternativ:
-blästra
-slipa
-hokus pokus????
-ge fan it.
Tipps mottages.
Hade aldrig kommit på tanken själv om inte framfälgen redan var färdig polerad.
Ser OK ut och är inte så vanligt, men passar det på en TZR 350 rejs look alike?
Det är ju ett jäkla slit jobb så är något skeptisk om nu någon inte har en trollformel.

Glasblästring är väl att föredra, sen får du slipa lite innan polering.

Orkar glasblästring få bort pulverlack?
Nån som testat?

Jag har gjort det, blev riktigt bra, glas är ju lite skonsammare mot fälgen också, så man inte behöver slipa ihjäl sig efteråt.

attachment.php

Sodablästring är att föredra då den endast tar bort färgen och inte bearbetar materialet som glasblästring kan göra. Även pulverlack kan tas bort med sodablästring även om man får hålla på ett tag.

Med blästring bygger man in spänningar i matrialet..... Bättre ta ett skonsammare alternativ som soda.

Färgborttagningsmedel har jag använt på ett par fälgar som måste ha varit pulverlackade. Var lite segare än valig färg så det krävdes lite mer arbete innan färgen släppte men det har man ju igen i reducerat polerarbete gentemot brutalare metoder.

Jag testade Biltemas färgbortagning på en honda fälg, jag la fälgen i en balja och penslade på medlet och la på ett lock, det tog tid men jag tycker resultatet blev ok.
110.jpg

Har tagit bort pulverlack på fälgar för att polera. Använde lamellslip av nedan typ.
Drygt som fan men försvann.
500343810_1_big.jpg

Back