Polera upp krom?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Har ni något tips på vad för sorts polertrissa jag ska använda till borrmaskinen för att polera krom? Hittade inget vettigt när jag sökte, något riktigt fint polermedel vorre också trevligt. Hellst något man kan köpa över disk i norra sthlm´s området. Har redan autosol, men det funkar inte tillräckligt.
Bör vara något för högglanspolering i alla fall.

Jag har ganska mycket krom att hålla uppe glansen i (80-talare)

Autosol är ju inget som man bara stryker på och låter torka utan man måste först rengöra ytan, låta det torka, stryka på autosol och byta polerytan på trasan OFTA. Sen är det bara att gnugga sig till fördärvet, byta trasa, fortsätta gnugga, byta trasa osv...men det är det värt, resultatet är oslagbart.

sök jag tror det finns lr fanns i alla fall en tråd precis hur man skulle göra av Ravetrancer

JKay skrev:

Jo har läst den dära, men det var högglanspolering och en massa grekiska :p.
Enda som jag har nytta av där är steg 13, men där används polermedel gjort för aluminium. Jo det där med att polera med autosol kan jag, bara det att det är ett riktigt skit jobb att polera upp kromet på mina fälgar eftersom förra ägaren alldrig gjorde något mer än att spola av dem på sin höjd.

Vad är en lumpskiva föresten? :confused:

finns på Micro att inhandla..
jag använder det på mina högglanspolerade aludelar, "syve(r)änt som smålänningen sägaer"

Bifogat

• G-13005%20MEG.jpg
    G-13005%20MEG.jpg
    25.7 KB · Visningar: 365
Autosol Det Bara Skrapar Upp Cromet
Obs Slip Medel I Det
Man Har Det Till Att Höglandspolera Saker

Pakman2 skrev:
Obs Slip Medel I Det

Autosol är ju rent skit enligt mig, speciellt efter jag testat det dära vaxet som rekomenderades en bit upp.

Ett kort på ett halvfärdigt polerjob. 5e lagret polering om jag inte missminner mig. Kör med lumpskiva och för hand varannan gång.

Obs, kameran ballade ur

Bifogat

• fälg.JPG
    fälg.JPG
    113.9 KB · Visningar: 831
Pakman2 skrev:
Obs Slip Medel I Det
Hmmm, lite fundersam nu.
Är det krom du skall polera upp så räcker det med autosol, borde ej ta lång tid. Hur repar man krom som är skithårt?

Hur menar du att du skall polera upp krom? Hur ser det ut nu kromet?

Mvh

Carpe me skrev:
Autosol är ju rent skit enligt mig, speciellt efter jag testat det dära vaxet som rekomenderades en bit upp.

Ett kort på ett halvfärdigt polerjob. 5e lagret polering om jag inte missminner mig. Kör med lumpskiva och för hand varannan gång.

Obs, kameran ballade ur
polera på så blir den skitfin:)

är det alufälg verkligen?

Mvh

Vet ej om det beror på taskigt krome, men när jag använt autosol har det definitivt repat

Ljunghusen skrev:
Vet ej om det beror på taskigt krome, men när jag använt autosol har det definitivt repat
är det plastkrom, alltså är det plastdetaljer som är kromade då?

Saken är ju så med autosol iaf, att den är kornig för att först slipa brot smuts, sen så smälter kornen som polerar fint.
Detta gäller hårdkrom.

Om det är plastdetaljer som du menar blir repiga så kan det vara silverfinish på istället för krom.
Det är en teknik som man använder på tex leksaker och är mycket billigare än krom och får samma utseende, men kvaliten är ljusår ifrån varandra.

Mvh Rejvis

Köp en dremel

Jag brukar köra med min dremel.
Eller rättare sagt ferm en kopia på dremel som jag köpte på bauhaus.
Det finns små polertrissor och sen är det bara att polera med autosol på ganska låg hastighet.
Högglans polerade mitt topplock på min peugeot snyggast på hela bilen!!!! :D

Ravetrancer skrev:
är det plastkrom, alltså är det plastdetaljer som är kromade då?

Saken är ju så med autosol iaf, att den är kornig för att först slipa brot smuts, sen så smälter kornen som polerar fint.
Detta gäller hårdkrom.

Om det är plastdetaljer som du menar blir repiga så kan det vara silverfinish på istället för krom.
Det är en teknik som man använder på tex leksaker och är mycket billigare än krom och får samma utseende, men kvaliten är ljusår ifrån varandra.

Mvh Rejvis

Nej det är metallprylar! Har ett annat medel jag använder till krom som funkar mycket bättre nu :tummenupp
På alu funkar autosol bra tycker jag

Ravetrancer skrev:
polera på så blir den skitfin:)

är det alufälg verkligen?

Mvh

Näe kromad fälg :).

Nu är den klar sen några dagar tillbaka, lade på 5 lager vax på fälgen innan jag satte på den på hojjen :yoparty.

Tror jag la ut ungefär 14-15h på att bara polera den sen 3h för vaxningen :död.
Borde skaffa mig ett liv antar jag

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...