polera upp avgassystem på ducati

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -03
Jag har sett en del ducati av hayper modell, alltså typ 748/996 som har riktigt blankt polerade avgassystem. Någon som har eller vet nån som gjort det. Hur har dom polerat upp det, och framför allt hur får dom det till att hålla?

Vore hemskt tacksam för svar, det börjar ju dra sig åt hösten så man får börjar putsa inför nästa säsong... =)

Jag o brorsan körde lite "ful" polering inför säsongen.

Vi åkte till Clasohlson och köpte ett set med trissa och polermedel samt en tub autosol kromglans.

*Börja med att ta loss rören och tvätta dem riktigt rena.

*Gnid på det grova slipmedlet och sätt grova trissan i borrmaskionen och börja polera. Ytan bör bli hyfsat blank.

*Gnid på den finare medelt och gör igen med grova trissan. Räkna med att varje polersteg tar minst en halvtimme per rördel. Ytan blir blank och skiner litegrann

*Stryk på autosol kromglans och sätta fina trissan i borrmaskinen. Kör sakta ibörjan för att slippa stänk. Öka hastigheten vartefter och försök att inte trycka för hårt, då går det varmt och kan bränna in.. Ytan blir riktigt blank o fin.

*Om du vill kan du sedan köra vidare med bilpolish eller liknande bilrekondmedel av typ "Rengör och tar bort matta ytor" bilpolish. Då blir det kanonblankt.

*Tvätta och återmontera. Med fördel kan man även polera häl och värmeskydd också.

OBS: Detta är enbart en polering som håller typ en säsong, sen är det dax att köra det igen. Vill du ha en permanent lyster så lämna in rören till kromning eller eloxering.. Men det kostar pengar..

Det vi gjorde kostar kanske 200:- och polermedlet räcker till 10-15 kompletta system..

eric%2EJPG

Last edited:
amullo skrev:
Jag o brorsan körde lite "ful" polering inför säsongen.

Vi åkte till Clasohlson och köpte ett set med trissa och polermedel samt en tub autosol kromglans.

*Börja med att ta loss rören och tvätta dem riktigt rena.

*Gnid på det grova slipmedlet och sätt grova trissan i borrmaskionen och börja polera. Ytan bör bli hyfsat blank.

*Gnid på den finare medelt och gör igen med grova trissan. Räkna med att varje polersteg tar minst en halvtimme per rördel. Ytan blir blank och skiner litegrann

*Stryk på autosol kromglans och sätta fina trissan i borrmaskinen. Kör sakta ibörjan för att slippa stänk. Öka hastigheten vartefter och försök att inte trycka för hårt, då går det varmt och kan bränna in.. Ytan blir riktigt blank o fin.

*Om du vill kan du sedan köra vidare med bilpolish eller liknande bilrekondmedel av typ "Rengör och tar bort matta ytor" bilpolish. Då blir det kanonblankt.

*Tvätta och återmontera. Med fördel kan man även polera häl och värmeskydd också.

OBS: Detta är enbart en polering som håller typ en säsong, sen är det dax att köra det igen. Vill du ha en permanent lyster så lämna in rören till kromning eller eloxering.. Men det kostar pengar..

Det vi gjorde kostar kanske 200:- och polermedlet räcker till 10-15 kompletta system..

eric%2EJPG
nice jobb, men exakt hur lång tid tog det innan det börja gulna igen?

Ja man har ju fundering på hur länge det håller. Är ju inte så sugen på att sitta å polera i mängder av timmar å sen räcker det att ta ut hojen så är blänket borta. Men eftersom jag sett många ( mer än en) som haft det på banåkningar så känns det som det finns nått sätt för att det ska hålla lite längre, men det kanske gör det med bara polering.

Hur är det med rost då. :confused: JAg har ett nytt inhandlat Gianelly effektsystem till min 2takt jag tänkte polera. men jag vet inte om det kommer rosta :va

philsson skrev:
Hur är det med rost då. :confused: JAg har ett nytt inhandlat Gianelly effektsystem till min 2takt jag tänkte polera. men jag vet inte om det kommer rosta :va

Vad jag tror så är Ducatis rör i rostfritt eller behandlade... medans ditt Giannelli är till 100% plåt och då kommer det rosta.

Alex.J skrev:
Vad jag tror så är Ducatis rör i rostfritt eller behandlade... medans ditt Giannelli är till 100% plåt och då kommer det rosta.
Hur löser man det då?. använda nån värmebeständig klarlack eller?.. är det ett bra förslag? eller blir det skit.

Rostfria krökar som på min B12 gulnar av värme och visst går det att polera bort, men just den guldbruna färgen försvinner hur lätt som helst med Biltemas fälgrengöring a 29:- litern i pumpflaska och en scotchbrite med massor av vatten. Därefter putsar man med autosol så håller de sig snygga och mindre polerjobb. Det är fulputs det ca 5 min extra jobb när man ändå tvättar.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats