Polera plast och tank

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Goddagens

När man ska göra iordning plasten på hojen, vad ska man tänka på då?
Är plasten klarlackad? Isf, skadar man om man går på med tex autosol? Eller funkar det att använda tex autosol för att få bort lite skavmärken o sånt om man lägger på lite vanligt bilvax efteråt?

O samma med tanken, är den lackad på samma sätt som en bil, dvs att man kan polera den o sen vaxa den som vanligt?

Goddagens

När man ska göra iordning plasten på hojen, vad ska man tänka på då?
Är plasten klarlackad? Isf, skadar man om man går på med tex autosol? Eller funkar det att använda tex autosol för att få bort lite skavmärken o sånt om man lägger på lite vanligt bilvax efteråt?

O samma med tanken, är den lackad på samma sätt som en bil, dvs att man kan polera den o sen vaxa den som vanligt?

plasten kan vara både med och utan klarlack, men troligtvis med...
Släng autosolen så långt du kan, på tok för grovt! jätte bra till krom som är stenhårt..
är det väldigt ful och repig lack kan du börja FÖRSIKTIGT med rubbing, är det "normalt" slitage kan du börja med polish och sen lägga på vax..

Det finns ju en mängd olika polermedel som funkar mer eller mindre bra,men ett litet tips är ett milt polermedel som nästan alla har hemma:Tandkräm.
Ta lite på fingret och gnugga på repan.
Luktar ju gott också.......

Sonax Schampo 2 in 1 + Sonax Vax och Sonax Polish vid behov, allt finns på Statoil......skitbra grejer ;)

Jag måste bara instämma, sonax är överlägset mest prisvärt. Man kan få mycket bra glas med deras flytande hårdvax.

.. å så använder du vanligt bilschampo innan du vaxar den eller hur gör du själva rengöringen?

Ja precis. Jag bara tvättar den med vanligt bilschampo innan.
Men faktum är att sonax flytande hårdvax även är mitt bästa lackrengöringsmedel om det är ngn alfaltsprick eller annan som ska bort: blöter man en duk med lite sonax flytande hårdvax på och gnuggar lite lätt så försvinner fläcken oftast direkt och övergår till duken som blir svart.

Så faktum är att man brukar få bort ev fastsittande fläckar när man stryker på sonax, kolla på duken så ser du att den ofta blir smutsig.

Mvh
Jörgen

Hade själv en del tvättrepor på min tank nyligen såg jag så jag körde masin + sonax rubbing på den, nu är den len som f*n! Avslutade med att vaxa den två varv med sonax hårdvax.. Sonax är kalas!

hur e det med delar som inte får bli för blöta(elektronik, bromsar etc) kan man spola LITE vatten på eller e det totalt förbjudet,för det rinner ju ändå ner när man tvättar å ävennär det regnar!täcka för avgasröret,luftintagen med plastpåse?

och vilka delar kan man schamponera å vaxa in?endast kåpor å tank?:confused:

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!