Polera matt lack

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köpte en till BMW C1 idag, den där sportiga med tak, ni vet :)
Den är röd och fin, men lacken på framskärmen har blivit matt med åren.

Hur fixar jag det där? Har ingen aning om hur det går till att polera? Är det inte risk att man polerar "igenom". Skärmen är av plast, om det gör någon skilnad.

Kan jag få det snyggt bara genom att lägga på vax? Eller vaxar man och sen polerar?

Först rubbing. Ju mattare och repigt desto grovare rubbing. Är det riktigt djävligt kan man ibland få börja med en riktigt grov rubbing för att avsluta med en finare. Sedan är det polish alt vax och lackförsegling som gäller.

Brukar ärligt talat bli billigast att lämna till rekond firma om man inte har en massa egna objekt hemma att ta rätt på.
Riktiga maskiner,polermedel,dukar,trissor o.s.v är allt annat än gratis.

Men det värsta av allt är att det är ett hantverk som tar väldig tid att lära sig.

Först rubbing. Ju mattare och repigt desto grovare rubbing. Är det riktigt djävligt kan man ibland få börja med en riktigt grov rubbing för att avsluta med en finare. Sedan är det polish alt vax och lackförsegling som gäller.

Brukar ärligt talat bli billigast att lämna till rekond firma om man inte har en massa egna objekt hemma att ta rätt på.

Men det värsta av allt är att det är ett hantverk som tar väldig tid att lära sig.

Aha, tack för tipset. Lämnar in den då. Ligger en rekondfirma här intill.

För det första varför köper man en BMW C1 - förklara jag förstår inte?
Men ok lacken, börja med att avfetta & tvätta den ordentligt, har du tur räcker det med cleaner & polering med polish. Men är lacken riktigt nedgången/oxiderad får du börja med en cleaner för att fortsätta med en rubbing & avsluta med en polering. Allt finns att köpa på OK/Q8.
Du kan använda en polerduk instruktioner står på burkarna. Att kör med maskin på en så liten yta känns lite overkill.
Jag tycker att du ska prova själv innan du lägger ut en massa pengar på en recond - om det nu är bara en framskärm vi talar om.

Last edited:
Men ok lacken, börja med att avfetta & tvätta den ordentligt, har du tur räcker det med cleaner & polering med polish. Men är lacken riktigt nedgången/oxiderad får du börja med en cleaner för att fortsätta med en rubbing & avsluta med en polering. Allt finns att köpa på OK/Q8.
Du kan använda en polerduk instruktioner står på burkarna. Att kör med maskin på en så liten yta känns lite overkill.

Jag vet inte vilka krav du ställer på en lackerad yta men det måste vara ljusår ifrån mina..
Dom produkter ok har att tillgå räcker ju inte ens till för att en glad amatör ska känna sig nöjd med resultatet.

Jag hade en framskärm som var repig & hade färgrester efter ett depåstöd till styrkronan. Som jag fixade med OK/Q8´s artiklar med ett glänsande resultat. Använde bara polerduk. Så med lite tur kan de gå. Lackfirman ville lacka om hela skärmen.

Jag vet inte vilka krav du ställer på en lackerad yta men det måste vara ljusår ifrån mina..
Dom produkter ok har att tillgå räcker ju inte ens till för att en glad amatör ska känna sig nöjd med resultatet.

Jag är en glad amatör & jag blev nöjd.:)

Om lacken är matt och oxiderad så krävs det maskin att få tillbaks den till nyskick. Vill du bara få en lite blankare yta så kan du köra för hand med polish och vax. Problemet med att polera med maskin på lackad plast, är att risken för att bränna lacken är stor. Jag kör en hel del mad maskin men tycker alltid att det är lite läskigt med lackad plast

Visst är det ännu märkligare att jag faktiskt har 2 st!? Jag förstår att de kan tyckas lustiga, men man förstår nog inte riktigt fördelarna förrän man har en:

1: Man får med två STORA matkassar.
2. Man sitter torr i regn och rusk. Det funkar faktiskt. Skrattar gott för mig själv när jag ser alla blöta MC/mopedåkare som plågar sig fram i regnet. Kör hellre en ful (men cool) moppe än sitter och blir blöt/fryser.
3. Värme i handtag och dyna. Detta tillsammans med rutan gör att säsongen blir väldigt lång
4: Drar lite soppa
5. Man slipper dra på sig massa kläder och skydd när man ska nånstans. Man är iväg på ungefär 10 sek.

Det här är ett transportmedel, ingen leksak. Ska jag ha kul tar jag en annan hoj.

visst är det ännu märkligare att jag faktiskt har 2 st!? Jag förstår att de kan tyckas lustiga, men man förstår nog inte riktigt fördelarna förrän man har en:

1: Man får med två stora matkassar.
2. Man sitter torr i regn och rusk. Det funkar faktiskt. Skrattar gott för mig själv när jag ser alla blöta mc/mopedåkare som plågar sig fram i regnet. Kör hellre en ful (men cool) moppe än sitter och blir blöt/fryser.
3. Värme i handtag och dyna. Detta tillsammans med rutan gör att säsongen blir väldigt lång
5. Man slipper dra på sig massa kläder och skydd när man ska nånstans. Man är iväg på ungefär 10 sek.

Det här är ett transportmedel, ingen leksak. Ska jag ha kul tar jag en annan hoj.
men varför 2?!?!?!?

Visst är det ännu märkligare att jag faktiskt har 2 st!? Jag förstår att de kan tyckas lustiga, men man förstår nog inte riktigt fördelarna förrän man har en..................Det här är ett transportmedel, ingen leksak. Ska jag ha kul tar jag en annan hoj.
Jag köper alla din argument! Vill också ha en. Fast bara en. :)

C1 är dessutom så grotesk så att den går över gränsen (åt rätt håll) och blir fräck. Ett statement, nästan, att köra omkring i ett sådant udda formgivet fordon. "Jag har förstått något som ni andra inte har förstått."

Men herregud skjut mig, Googlade precis bmw c1 och fulare skapelse får man fan leta efter. Det är nästan som att kalla bmw z3 för maskulin.

Hade skämts om jag hade blivit sedd i dylikt fordon.:musik:crash:crash

Visst är det ännu märkligare att jag faktiskt har 2 st!? Jag förstår att de kan tyckas lustiga, men man förstår nog inte riktigt fördelarna förrän man har en:

1: Man får med två STORA matkassar.
2. Man sitter torr i regn och rusk. Det funkar faktiskt. Skrattar gott för mig själv när jag ser alla blöta MC/mopedåkare som plågar sig fram i regnet. Kör hellre en ful (men cool) moppe än sitter och blir blöt/fryser.
6. Bromsar man för hårt med frambromsen så snurrar man bara ett varv och hamnar på hjulen igen :tummenupp

:hihi

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...