Polera kolv, bra eller anus?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Tja!

Har funderat på detta ett tag, är det bra eller anus att polera en kolv? Nu pratar jag om kolvar till 2-taktare.

Jag brukar polera kolvtoppen till spegelglans, använder polerpasta och en sån där lumptrissa som snurrar. Ja, ni vet väl hur aluminiumpolering går till?

Sidan av kolven polerar jag inte så, av förklariga skäl. Där använder jag bara tvålull. Ja, tvålull är ganska exakt som svinto, fast det är betydligt skonsammare. (svinto repar gärna aluminium) Man hittar den produkten på Ullared tror jag! :D Hur som helst, putsar man med detta så får man bort ojämnheter och ytan blir absolut mer tålig mot nya repor. Som en ythärdning ungefär!

Men vad säger experterna, är detta vansinne eller något att köra på? Kan tillägga att jag aldrig fått ett motorras trots att jag kör rätt hårt! :) Brorsan däremot, han han fått motorras efter motorras, och han har inte putsat på sina kolvar. Han har skurit ett gäng smidda kolvar, trots rätt borrning på cylindern, och givetvis har motorn varit rätt inställd osv.

Att polera kolvtoppen är absolut inte negativt och jag brukar ge den en omgång med trasa och autosol vid topplyft för att ha en bra baseline att läsa av i jakten på bästa bestyckningen.

När det kommer till att använda tvålull på sidorna är jag lite mer tveksam då många "finare" kolvar idag har någon form av ytbehandling för att förbättra smörjningen och få oljan att stanna kvar bättre. Vidare ser jag inga direkta fördelar med att smipa med något så grovt som tvålull utan skulle möjligen använda något riktigt fint våtslippapper om jag ville försäkra mig om att ytan är slät nog.

Att polera kolvtoppen är absolut inte negativt och jag brukar ge den en omgång med trasa och autosol vid topplyft för att ha en bra baseline att läsa av i jakten på bästa bestyckningen.

När det kommer till att använda tvålull på sidorna är jag lite mer tveksam då många "finare" kolvar idag har någon form av ytbehandling för att förbättra smörjningen och få oljan att stanna kvar bättre. Vidare ser jag inga direkta fördelar med att smipa med något så grovt som tvålull utan skulle möjligen använda något riktigt fint våtslippapper om jag ville försäkra mig om att ytan är slät nog.

Tvålull är fint, finns inget sandpapper (vad jag vet iaf) som är finare, sen blir det inte samma sak när man våtslipar, för då har man fortfarande kvar en rå yta! Tvålull tar inte bort material utan "smetar" typ ihop det så att det blir blankt och antagligen lite starkare.. Det är ungefär som polering fast ingen (minimal) materialförlust.

Har man däremot en kolv med teflonbeläggning så är det nog klokast att låta det vara hehe. :) Vet inte om det finns andra beläggningar, men jag har bara sett teflon tror jag..

Tvålull är fint, finns inget sandpapper (vad jag vet iaf) som är finare, sen blir det inte samma sak när man våtslipar, för då har man fortfarande kvar en rå yta! Tvålull tar inte bort material utan "smetar" typ ihop det så att det blir blankt och antagligen lite starkare.. Det är ungefär som polering fast ingen (minimal) materialförlust.

Har man däremot en kolv med teflonbeläggning så är det nog klokast att låta det vara hehe. :) Vet inte om det finns andra beläggningar, men jag har bara sett teflon tror jag..

Sidan av kolven låter du med fördel vara grov.

Har sett några kolvar som var belagda men inte med teflon, enligt tillverkaren (nu ska man inte lita 100% på dessa) var det någon grafitbeläggning.

Sidan av kolven låter du med fördel vara grov.

Har sett några kolvar som var belagda men inte med teflon, enligt tillverkaren (nu ska man inte lita 100% på dessa) var det någon grafitbeläggning.

Varför ska sidorna vara grova, har det med oljefilmen att göra? :va

Har för mig jag har läst om teflonbehandlade kolvar, tror det var på ebos men är inte säker..

Polera inte skörten.
Precis som Rolle säger och du själv antar så har det med oljefilmens vidhäftning att göra.

Ang. kolvtoppen så kan man säga på två sätt:

Jo det är bra att polera kolvtoppen, dels för att ta bort ojämnheter, och därmed minimera risken för spikningar. Även förbränningsrummet är lämpligt att polera av detta skäl.
Dels får man en godare strömning om alla vassa kanter efter fräsningar osv är lite "melted" men som sagt minimerar man risk för hotspots och därmed spikningar.

DOCK!

Ur ren effektsynpunkt är inte blanka kolvtoppar eller förbränningsrum bäst.
(även om de iaf är bättre an matta)
Varför då?
Jo de leder bort för mycket av förbränningsenergins värme.
Värmeenergi som ju vi vill ha som rörelseenergi ner i vevstaken.

Kan man isolera in denna värme bättre får man alltså ut mer driv på bakslangen.

Så ett tunt sotlager på kolvtopp och i förbrännningsrummet hjälper oss med detta. Eftersom sot isolerar.

Moment 22: Om sotlagret är FÖR tjockt/fel sammansättning så börjar det glöda = spikning.
lagom är bäst alltså.

För övrigt så är varje repa i en kolv en sprickkälla så inga stålull hör hemma där då dom lämnar fina repor. Hellre fint vattenslip.

Nej nej, det lämnar inga repor alls, inte det minsta! Man putsar ju med vatten vettu, annars kan jag förstå om det blir repigt. :) Resultatet blir väldigt likt polering, fast det blir ingen direkt materialförlust eller missformning. Vattenslipar man så får man ju en rå yta där sot lätt fäster, plus att det försvinner material.

Men summa summarum, att greja med kolvens sidor är inte jättebra då oljefilmen fäster sämre? Men detta borde väl egentligen bara gälla nedanför den sista kolvringen? :va

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år