Polera kanaler

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller på och filar lite på XR toppen och har börjat polera kanalerna. Hur ska man komma åt "längst in"? Har kört med lamellslipcylinder (sånt där roterande slippapper) och "slipsten" men kommer inte åt längst in vid ventilstyrarna. andersbrink, du håller väl på lite med topparbteten, hur gör när du portar för och komma åt?

andersbrink skrev:
Demontera ventilerna, då blir allt så mycket enklare + att du kommer åt att fixa den elaka kanten mellan ventilsätet och toppen.

Kikar du på bilderna jag har på http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm så ser du att det inte är polerat utan jag avslutar med en kombination av 80 och 120-papper.

Ventilerna är borta sedan länge.
Kommer ändå inte åt vid ventilstyrningen. Vill inte hålla på och talla på styrningarna och låter dem vara, men lite lätt nedslipat/polerad hade inte vart fel. Men kommer med min starkt begränsade maskinpark inte åt området runt styrningarna (har jobbat hittills med borrmaskin med lamellslip och slipsten. Ska kirra lite bilder för ev. råd.

Edit: Bilder

Bifogat

• DSCN6171.JPG
    DSCN6171.JPG
    107.6 KB · Visningar: 121
  • DSCN6172.JPG
    DSCN6172.JPG
    105.6 KB · Visningar: 100
  • DSCN6176.JPG
    DSCN6176.JPG
    66.2 KB · Visningar: 112
Last edited:
Det där lilla har ingen praktisk betydelse, inget du ens kan se vid en eventuellt jämförande bänkkörning. Det finns Dremmel-kopior med flexibel förlängning. Jag använder små ovala slipstift (ca 8 mm i diameter) och/eller roterande filar (droppformade) där när jag formar övergången mellan epoxy och topp.

Din topp såg snygg ut som den var, spetsa bara till mittendelaren så att den blir vass som en knivsudd, det är allt - utöver säte/topp-övergången.

andersbrink skrev:
Det där lilla har ingen praktisk betydelse, inget du ens kan se vid en eventuellt jämförande bänkkörning. Det finns Dremmel-kopior med flexibel förlängning. Jag använder små ovala slipstift (ca 8 mm i diameter) och/eller roterande filar (droppformade) där när jag formar övergången mellan epoxy och topp.

Din topp såg snygg ut som den var, spetsa bara till mittendelaren så att den blir vass som en knivsudd, det är allt - utöver säte/topp-övergången.

Har jobbat lite med den innan bilderna.
Men egentligen spelar det ingen roll med det som återstår vid styrningen?

Tack för tipsen

FreddaAbborre skrev:
Men egentligen spelar det ingen roll med det som återstår vid styrningen?

Det finns inget att ta bort runt styrningen - om du nu inte slipar av styrningen helt - med kortare livslängd som följd. De moderna KTM och Husa-toppar jag ger mig på brukar jag lägga epoxy i bakkanten på styrningen för att minska turbulensen, det är allt. I princip kan man säga att jag försöka "dölja" styrningen för insugsluften genom att göra insuget lite-lite mindre. Clas-i-Sjöns svart/röda JW-Weld är det du kan använda för det ändamålet.

Ok. Låter det nog vara som det är nu (efter att "delningen" blivit knivskarp)

Tack för hjälpen!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...