Polera fälgkant

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag hade planer på att lackera om mina fälgar men ska nog sandpappra och polera upp fälgkanten och behålla ekrarna lila. Tror det kan bli coolt. Vad ska man tänka på? tips för att det ska gå undan? Jag har bara våtslippapper, och färgen lossnar/pulvriseras ganska snabbt med det... hur ska man göra för att få upp putsen när man väl kommit ner till metallen?

Hur jobbigt är det sen att få upp putsen? I och med att det är en konstant vinkel som är rätt lättåtkomlig och fast så får jag intryck av att det går relativt lätt att få det hyffsat polerat. Rätt eller fel?

Last edited:
Kay skrev:
Hur jobbigt är det sen att få upp putsen? I och med att det är en konstant vinkel som är rätt lättåtkomlig och fast så får jag intryck av att det går relativt lätt att få det hyffsat polerat. Rätt eller fel?

började med 320 papper o sedan upp till 1200..tar gärna ännu finare papper på slutet om du får tag i ...sedan använde jag autosol---

de blev kanon fint :tummenupp

DuCCe skrev:
började med 320 papper o sedan upp till 1200..tar gärna ännu finare papper på slutet om du får tag i ...sedan använde jag autosol---

de blev kanon fint :tummenupp

Hur lång tid tog det uppskattningsvis? om man nu inte vill lägga JÄÄÄÄÄÄTTEMÅNGA timmar på det, hur många papper "räcker " det me då?

Polera fälg kant

Finns väl någon goja som man lägger på fälg kanten och låter stå över natten och som sen går att skrapa bort och tar med sig färgen där man har lagt på.

En poolare gjorde något sådant när han ville bygga tysk street fighter av sin cbr....... :D eeler hur Krille??? :lol

Ett tips iallafall

Fridolf skrev:
Finns väl någon goja som man lägger på fälg kanten och låter stå över natten och som sen går att skrapa bort och tar med sig färgen där man har lagt på.

En poolare gjorde något sådant när han ville bygga tysk street fighter av sin cbr....... :D eeler hur Krille??? :lol

Ett tips iallafall

de är väl dock rätt svårt att få tag på?

uh svårt att säga... men man får ju räkna med att gå över hela fälgen med 320-1200 papper...de tar sin tid i början men sen går de rätt bra...

ska se jag har hur lång tid de tog uppskrivet ska kolla upp de

DuCCe skrev:

uh svårt att säga... men man får ju räkna med att gå över hela fälgen med 320-1200 papper...de tar sin tid i början men sen går de rätt bra...

ska se jag har hur lång tid de tog uppskrivet ska kolla upp de

Var nere och testade med finaste våtslippappret, och bara med det tog det inte SÅ lång tid att komma ner till metallen...
Köper ettpar storlekar större så bör det gå rätt fort fälgkanten runt!

låter fräckt, få de där gjort o plåta sen Kay. Så man får se hur det blev, räkna timmarna osså så man vet om man orkar :D

HanneZ skrev:
låter fräckt, få de där gjort o plåta sen Kay. Så man får se hur det blev, räkna timmarna osså så man vet om man orkar :D

Ska göra så :) Min gissning hamnar på 5 timmar per fälg, exklusive "chrome-polering" :)

DuCCe skrev:

Tror jag inte att det är, han köpte det i någon färghandel......kan kolla upp vad det hette exakt, om någon är intresserad.........är nog inte lika jobbigt och tidsödande som att slipa bort färgen.

Och så får man ju en jämn kant om man maskerar odrentligt (mellan den del av fälgen som det är färg på och den som det inte är det)

Fridolf skrev:
Tror jag inte att det är, han köpte det i någon färghandel......kan kolla upp vad det hette exakt, om någon är intresserad.........är nog inte lika jobbigt och tidsödande som att slipa bort färgen.

Och så får man ju en jämn kant om man maskerar odrentligt (mellan den del av fälgen som det är färg på och den som det inte är det)

BUMS heter det va?

Sådär... 2 timmar för en halv fälgsida cirka! Går fammåt. Har inget skinn på händerna. Ursäkta skitkvaliteten, men snyggt blir det! :tummenupp

Bifogat

• polerad1.jpg
    polerad1.jpg
    80 KB · Visningar: 508
  • polerad2.jpg
    polerad2.jpg
    97.4 KB · Visningar: 490
Fridolf skrev:

Ett tips iallafall

Du är sååååå avis :arsele
..........testa "crc casket remover" det pyser o fräser en liten stund sen e färgen upplöst. :tummenupp

Jag har ett önskemål att polera mina fäljar i ytterkant enbart. just där man brukar montera fäljtejp eller vad det heter. är det bara börja slipa eller sabbar jag färgen som är intillliggande?.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2