Polera avgassystem

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Hej!

Jag funderar på att polera upp mitt avgassystem nu under vintern inför montering av slipon. Det är framförallt det främre stycket jag tänker på (avgaskrök och bakåt).

Hur brukar Ni göra? Vilka tillbehör använder Ni? Funderar på att skaffa någon billig elslip på biltema eller liknande.

// Afterburner

Ps. Bifogar en bild. Vad tror Ni, är det ens möjligt?

Bifogat

• IMG_0144.jpg
    IMG_0144.jpg
    250.6 KB · Visningar: 475
Använd din vanliga sladdrivna borrmaskin och införskaffa denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133328966

Börja med autosol med den sydda trissan (den som inte är helt solid utan består av trasor). Byt därefter trissa till den solida. Använd dem blå pastan som medföljer i kittet.

Gnid på!

Tänkte göra detsamma med 125:an. Det jag undrar över är om man inte borde ytbehandla systemet efteråt för att skydda mot rost?
Avgassystemen kanske inte är bahandlade över huvud taget? kanske är därför mitt rostar från början? :va
Någon som vill förklara? :)

Är det ett rostfritt system eller ett i bonnstål?

Om du högglanspolerar ett system i vanligt stål börjar skiten rosta direkt när du släpper polertrissan. Har du ett system i bonnstål så kan du måla det med värmebeständig färg (håller sällan) alternavit lämna in det på keramisk coating = dyrt men mer hållbart.

är det mycket fläckar som inte går bort med slippasta kan man använda vattenslipapper, 1200 eller 2400 innan polertrissan.

dom allra flesta system är i nån låglegerad typ av rostfritt som först blir fläckig och sen får gravrost, underhåller man det slipper man gravrosten coh kan iaf i början av säsongen ha ett snyggt rör.

Är det ett rostfritt system eller ett i bonnstål?

Om du högglanspolerar ett system i vanligt stål börjar skiten rosta direkt när du släpper polertrissan. Har du ett system i bonnstål så kan du måla det med värmebeständig färg (håller sällan) alternavit lämna in det på keramisk coating = dyrt men mer hållbart.

Okej. Jag köpte ett begagnat gianellisystem som var lite smårostigt. Vet inte vad det är gjort i dock. Tanken var att få det att se lite nytt och fräscht ut och motverka att det rostar i fortsättningen. Men om man tänkte göra det budget-style är det bättre att skita i det eller?

nejdå, vattensandpapper, autosol och några trasor är budgetlösning som funkar ok!

Kröken på SV-modellerna ser ju alltid ut som bajs. Lägg dina pengar på en nedre kåpa och göm det så gott det går :)

Så här blev mitt rör till en SV1000 efter polering. Motsvarar ju din! Dock ska det sägas att det varar inte så någon längre tid efter att det blivit varmt igen.

Startade med 240 och gick varje steg upp till 2000 vattenslip. Sedan lumptrissa och Wax. Resultatet blir jättebra men varar inte länge.

Bifogat

• DSC_0032 cut.jpg
    DSC_0032 cut.jpg
    205.7 KB · Visningar: 694
Med förutsättning att det är gjort i någon rostfri legering, börja med att stryka på betpasta och stålborsta sedan och tvätta rent.

Använd handskar och skyddsglasögon, helst en 'heltäckande' mask/skiva framför snoken och oömma kläder.

Du får bort allt sot, smuts, etc och kan troligen sedan börja polera direkt.

Tack för alla svar!

Jag misstänkte att kröken snabbt kommer att se ut som skräp, men jag måste ju ge det ett försök nu när jag äntligen ska byta på burken :)

// Afterburner

BJN: Nu snackar vi!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna