Polarns stulna hoj och Trygg Hansa

Rejvis....

Redan när jag läste Trygg Hansa förstog jag att det var problem!
Skit försäkrings bolag!
Dom ställde ner min försäkring från Hel till halv när jag ringde och gnällde om den fördubblade permien!
Betalade för hel och blev på körd av en smitare...Hade inga vittnen!
Tog dit Polisen och berättade vad som hänt!
TH sa att Du har ju bara halv så du får inga pengar av oss...

Känn på den!
Har bråkat som fan och gått till Allmänareklamations nämden men inget funkar!

Har även blivit bestulen på en hoj och råkat ut för samma grej som din polare...
Köp en dyr en jävel med massa godis på!
Säg att det är den han ska ha för så fin va hans! Punkt slut!

När jag blir rik ska jag köpa upp och lägga ner Trygg Hansa! :kulspruta

Ravetrancer skrev:
Tycker det verkar lite fult av dom att göra så här. Jag menar om polaren bestämmer sig för att köpa en äldre hoj, eller kanske hittar ett kap då skall väl fan inte TH lämna ut mindre cash?????
Hans mc kanske är värderad säg 100k, sen åker han till Tyskland o hittar en likadan för 80k, skall då TH bara lämna ut 80k då????

Om dom kommer fram till att hojen är värd 100 så är det dom pengarna han får handla för, om han sedan väljer att köpa 2 hojar för 50 styck så är det hans sak,
eller om du vill se det så här, han har 20 kvar att handla för om hojen kostar 80.

Avdrag vid kontant ersättning?!

Ger mig in i denna tråd då jag haft likvärdiga erfarenheter från både T-H och Länsförsäkringar.

Det är inte helt orimligt/omöjligt att begära kontant ersättning om det t.ex. inte finns ett bra alternativ att ersätta hojen med (dvs. om försäkringstagaren eller fsk-bolaget inte kan hitta en likvärdig ersättare).

Detta kan gälla mc likaväl som annan egendom (skidor, cyklar mm).

I mina fall har jag gått till den lokala mc-firman och fått ett intyg på värdet av den stulna mc:n och sedan fått ut 70-75% (bara...) kontant eller en likvärdig mc. Således är det ju inte fel att ha tumme med mc-handlaren...

Om du köper en mc för 1:- är det ju din sak, värdet på den stulna ligger till grund för ersättningen, men det gäller att kunna visa vad den stulna är/var värd - det har eg. inget att göra med vad ersättaren kostar.
Avdraget vid kontant ersättning har förstås att göra med risken för bedrägerier, men grundregeln är att ersätta en vara med en likvärdig.

ps. T-H höjde min hel/hel-försäkring från 6k till 10,5k i våras, Länsfsk. tar 6.500:- för samma hoj men men 8k istället för 6k i självrisk. Men som det också står tidigare i tråden kan det skilja mellan länen... ds.

Rundningsmärke skrev:
Trygg Hansa har inte ett enda rätt.
När jag vurpade min helförsäkrade hoj på bana fick jag naturligtvis
ingen ersättning, det hade jag visserligen inte heller räknat med.
Enligt lag gäller trafikförsäkringen även på bana, så jag förväntade
mig däremot att få ersättning för min utrustning, det tycker jag man kan
begära med en årspremie på 30000:-.
Tack vare att jag hade bra utrustning fick jag inte en skråma vid vurpan,
utan skador ersätts inte utrustningen. Om jag hade brutit en tumme hade
trafikförsäkringen ersatt skadorna på utrustningen, jag får se till att vurpa
ordentligt nästa gång...

Motvilligt går TH med på att ersätta skinnstället via hemförsäkringen.
Hjälmen vill de däremot inte ersätta, de gör undantag för hjälmar får jag höra via
telefon. Jag åker hem och lusläser villkoren utan att hitta ett dyft om undantag
för hjälmar och skickar in hjälm och skinnställ tillsammans med ett surt brev till TH.
Då gäller hemförsäkringen plötsligt, även för hjälmen...

Äntligen ett glädjande besked. Jag var glad tills jag fick mina "värdehandlingar",
de har specificerat exakt VAD jag får köpa och VAR jag måste köpa varorna.
Vad spelar det för roll om jag väljer ett Alpinestars, Dainese eller Arlen Ness?
Jag får inte ens välja ett billigare skinnställ, exakt samma modell ska det vara?!
Jaja, jag åkte iväg till Yamaha Center där jag köpt skinnstället, de hade ett enda
Alpinestars P1, givetvis i fel storlek.

Jag blir så trött på att man ska behöva bråka och strula när man betalt deras
idiotpremier i många år utan att kosta dem ett öre.

Behöver jag nämna att jag håller på att flytta hem- bil- och MC-försäkringen?

/A

Jag och Rundningsmärke körde i samma dag, samma bana, nästan samma skador, olika bolag (jag har Länsförsäkringar).

Lämnade in ställ, hjälm och handskar till bolaget för besiktning. Fick ingen ersättning för stället då det bara var kosmetiska skador (inga hål bara skrapmärken). Litet hål på vänster tumme gav valfria nya handskar i samma prisklass. Hjälmen lite skrapad ovanför visiret var inget snack om, enligt Länsf skall en hjälm som varit i backen ersättas oavsett om det finns synliga skador eller ej, basta!

Hojjen blev lite dyr att reparera, så jag fick själv bestämma om jag ville ha inlösen i kontanter, reparation eller en ny cykel... det blev en ny 03:a

Allt klappat och klart på nya hjul inom två veckor!

Är det skillnad på hur man som kund blir behandlad av olika bolag :jisses
Även om premien är lite lägre? spelar inte det någon roll om man inte får någon ersättning när skadan väl skett.

Behöver jag tillägga att jag inte kommer att flytta bil eller hus från Länsförsäkringar.

FZ1 skrev:
Jag och Rundningsmärke körde i samma dag, samma bana, nästan samma skador, olika bolag (jag har Länsförsäkringar).

Lämnade in ställ, hjälm och handskar till bolaget för besiktning. Fick ingen ersättning för stället då det bara var kosmetiska skador (inga hål bara skrapmärken). Litet hål på vänster tumme gav valfria nya handskar i samma prisklass. Hjälmen lite skrapad ovanför visiret var inget snack om, enligt Länsf skall en hjälm som varit i backen ersättas oavsett om det finns synliga skador eller ej, basta!

Hojjen blev lite dyr att reparera, så jag fick själv bestämma om jag ville ha inlösen i kontanter, reparation eller en ny cykel... det blev en ny 03:a

Är det skillnad på hur man som kund blir behandlad av olika bolag :jisses
Även om premien är lite lägre? spelar inte det någon roll om man inte får någon ersättning när skadan väl skett.

Behöver jag tillägga att jag inte kommer att flytta bil eller hus från Länsförsäkringar.

Så du fick ny hoj och allt när du klantat dig vid bankörning alltså?

John Holmes skrev:
Så du fick ny hoj och allt när du klantat dig vid bankörning alltså?
Ja, och det tog hårt på egot (klotningen), men jag skäms inte för att försäkringsbolaget gjorde rätt för sig :6surkart

FZ1 skrev:
Ja, och det tog hårt på egot (klotningen), men jag skäms inte för att försäkringsbolaget gjorde rätt för sig :6surkart

Näe, det är väl inget att skämmas för om man inte myglat till sig pengarna. Gäller försäkringen på bana så gör den ju det.

FZ1 skrev:
Jag kan bara gratulera, det lutar åt Länsförsäkringar även för mig.
Nästa år har jag ingen hoj jag behöver vara rädd om, då ska jag köra
ifrån dig, R1 eller inte... :whip :hej

/A

Rundningsmärke skrev:
Nästa år har jag ingen hoj jag behöver vara rädd om, då ska jag köra
ifrån dig, R1 eller inte... :whip :hej

/A

Ja, ja, så säger ni alla :lol

Hittat någon tank mm? Hinner du få ihop till våren?

FZ1 skrev:
Ja, ja, så säger ni alla :lol

Hittat någon tank mm? Hinner du få ihop till våren?
Inga problem, jag är nästan klar. En garage-granne(en Kamasa-höjdare) påstår sig ha en bekant
som kan buckla ut tanken mha tryckluft, fan trot, men det kostar mig inget så han får göra ett försök.
I övrigt är det bara någon form av lackering kvar, hojen är körbar igen. :banana

/A

Ps. Det fanns sand överallt, hela luftburken var full...

det lustiga är ju att de här fasonerna flyttar sig från bolag till bolag. Jag hade LF för kanske 5-6 år sen och de chockhöjde bara premien hela tiden för att bli av med mig. Ju äldre man blev och med ökande bonus så steg premien hela tiden bara och då på en uråldrig hoj med.
Tyvärr vet man ju inte på förhand hur bolaget beter sig när man verkligen behöver få ut pengar, man väljer ju oftast det som är billigast i premie.

Ravetrancer skrev:
Kan dom neka kontant betalning?????

//R
Nu var de ju kontant betalning du undrade över men du får hänga upp dom i fötterna o ge dom STRYK om dom nekar ersättning ÖVERHUVUDTAGET med tanke på att man inte behöver betala helförsäkring för att få ha sin hoj stöldskyddad.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing