Polarns stulna hoj och Trygg Hansa

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Polarn blev av med sin hoj för ett tag sen. Nu har han fått hem papper från TH. Där står det bla. "Vi betalar inte ut kontant ersättning för stulen motorcykel/moped/terrängskoter."

Hojen är helförsäkrad hos TH och polarn har haft den sen början på 2002, mc:n är oxo en 2002.

Kan dom neka kontant betalning????? Varför? Om den inte hittas tänkte polarn åka ner till deutscheland o köpa sig en.

Nån som vet???

//R

har en kompis som råkade ut för samma sak för ett par år sen med en eu-moppe...
Och han skulle få en ny moppe, men han vill ju ha ut pengar. Men det gick inget bra så han dealade lite i med firman som dom skulle köpa moppen på så att han fick pengar av dom istället :)
inte full ersättning men han fick 2 loppor mindre eller nått

Kan vara värt och kolla hojar i England åsso. Har själva lite kontakter där och priset på hojarna är BETYDLIGT lägre där än hemma. Har en sådan tur så jag har en polare som själva tävlar i super600, bor och lever i England. Så man behöver inte åka dit och kolla, det fixar han. Men nog om det....
Du/ni kan ju kolla lite själva på nätet. En bra sida som jag brukar kolla på är,
www.biketrader.co.uk OBS en postacode som måste andvändas för att komma in på sidan och söka. "dn69nu" Postnummret är till Doncaster vilket ligger i mitten av den lilla ön, men du kan söka national. Kolla så det inte är en Salvage bike bara, då har den varit krockad. Det går åsso lätt och se i England, det finns nämligen inskrivet i reggpappret.
Lycka till :banana

Ja de får neka eftersom det står i avtalet man får när man tecknar.

Men vill han köpa en ny hoj är det ju inte ett problem.
Han drar ner till tyskland köper en hoj och lämnar kvittot till T-H så kommer pengarna efter några dagar.

När min hoj blev stulen förra våren pratade jag med T-H och fick löfte om pengarna när jag köpt hoj.
Sen att det tog en jäkla tid innan jag fick dem pga strulande.
Så har han inte extra pengar liggandes ska han nog göra väldigt klart med T-H att han får pengar direkt.

Tycker det verkar lite fult av dom att göra så här. Jag menar om polaren bestämmer sig för att köpa en äldre hoj, eller kanske hittar ett kap då skall väl fan inte TH lämna ut mindre cash?????
Hans mc kanske är värderad säg 100k, sen åker han till Tyskland o hittar en likadan för 80k, skall då TH bara lämna ut 80k då????

Ravetrancer skrev:
Polarn blev av med sin hoj för ett tag sen. Nu har han fått hem papper från TH. Där står det bla. "Vi betalar inte ut kontant ersättning för stulen motorcykel/moped/terrängskoter."

Hojen är helförsäkrad hos TH och polarn har haft den sen början på 2002, mc:n är oxo en 2002.

Kan dom neka kontant betalning????? Varför? Om den inte hittas tänkte polarn åka ner till deutscheland o köpa sig en.

Nån som vet???

//R

Jag fick en moped som var helförsäkrad stulen för en massa år sedan, och då dom vägrade betala ut kontant ersättning utan bara ville ge erätting om man köpte en annan moppe eller mc så ringde farsan som hade alla sin privata och sitt företagsförsäkringar i samma bolag och hotade med att flytta alltihop. Och vips så kom stålarna på en gång utan något nyköp. Så ring och bråka på det lönar sig alltid med dom ockrarna!. :mad:

:hej tja dom kan neka dig pengar i försäkringsvillkoren står det att du ersätts av en likvärdig produkt dvs samma års mod mm finns inte ngn sådan betalas pengar ut det gör dom för att minska bedrägerierna som alla vet är inte alla stölder, stölder och för att det inte skall försvinna hojar kors o tvärs vilket ändå gör förvårar dom det lite kan tyckas lite rimligt för det var hoj du vart av med och inte pengar så du får fråga dig själv om du inte vart av med din hoj hade du sålt den för att sedan åka och importera en själv? det är så tyvär dom ser på saken. det går att deala med handlarn men dom tar en risk vilket dom vill ha en slant för oftast.
mvh jordan o lycka till

verkar ju lite konstigt om han inte skulle få ut mellanskillnaden om hojen kostar 80 000 och den gamla var värd 100 000 borda han ju få 20 000 i cash, minus självrisk då givetvis

Hightuned skrev:
Jag fick en moped som var helförsäkrad stulen för en massa år sedan, och då dom vägrade betala ut kontant ersättning utan bara ville ge erätting om man köpte en annan moppe eller mc så ringde farsan som hade alla sin privata och sitt företagsförsäkringar i samma bolag och hotade med att flytta alltihop. Och vips så kom stålarna på en gång utan något nyköp. Så ring och bråka på det lönar sig alltid med dom ockrarna!. :mad:

Jepp sådant brukar löna sig. Tyvärr.

Som någon tidigare skrev så står det säkert i bolagets villkor att bolaget ersätter förlust med likvärdigt fordon. Det är ju ett jättebra sätt att bekämpa bedrägerier till en viss del men här kommer såklart alltid några ikläm, bla din kompis !
Köper han en ny Mc som är lite billigare så tror jag nog att han får ut mellanskillnaden om han talar med bolaget.
Däremot är det helt klart värt ett försök att påtala missnöjet att man tänker flytta alla försäkringar (om man nu har några fler i samma bolag)

Tacka vet jag länsförsäkringar, dom cashar allt och säger att det bara är krångligt och struligt att hålla på med rekvisitioner o sånt :)

/Nitrous

Ravetrancer skrev:
Tycker det verkar lite fult av dom att göra så här. Jag menar om polaren bestämmer sig för att köpa en äldre hoj, eller kanske hittar ett kap då skall väl fan inte TH lämna ut mindre cash?????
Hans mc kanske är värderad säg 100k, sen åker han till Tyskland o hittar en likadan för 80k, skall då TH bara lämna ut 80k då????

Om hojen är värderad till 100 loppor, då skall han givetvis ha 100 loppor. Om man själv lägger ner jobb på att hitta en billigare, så skall man själv ha den överskjutande delen. Man kan lätt lägga ner 10 h på att hitta en hoj (kolla på nätet, ringa runt, deala). Jag hade inte nöjt mig med något annat än att få 100 för den.

När några idioter snodde mina skinnställ, då fick jag antingen ut pengar cash eller köpa varor från ett nätbaserat system (TH har avtal med många företag) som gav den drabbade möjligheten att välja vad denne ville ha, till ett förmånligt pris. Varorna är vitvaror, datorprylar, kameror m.m.

PutteLiten skrev:
Jepp sådant brukar löna sig. Tyvärr.
Jo, det är tråkigt när bara de besvärliga och högljudda får som de vill (inte alltid man orkar vara så'n :)). Men å andra sidan - vet man att man har rätten på sin sida så får man stå på sig - i annat fall får man väl bita i det sura äpplet om så skulle bli fallet.
/F.

Foggy skrev:
Jo, det är tråkigt när bara de besvärliga och högljudda får som de vill (inte alltid man orkar vara så'n :)). Men å andra sidan - vet man att man har rätten på sin sida så får man stå på sig - i annat fall får man väl bita i det sura äpplet om så skulle bli fallet.
/F.

ja.. jag säger det då det..

Last edited:
Foggy skrev:
/F.

Jag hade en SP1:a som dom stal i somras. den blev upphittad efter en vecka. givetsvis så var den i risigt skick..och blev inlöst! men även DÅ vägrade TH att ge mej kontant ersättning! :va men efter mycke påtryckningar så gav TH med sig.. men då med ett extremt skambud! en 00:a som gått 1500 mil i super skick. svenskåld med micron pipor.. bjöd han medj 78 minus 6 tusen i självrisk!! så 72 papp fick jag ut.. och hade haft hojen en månad :mad:

så jag tänker ALDRIG mer ha TH alltså!

ô-Man skrev:
Kan vara värt och kolla hojar i England åsso. Har själva lite kontakter där och priset på hojarna är BETYDLIGT lägre där än hemma. Har en sådan tur så jag har en polare som själva tävlar i super600, bor och lever i England. Så man behöver inte åka dit och kolla, det fixar han. Men nog om det....
Du/ni kan ju kolla lite själva på nätet. En bra sida som jag brukar kolla på är,
www.biketrader.co.uk OBS en postacode som måste andvändas för att komma in på sidan och söka. "dn69nu" Postnummret är till Doncaster vilket ligger i mitten av den lilla ön, men du kan söka national. Kolla så det inte är en Salvage bike bara, då har den varit krockad. Det går åsso lätt och se i England, det finns nämligen inskrivet i reggpappret.
Lycka till :banana

Ja men dom är ju högerstyrda :crash

Nitrous skrev:
Tacka vet jag länsförsäkringar, dom cashar allt och säger att det bara är krångligt och struligt att hålla på med rekvisitioner o sånt :)

/Nitrous

på sätt och vis fel att säga så. Det finns 24, tror jag, länsförsäkringbolag i Sverige. dom har vissa saker gemensamt men inte alla.
vet inte vad skillnaderna är, bara påtalar detta.

/Mathias

Trygg Hansa har inte ett enda rätt.
När jag vurpade min helförsäkrade hoj på bana fick jag naturligtvis
ingen ersättning, det hade jag visserligen inte heller räknat med.
Enligt lag gäller trafikförsäkringen även på bana, så jag förväntade
mig däremot att få ersättning för min utrustning, det tycker jag man kan
begära med en årspremie på 30000:-.
Tack vare att jag hade bra utrustning fick jag inte en skråma vid vurpan,
utan skador ersätts inte utrustningen. Om jag hade brutit en tumme hade
trafikförsäkringen ersatt skadorna på utrustningen, jag får se till att vurpa
ordentligt nästa gång...

Motvilligt går TH med på att ersätta skinnstället via hemförsäkringen.
Hjälmen vill de däremot inte ersätta, de gör undantag för hjälmar får jag höra via
telefon. Jag åker hem och lusläser villkoren utan att hitta ett dyft om undantag
för hjälmar och skickar in hjälm och skinnställ tillsammans med ett surt brev till TH.
Då gäller hemförsäkringen plötsligt, även för hjälmen...

Äntligen ett glädjande besked. Jag var glad tills jag fick mina "värdehandlingar",
de har specificerat exakt VAD jag får köpa och VAR jag måste köpa varorna.
Vad spelar det för roll om jag väljer ett Alpinestars, Dainese eller Arlen Ness?
Jag får inte ens välja ett billigare skinnställ, exakt samma modell ska det vara?!
Jaja, jag åkte iväg till Yamaha Center där jag köpt skinnstället, de hade ett enda
Alpinestars P1, givetvis i fel storlek.

Jag blir så trött på att man ska behöva bråka och strula när man betalt deras
idiotpremier i många år utan att kosta dem ett öre.

Behöver jag nämna att jag håller på att flytta hem- bil- och MC-försäkringen?

/A

Känns jobbit när man betalar måååånga tusenlappar om året för försäkring och sen får man ändå bråka med dom för att få ersättning. :(

Man betalar ju ändå dom där lapparna för en andledning!

Ågga skrev:
på sätt och vis fel att säga så. Det finns 24, tror jag, länsförsäkringbolag i Sverige. dom har vissa saker gemensamt men inte alla.
vet inte vad skillnaderna är, bara påtalar detta.

/Mathias

Det kan säkert stämma. Däremot har jag själv varit rätt skonad från F-bolags ärenden under mina 12 år som hojförare tills i somras vid en olycka.
Min första fasa och oro på sjukhuset var just att behöva ta itu med detta skit när man kommer hem och allt man läst och varit med om i vänners fall där bolagen tramsat och tjafsat oroade mig minst sagt då.
Men just i mitt fall denna sommar så var mitt LF-bolag helt underbara att ha o göra med. Både när det gällde personskador, utrustning och hojen.
Snabba puckar och inte massa slöseri med tid, kontant ersättning på allt som var minsta skadat.
Inget tjafs om kvitton eller något, dom frågade vad jag betalt för det ena och det andra och sen log dom i nån katalog och sa Ja det verkar rimligt, Katjing Katjing så var pengarna på mitt konto.

Jag frågade faktiskt vid första tillfället när det gällde utrustning om jag skulle få en rekvisition men deras svar var bara att -nää sånt har vi slutat med för det tar bara tid och är krångligt, mkt enklare för oss att betala in pengar till ditt konto direkt !

/Nitrous

furious skrev:
verkar ju lite konstigt om han inte skulle få ut mellanskillnaden om hojen kostar 80 000 och den gamla var värd 100 000 borda han ju få 20 000 i cash, minus självrisk då givetvis

Då slänger man på Öhlins värsta bak och Öhlins styrdämpare o Öhlins gaffelfjädrar o sen e man nöjd :)

750RR

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...