Polaritets riktare DC

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Tjaba.

har bytt min blinkersindikator från glödlampa till Led. Min blinkersswitch ändrar polariteten för DC kablarna som går till blinkersindikatorn. Förr när det var en lampa så lyste indikatorn både när man bli kade höger och vänster. Nu blir det problem såklart med led då den bara lyser åt ena hållet.

jag vill ha följande.

Ett relä som riktar en inkommande DC krets till samma polaritet alltid.

så oavsett om jag blinkar höger eller vänster så skall polariteten vara samma efter relät.

finns detta?
 
Dragspolen på ett relä drar väl normalt oberoende av polaritet. Så vilket vanligt relä som helst borde väl funka då?
 
Sätter du en helvågslikriktare före leden borde det lösa sig.
Alternativt en LED till kopplad "åt andra hållet".
 
Saken är biff!

Hittade två motstånd som jag kör mot ledlampor för 5V som ej har inbyggd resistor.
Funkade kalas.

Tack för input, hade nog låst mig på polariteten utan denna tråd som visade på överbryggningproblemet.

Här är en bild hur man kan lösa detta för alla er som bygger gammelhojar.
 

Bifogat

  • F23F4320-AF52-4920-8AAF-BAA706AA8BDF.jpeg
    F23F4320-AF52-4920-8AAF-BAA706AA8BDF.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 30
Här är en bild hur man kan lösa detta för alla er som bygger gammelhojar.
Hojhoj Kurtelikurtkurt, mina gamla GPz1100b1 kommer aldrig att se en LED-lampa, inte ens kinesiska mini-blinkers. Original it is. Dielektrisk fett fixar biffen.

Samt... krympslang, djävulens påfund! Fast om det har det skrivits om tidigare.
 
Haha Orginal hade jag absolut behållt om resten hade varit org. Hade aldrig fulat ner hojen med själalös LED! Men nu när man bygger om är det alltid utmaning att dra så lite Amps som möjligt, de e kul!

För den som inte förstod detta så är bilden på min el ett skräckexempel som kan visas i EL-kurs 1A.

I Vinter rivs hojen och då drar jag om elen till Kurt-Olsson level, lite högre än BMW-Tysk-ordnung-Und-Rednung level!

EL är satan kul, hade jag gjort om mitt yrkesval hade jag kört elektriker alla dar i veckan.
 
Haha Orginal hade jag absolut behållt om resten hade varit org. Hade aldrig fulat ner hojen med själalös LED! Men nu när man bygger om är det alltid utmaning att dra så lite Amps som möjligt, de e kul!

För den som inte förstod detta så är bilden på min el ett skräckexempel som kan visas i EL-kurs 1A.

I Vinter rivs hojen och då drar jag om elen till Kurt-Olsson level, lite högre än BMW-Tysk-ordnung-Und-Rednung level!

EL är satan kul, hade jag gjort om mitt yrkesval hade jag kört elektriker alla dar i veckan.
Det utgår vi från !
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top