Polaritets riktare DC

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Tjaba.

har bytt min blinkersindikator från glödlampa till Led. Min blinkersswitch ändrar polariteten för DC kablarna som går till blinkersindikatorn. Förr när det var en lampa så lyste indikatorn både när man bli kade höger och vänster. Nu blir det problem såklart med led då den bara lyser åt ena hållet.

jag vill ha följande.

Ett relä som riktar en inkommande DC krets till samma polaritet alltid.

så oavsett om jag blinkar höger eller vänster så skall polariteten vara samma efter relät.

finns detta?
 
Dragspolen på ett relä drar väl normalt oberoende av polaritet. Så vilket vanligt relä som helst borde väl funka då?
 
Sätter du en helvågslikriktare före leden borde det lösa sig.
Alternativt en LED till kopplad "åt andra hållet".
 
Saken är biff!

Hittade två motstånd som jag kör mot ledlampor för 5V som ej har inbyggd resistor.
Funkade kalas.

Tack för input, hade nog låst mig på polariteten utan denna tråd som visade på överbryggningproblemet.

Här är en bild hur man kan lösa detta för alla er som bygger gammelhojar.
 

Bifogat

  • F23F4320-AF52-4920-8AAF-BAA706AA8BDF.jpeg
    F23F4320-AF52-4920-8AAF-BAA706AA8BDF.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 30
Här är en bild hur man kan lösa detta för alla er som bygger gammelhojar.
Hojhoj Kurtelikurtkurt, mina gamla GPz1100b1 kommer aldrig att se en LED-lampa, inte ens kinesiska mini-blinkers. Original it is. Dielektrisk fett fixar biffen.

Samt... krympslang, djävulens påfund! Fast om det har det skrivits om tidigare.
 
Haha Orginal hade jag absolut behållt om resten hade varit org. Hade aldrig fulat ner hojen med själalös LED! Men nu när man bygger om är det alltid utmaning att dra så lite Amps som möjligt, de e kul!

För den som inte förstod detta så är bilden på min el ett skräckexempel som kan visas i EL-kurs 1A.

I Vinter rivs hojen och då drar jag om elen till Kurt-Olsson level, lite högre än BMW-Tysk-ordnung-Und-Rednung level!

EL är satan kul, hade jag gjort om mitt yrkesval hade jag kört elektriker alla dar i veckan.
 
Haha Orginal hade jag absolut behållt om resten hade varit org. Hade aldrig fulat ner hojen med själalös LED! Men nu när man bygger om är det alltid utmaning att dra så lite Amps som möjligt, de e kul!

För den som inte förstod detta så är bilden på min el ett skräckexempel som kan visas i EL-kurs 1A.

I Vinter rivs hojen och då drar jag om elen till Kurt-Olsson level, lite högre än BMW-Tysk-ordnung-Und-Rednung level!

EL är satan kul, hade jag gjort om mitt yrkesval hade jag kört elektriker alla dar i veckan.
Det utgår vi från !
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top