"polare" pressar en på pengar

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kort version:
Flickvännen bor ihop med X, flyttar ut och byter lägenhet med Y (som flyttar in hos X) - först nu, över sex månader senare, kommer ett samtal med krav på att betala diverse abonnemang och räkningar för över 1000 kr.
Vad borde man göra?

Min flickvän delade tidigare lägenhet med en kompis (kallas för X i fortsättningen). Ekonomiskt sett var detta inget problem, dom delade på kostnaderna och ingen klagade (exakt hur dom delade vet jag inte, men inga klagomål framkom). Däremot började X bete sig allt mer idiotiskt (X fick göra vad han ville, hon fick allt mer regler och krav på sig, t.ex. var det dålig städad var det alltid hennes fel, X fick ta hem kompisar/KK, hon fick inte, X och hans kompisar bombarderade hennes privata rum med post-it-lappar som dom ritat kukar på osv. allmänt barnsliga och respektlösa)

Tillslut orkade hon inte mer utan flyttade ut efter att ett flertal gånger försökt ha diskussioner med X om det hela, men det lyckades aldrig tränga sig in i hans tröga skalle.
(Först flyttade bara hon till en annan kompis för att sova på natten, allt för att slippa honom så fort som möjligt).

Någon vecka senare erbjöd sig en av X's och hennes gemensamma kompis (kallas Y i fortsättningen) att dom kunde byta, hon fick bo i Y's lägenhet, och Y flyttade in hos X.

Detta är ÖVER 6 (sex) månader sedan.
Vid denna flytt var Y utomlands, så jag, flickvännen och några polare flyttar inte bara flickvännens möbler m.m. utan styr även upp det med Y's möbler (X närvarar inte alls...)

Någon månad senare blir jag och flickvännen ihop och hittar också en lägenhet att flytta ihop till. Även detta sköter vi själva, Y är fortfarande utomlands och X har inget med saken att göra.

Ungefär en hel månad efter att vi har flyttat ut de få möbler hon hade i Y's lägenhet, och städat lägenheten, så kommer det klagomål på att det var dammigt på fönsterbräden och lite andra skitställen i lägenheten och att hon var tvungen att städa om. Då jag själv var med och hjälpte till vid både flytten och städningen så säger både jag och flickvännen till om att det är ju lite sent att klaga på det över fyra veckor senare, och att om det nu är lite dammigt så borde det ju helt enkelt bero på att ingen har tagit hand om lägenheten de senaste fyra veckorna...

Men iallafall, idag kom den riktiga bomben.
För en liten stund sedan fick flickvännen ett samtal på jobbet från X, där han kräver att hon ska betala 400 kr till honom och 650 kr till Y för bl.a. El-räkningar - och värt att nämna är att min flickvän stått för deras bredband (24 Mbit, 399 kr/mån) ända t.o.m. december, fast inte utnyttjat det sedan Juli/Augusti...

(Att vi flyttade och fixade med Y's samtliga möbler anser dom inte ha något värde, utan hon ska bara vara glad att Y var så snäll och "lånade ut" sin lägenhet... Min fråga är hur jävla snäll är man när man kommer med denna skit i efterhand?)
(Självklart har flickvännen fortsatt betala sin del av hyran på X's och hennes lägenhet tills dess att hon och jag flyttade ihop)

Det första och enda jag känner just nu är att det är så inuta helvetes jävla fel av dom att komma över sex månader senare och "tvinga" henne att betala sådana här saker - frågan är varför dom kommer med detta först/just nu?
Min andra idé är att hälsa dom att skicka över papprena/räkningarna m.m. via brev så man kan få någon form av bevis och inte bara deras snack 2 min över telefon att över 1000 kr ska ges till dom nu helt plötsligt.

Och även om dom har papper/räkningar att skicka över... Borde hon/vi betala? Varför? Varför inte? Vad säger att dom inte kan komma att fortsätta försöka mjölka ur henne/oss pengar om vi betalar?...

Snacka om att dom lyckats sabotera en annars härlig kommande fredagkväll... (skönt att få skriva av sig om inte annat)

Last edited:
Den som är kontraktspart. Dvs, det namn som står på räkningarna betalar.
Är det betalt så är det bara att strunta i , ifall inte så är det ju inkasso/fogden nästa...

Lite oklart vad de har avtalat om gällande boendekostnaderna.
Har de till exempel kommit överrens om att dela på alla kostnader rakt av så är hon ju bunden till att betala kravet. En elräkning kan ju tex komma efter själva förbrukningen har skett.
Skulder mellan privatpersoner preskriberas först efter 10 år och kan förlängas med 10år genom att "påminna" gäldenären om skulden.
Har de muntligt eller skriftligt hyresavtal? Vad har de kommit överrens om ang bredbandet? Är det hennes eller skulle de dela på kostnaden? Kan hon kontra med att de ska vara med att betala för bredbandet?
Självklart ska allt styrkas med riktiga räkningar.

vad jag hade gjort? är det skriftligt avtal samt orginalräkningar så är det svårt att slingra sig ur. ett muntligt.. tja. det gäller ju fortfarande men svårare att styrka..... :) (med tanke på deras uppförande så hade jag nog skitit i att betala isf..)

Last edited:
Först och främst så stod tjejen aldrig på den adressen, och för det andra så om dom nu ens har papper/någon grund för dessa summor pengar så är det ju räkningar m.m. som står i hans namn (X) samt betalats för ungefär fem månader sedan... Och att dom både lägenhet var enbart muntligt.
(Y hörde att hon flyttat ut och både X och Y ville säkerligen att dom två skulle bo där ihop, X's lägenhet är klart större, modernare och finare än Y's, mer om det nedan, så det var ju ett klockrent tillfälle för honom att "vara snäll och erbjuda sig sin lägenhet".)

Bredbandet är på väg att flyttas över från flickvännen till X namn, men just nu funderar vi mest på att bara säga upp det rakt av och betala tre månader extra till bredbandsbolaget istället än att X får övergången m.m. gratis...

Vi har dels påpekat att det inte var städat när hon flyttade in i Y's lägenhet, samt att vi tog hand om hela flytten för hans del (hyra in flyttgubbar hade ju inte varit gratis för Y direkt), men detta går inte in i skallen på dom heller, hon/vi ska enligt dom bara vara helt glada och tacksamma över att hon fick låna hans lägenhet på ca 50 kvm med dusch i källaren (medan Y fick flytta in hos X som är en lägenhet på två våningar, uppskattningsvis 90 kvm, med ALLT, så det är ju inte direkt som att han offrade något, sa bara "ta min lägenhet" över telefon mer eller mindre).

Trött man blir på sådant här beteende, men det verkar ju inte som att dom kan försöka roffa åt sig extra cash så här i efterhand.

Last edited:
Står hon inte med på nån kontrakt eller avtals papper dem emellan så hade jag nog skitit i det hela och tagit det med ro.
Samma med räkningarna,är inte hon med nånstans där så vad ska de bevisa?

Låt det rinna ut i sanden men hål ett öga på killen,det finns psykfall ute överallt tydligen.

Hoppas det löser sig.

Det du gör är att du skriver ut en blankett om civilrättslig prövning, postar den till x eller y eller k-värde eller skärningspunkten eller dylikt.
Sedan skriver du; "Om du har fordringar på mig så återkom via advokat senast *datum*, allt annat än kontakt via brev godtas ej".

Svårare än så är det inte, vill de ha sina pengar så får de anmäla det hela och gå till rätten. Det kommer säkerligen inte dit då det är en struntsumma som de antagligen ratar.

Det verkar på dig som om de inte har något avtal mellan sig angående hyresperioden. Då tycker jag ni kan skita i att betala precis som R1 Racer skriver. Ska de kunna driva in skulden på ett korrekt sätt via tex kronofogden så behöver de kunna styrka skulderna + överrenskommelsen med din flickvän, vilket de aldrig kommer att kunna göra. Dessutom är skulden så liten att det knappast är lönt att begära indrivning (vilket kostar pengar för X och Y).

Visst är det irriterande att flytt och flyttstädning gjordes av er utan ersättning, och att de inte ser värdet i detta men rent juridiskt så kan ni inte använda detta som ett argument vid kvittning av skulderna eftersom ni tagit på er uppgiften utan att avtala om ersättning. Dock är det småaktigt av era "polare" att bete sig som de gör. Det kan jag hålla med om.

Skicka en falskräkning på flyttkostnader på 5000:- för att ni hjälpte att flytta deras saker.

Säg åt X och Y att dra åt helvitte. Finns bra och dåliga människor. Varför ska man då omge sig med dåliga?

Det du gör är att du skriver ut en blankett om civilrättslig prövning, postar den till x eller y eller k-värde eller skärningspunkten eller dylikt.
Sedan skriver du; "Om du har fordringar på mig så återkom via advokat senast *datum*, allt annat än kontakt via brev godtas ej".

Svårare än så är det inte, vill de ha sina pengar så får de anmäla det hela och gå till rätten. Det kommer säkerligen inte dit då det är en struntsumma som de antagligen ratar.

Japp, efter att ha funderat och läst här om att deras försök inte kan hålla så är det vad vi kommer be dom göra, om dom kontaktar oss igen (ge dom numret till en advokat)

Njaoo, vi har aldrig krävt någon ersättning för dessa saker, men dom kräver nu sex månader senare att hon ska betala el-räkningar och annat, trots att hon betalat halva utgifterna som alltid och det har aldrig varit några klagomål på det tidigare.
Känns som att någon av dom har dåligt med pengar, eller bara allmänt tråkigt liv, och känner nu helt plötsligt för att försöka dra in lite extra cash

Säg åt X och Y att dra åt helvitte. Finns bra och dåliga människor. Varför ska man då omge sig med dåliga?

Stort jäkla "Word" på det, hela anledningen till varför hon flyttade ifrån honom från första början, han var en trevlig individ till för nåt år sedan, sen började han ju mer och mer förändras, sätta helt orimliga regler och krav, och blev ett ordentligt kontrollfreak över henne, fast dom haft någon annan relation än kompisar och delat lägenhet, samt ordentligt barnsligt beteende och brist på respekt som att avsluta alla SMS i stil med "hej då fitta", rita kukar på post-it-lappar osv. (samtliga är 23-24 år...)
(Fy fan va gött det är att spy galla, även om det är i textformat och inte till någon inblandad i skiten, får se om han vågar ringa igen, skulle vara skönt att ventilera sig en rejäl gång i hans öra)

Kom förövrigt ett SMS tidigare om att det var lite mer saker (ospecifierad vad...) så nu är summan på ca 2700 kr...
Så jävla usel stil att komma med sådan här skit i efterhand, klart som fan hon hade bott kvar och sovit på soffan hos andra polare om man vetat vilka jävla rövhål dom här beter sig om. "Men vi var ju bara snälla och gick med på att byta lägenhet" :mad:

Skicka en falskräkning på flyttkostnader på 5000:- för att ni hjälpte att flytta deras saker.

Det kan man inte får in i deras skallar, men att Y mer än gärna byte lägenhet verkar ovärderligt och en helig akt... Låter på dom som att hon borde vara förevigt tacksam för hur snälla han/dom varit mot henne (jodå, dom är ju jättesnälla och bra kompisar...)

Asch fan, imorgon lär nog ens känslor lagt sig och inom kort har man nog glömt det hela - och kvällen med det gamla gänget vart riktigt trevligt, kort men trevligt möte :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph