Polare behöver hjälp med VW-buss

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
En polare behöver hjälp med deras nyinköpta studentprojekt och jag tänkte genast, kan inte sporthoj.com hjälpa, då kan fanimej ingen. :hihi

Check this out:

Jag och några polare har nyligen köpt en 77:ans buss med 2-liters insprutare. Den har stått still i 3 år och vi bytte tändkablar, fördelarlock, rotor, stift, bränslefilter och bensin och startade den med lite injectioncleaner och k-sprit i bensinen (och lite startgas hjälp). Den startade fint men efter några sekunder sjönk tomgången rejält (kanske låg på 500rpm) och den vill inte ta gas. Då dör den nästan. Vi provade att ta bort luftfiltret och då gick den iaf bättre. Tomgång på 2000 varv men den gillade fortfatrande inte gaspådrag. Killen vi köpte bussen av sa att topplockspackningen brukar ge sig när den står still så länge, kan det vara det som är felet? Hur kollar man det? Nån som har nåt tips?

Dessutom så läcker den olja när den är igång, men inte annars.

Min kommentar(josafan): tror att packningen är ok, ingen konstig rök och oljan skall tydligtvis vara fin.

Josafan skrev:
En polare behöver hjälp med deras nyinköpta studentprojekt och jag tänkte genast, kan inte sporthoj.com hjälpa, då kan fanimej ingen. :hihi

Check this out:

Jag och några polare har nyligen köpt en 77:ans buss med 2-liters insprutare. Den har stått still i 3 år och vi bytte tändkablar, fördelarlock, rotor, stift, bränslefilter och bensin och startade den med lite injectioncleaner och k-sprit i bensinen (och lite startgas hjälp). Den startade fint men efter några sekunder sjönk tomgången rejält (kanske låg på 500rpm) och den vill inte ta gas. Då dör den nästan. Vi provade att ta bort luftfiltret och då gick den iaf bättre. Tomgång på 2000 varv men den gillade fortfatrande inte gaspådrag. Killen vi köpte bussen av sa att topplockspackningen brukar ge sig när den står still så länge, kan det vara det som är felet? Hur kollar man det? Nån som har nåt tips?

Min kommentar(josafan): tror att packningen är ok, ingen konstig rök och oljan skall tydligtvis vara fin.

kolla så att den får så mycket soppa som den behöver..., lossa på kontakter till olika givare, kan rosta när dom står länge.., gick den innan bilen parkerades för tre år sen?

varför hade ni K-sprit i soppan om Ni bytade bensin?
För mycket K-sprit kan få vilken motor som helst att gå ojämnt, till och med lägga av i tid och otid!
Slå på mer bensin är mitt råd! :fakta

Jag har också haft en 230001 ! Världens koolaste!
Sabbade växellådan två gånger dock...
Lycka till! :tummenupp

Vi har en "rock buss" också.. en 84:a men vi slängde i en b23 motor i och nu går den som ett AS! (5växlad låda är också isatt)

Vi hade jävliga problem med fösta motorerna vevhusventilationen var helt igensatt så det var bara att byta motor..

Last edited:
stony skrev:
Vi har en "rock buss" också.. en 84:a men vi slängde i en b23 motor i och nu går den som ett AS! (5växlad låda är också isatt)

Vi hade jävliga problem med fösta motorerna vevhusventilationen var helt igensatt så det var bara att byta motor..

- 5 växlad låda *avis* vill ja oxå ha! var det en porsche låda ni hade..
- Vevhusventen är det ofta prob. med.. iaf. på boxermotorer
.
- & med dagen soliga väder är det bara att låsa in sej i garaget & fixa
- igång snabbe-svarten * :( * jag som sålde dom flesta roliga delarna
- för att köpa hojjen.. *hatar regn* ingen som har ett 4 cyl-Nos kit att sälja??

- Annars är en VW1600 som är borrad till över 2.3L :Rockbanan ...

CoSmoZ skrev:
- 5 växlad låda *avis* vill ja oxå ha! var det en porsche låda ni hade..
- Vevhusventen är det ofta prob. med.. iaf. på boxermotorer
.
- & med dagen soliga väder är det bara att låsa in sej i garaget & fixa
- igång snabbe-svarten * :( * jag som sålde dom flesta roliga delarna
- för att köpa hojjen.. *hatar regn* ingen som har ett 4 cyl-Nos kit att sälja??

- Annars är en VW1600 som är borrad till över 2.3L :Rockbanan ...

Enda jag vet är att det är en VW 5växlad (tror dom kom in i bussarna -91 om jag inte har fel) kostade 6000 men det är det värt!

Funkar soppapumpen öht? Byt även soppafiltret (rost och skit från tanken).

Josafan skrev:

Check this out:

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd