Poker - Lag tydning...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Utdrag från http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...SE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1994:1000&RUB=&ORG=

Kortspel

34 § Tillstånd att anordna kortspel får ges, om

1. spelet anordnas i ett sådant sammanhang som avses i 32 § 1,

2. värdet av spelarens insats på varje särskild vinstmöjlighet uppgår
till högst 1/600 basbelopp,

3. värdet av högsta vinsten på varje särskild vinstmöjlighet uppgår
till högst 1/400 basbelopp, och

:va :va
Jag va inte med på företagsekonomin så om någon vänlig själ kan översätta detta till lågstadie svenska så vore jag tacksam.

Vi funderar på att starta en pokerförening och försöker ta reda på lite lagar o regler ang detta.

Det lagen refererar till är offentligt kortspel. §32.1 talar om offentliga tillställningar (dvs restauranger och dylikt), medan §34 talar om hur höga insatserna får vara. Ett basbelopp är år 2005 satt till 39400:-, 1/600 av detta är ca 66kr. Högsta insatsen vid ett blackjackbord får alltså inte överstiga 66:-.

Högsta vinstutbetalning per speltillfälle är 1/400 av 39400 = 98,50. Blackjack ger t.ex. 1,5 ggr fläsket om man får blackjack (dvs 21 på två kort).

Dessa lagar och paragrafer behandlar inte privata spelklubbar. Men mig veterligen är ett slutet sällskap (dvs där alla spelarna är medlemmar) inte direkt olagligt. Dock kan det finnas synpunkter på ev. sprit/ölförsäljning. Fast jag har aldrig varit med om att Harry Haffa stängt ner en ren spelklubb.

Skalman skrev:
Det lagen refererar till är offentligt kortspel. §32.1 talar om offentliga tillställningar (dvs restauranger och dylikt), medan §34 talar om hur höga insatserna får vara. Ett basbelopp är år 2005 satt till 39400:-, 1/600 av detta är ca 66kr. Högsta insatsen vid ett blackjackbord får alltså inte överstiga 66:-.

Högsta vinstutbetalning per speltillfälle är 1/400 av 39400 = 98,50. Blackjack ger t.ex. 1,5 ggr fläsket om man får blackjack (dvs 21 på två kort).

Dessa lagar och paragrafer behandlar inte privata spelklubbar. Men mig veterligen är ett slutet sällskap (dvs där alla spelarna är medlemmar) inte direkt olagligt. Dock kan det finnas synpunkter på ev. sprit/ölförsäljning. Fast jag har aldrig varit med om att Harry Haffa stängt ner en ren spelklubb.

tackar, det va grejen med basbelopp som ja folda mest på..

Så det är inte så lagligt att sitta o lira med 500-hundringar då :(

Men som någon sa: allt inom gambling privat är luddigt, så är det bara, och det kommer inte bli klarare heller för den delen, för staten vågar inte ta strid mot ett pokersällskap, skulle de göra det, går det till EUdomstolen och förmodligen så blir det pokerklubben som vinner och då e helt plötsligt gamblingen legaliserad, vad skulle hända då, jo staten skulle förlora miljader i inkomst både med casion och med svenska spel, och det riskerar de inte, de vill ha det luddigt, mindre folk som vågar spela.

Förövrigt så är http://www.mwstangs.com/forums/showthread.php?t=261703
en bra sida.. :hihi

Back