Pojken som kallas "Det"

JonasSE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
R1
Mn syster tyckte att jag skulle läsa den, därför undrar jag ifall det är någon här som har läst den och har några kommentarer. :tomten

Tror jag började läsa någon av de där, typ porr för psykopater gissar jag. Handlar om en unge som har världens vidrigaste morsa, och då menar jag typ Bobbys-morsa-vidrig, inte Laila-vidrig. Han får käka bajs och sådant och sedan blir han torterad och det är väl det de tre böckerna går ut på. Litterärt är de väl inte värda någonting, men det är väl sensationellt med sådant där - om det ens är sant (det påstås vara en sann historia). Är det sant så vill man inte veta, är det inte sant så är det meningslöst.

Här är någon fjortis som recenserat, det är väl målgruppen förresten?

http://www.mimersbrunn.se/arbeten/3585.asp

Orkar inte ens läsa recensionen, hon verkar impad i alla fall.

Så läs den du, så kan vi vara överens sen. :D

Som Markus säger - litterärt är det inga höjdarböcker. I alla fall inte om du är van vid Dostojevskij. Handlingen är dock intressant och gripande, och om man kan tro på att det är en sann historia är böckerna läsvärda.

McB skrev:
Som Markus säger - litterärt är det inga höjdarböcker. I alla fall inte om du är van vid Dostojevskij. Handlingen är dock intressant och gripande, och om man kan tro på att det är en sann historia är böckerna läsvärda.

Sann är den å bra är den med.. Om än inte något som skulle vinna litteraturpriset.. Det finns förövrigt 4 böcker i samma "serie". Läsvärda allihopa..

Biturbo skrev:
Sann är den å bra är den med.. Om än inte något som skulle vinna litteraturpriset.. Det finns förövrigt 4 böcker i samma "serie". Läsvärda allihopa..

Just det, den fjärde kom väl nyligen? Som om det inte räckte med tjyvtricket att skriva tre böcker som styck är lika tjocka som en Pixibok, när de tre första gör succé så kommer epilogen i en egen bok. Genialt, det är det. Inte bara för hans skull hoppas jag det är uppdiktat, så klart för alla andra inblandade i första hand också - men även för att det vore grymt med så knivskarp kapitalism. :D

Verkar vara bra böcker. Har köpt de tre som fanns när jag beställde dem, "Pojken som kallades det", "Pojken som inte fanns" och "Pojken som överlevde".
Första boken är som en pixibok, samma tjocklek och typsnitt. :)
2:an är dubbelt så tjock, och 3:an 3ggr så tjock...ser ett mönster här...

Har inte hunnit läsa dem än, men de verkar lovande!

Dom är bra gripande och sanna, har sett en dokumetär om killen oxå. Rätt otroligt att man kan ta sig ur nåt dylikt och se objektivt på det efteråt.

Biturbo skrev:

Ganska korkat att hävda att de är sanna när ingen förutom han själv vet med hundraprocentlig säkerhet att allt han skriver är sant. Det kan faktiskt vara helt och hållet ihopdiktat, vilket har hänt förr. Förhoppningsvis (ja, det låter sjukt, jag vet) är de dock sanningsenliga och författaren är ingen mytoman.

Jag har läst alla tre. Bra böcker, men den första är bäst.

JonasSE skrev:
Mn syster tyckte att jag skulle läsa den, därför undrar jag ifall det är någon här som har läst den och har några kommentarer. :tomten

Läs den. Det är en såndär bok som får en att sluta tycka synd om sig själv för att man inte har råd att åka på semester. Om man inte blir rörd av den boken så har man ett hjärta av sten eller ingen inlevelseförmåga alls.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D