Poff poff knak...!?

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Halloj!

Jag har lite problem med min Triumph Daytona 955;

Ibland när jag ska starta så smäller den. ex: Jag trycker på starten ell litet tag, men det tar lite för lång tid så jag släpper och startar igen. Då när den hoppar igång är det som att nån placerat en kinapuff i slutdämpen och det smäller rätt bra. Händer även när jag har haft högt varv och släpper av.

Och;

När jag bromsar in så knakar det till en gång i styret/framgaffeln, pricis som att nåt sätter sig av kraften som kommer på gaffeln vid inbromsning, men det knakar ju varje gång. Inget oroande knak men för fan... det ska inte knaka!

jajja, tack på förhand!
// Totte

t.otte skrev:
Halloj!

Jag har lite problem med min Triumph Daytona 955;

Ibland när jag ska starta så smäller den. ex: Jag trycker på starten ell litet tag, men det tar lite för lång tid så jag släpper och startar igen. Då när den hoppar igång är det som att nån placerat en kinapuff i slutdämpen och det smäller rätt bra. Händer även när jag har haft högt varv och släpper av.

Och;

När jag bromsar in så knakar det till en gång i styret/framgaffeln, pricis som att nåt sätter sig av kraften som kommer på gaffeln vid inbromsning, men det knakar ju varje gång. Inget oroande knak men för fan... det ska inte knaka!

jajja, tack på förhand!
// Totte

Jag har samma problem. Det låter ju astufft (speciellt i tunnlar) när det smäller om den när man har varvat men jag tror inte att det är så nyttigt för motorn.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med någor svar.

//Peter

Det som smäller är oförbrända bensinrester som antänds i avgasystemnet då det drar tjuvluft i en skarv. Detta fenomen är vanligt på racehojar men förekommer även på gatmoppar.

Att det knakar i gaffeln låter inte bra kolla att allt löper lätt och fint om ej precisera var det kärvar

Kommer knaket möjligen från styrlagret?
Om du inte har kollat så håll en hand på styrhuvudet, rulla lite sakta och kläm till på bromsen.

Borsiin skrev:
Det som smäller är oförbrända bensinrester som antänds i avgasystemnet då det drar tjuvluft i en skarv. Detta fenomen är vanligt på racehojar men förekommer även på gatmoppar.

Att det knakar i gaffeln låter inte bra kolla att allt löper lätt och fint om ej precisera var det kärvar

Även felinställda fuggar/sprutning ?

styrlagret... kan hända...
Det knakar även vid extremt låga farter, typ gångfart...

Tror ni de e ok om man håller sig att kolla ventilerna tills i vinter. Det är ju inte så att det smäller varje gånge. Inte ens varje dag...

t.otte skrev:
styrlagret... kan hända...
Det knakar även vid extremt låga farter, typ gångfart...

Låter som styrlagret. Det är farligt att köra med taskigt styrlager så det ska du byta genast...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...