Pneumatisk ventilmekanism i motogp?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Hörde med ett öra komentatorerna på Eurosport svamla om att det var något märke som körde med pneumatisk ventilmekanism.
Sedan gick de in och spekulerade i att nettovinsten inte borde bli så hög eftersom man måste ha styrventiler som i sin tur slöar ner???

Men nog är det väl samma princip som i F1 där man bara ersätter ventilfjädrarna med luftkolvar, inte ta bort kamaxlarna?

Någon som vet mera om det här?

Tyckte de sa att de inte hade kamaxlar heller.

De fick väl runt 2000 extra rpm att leka med har jag för mig.

Solid snake skrev:
2176567 Tyckte de sa att de inte hade kamaxlar heller.

De fick väl runt 2000 extra rpm att leka med har jag för mig.

Okej, jag hörde inte allt men inom F1 så har man väl inte lyckats så bra med preumatik utan man använder bara luften till att stänga ventilerna med?

Däremot kan man tänka sej att experimentera med elektromagnetstyrda ventiler, så vitt jag har hört så använder man än så länge kamaxlar, utan någon "flådig" tidsstyrning (mer som kan gå sönder bara).
Verkade lite konstigt att Mc-killarna lyckats helt plötsligt(?)

Tyvärr är ju det här saker som vi vanliga "dödliga" inte får veta ett dugg om :)

flugan skrev:
Tack "flugan", ja då var det ju som jag tänkte :)
Blev lite orolig att det hänt något jag inte hört om (kontrollbehov... Nae, hehe).

"Generally speaking, “pneumatic valves” engines have the traditional valve distribution but helical springs have been replaced by pneumatic valves, in order to increase the number of revolutions."

Ozzian skrev:
2176589 Okej, jag hörde inte allt men inom F1 så har man väl inte lyckats så bra med preumatik utan man använder bara luften till att stänga ventilerna med?

sist jag såg en skiss på en F1 maskin, så körde dom pneumatik för att stänga ventilen, men hydraulik för att öppna den. men det var ett par år sen.

Ozzian skrev:
2176589 Däremot kan man tänka sej att experimentera med elektromagnetstyrda ventiler, så vitt jag har hört så använder man än så länge kamaxlar, utan någon "flådig" tidsstyrning (mer som kan gå sönder bara).
Verkade lite konstigt att Mc-killarna lyckats helt plötsligt(?)

Tyvärr är ju det här saker som vi vanliga "dödliga" inte får veta ett dugg om :)

Har för mig Renault inom F1 jobbade på det, men vad jag vet la dom ner det.

Svårt öppna ventilerna på nåt annat sätt än mha kam. Det är lite väl stora krafter inblandade för att
axa ventilerna tillräckligt mycket. Däremot kan man förstås stänga den med andra sorts fjädrar än spiralfjädrar.
Men högre fjädertryck ökar tyvärr ytterligare krafterna vid öppnandet.
/u

Det är väl Suki som kör med det? Jag hajjar inte hur det kan funka men... De har en hel del egna lösningar, lite Saab över dom :3freak

ulf_lundin skrev:
2178678 Svårt öppna ventilerna på nåt annat sätt än mha kam. Det är lite väl stora krafter inblandade för att
axa ventilerna tillräckligt mycket. Däremot kan man förstås stänga den med andra sorts fjädrar än spiralfjädrar.
Men högre fjädertryck ökar tyvärr ytterligare krafterna vid öppnandet.
/u

Ducce kör väl med stötstänger åt båda hållen?

Ja om man bara kan göra sej "omaket" att se till att det finns tryckluft fram till ventiltryckarna så är det ju ett idealiskt sätt att sköta returen, det lär dock dröja innan det kommer i produktion men på en racemotor är det ju väldigt smart (och ganska enkelt) :)

Jag har tidigare sökt rätt mycket efter hur F1 styr sina ventiler och kom då fram till att pneumatisk styrning är en omöjlighet, hydraulik öppnar upp för allt för komplicerad styrning så jag kunde bara konstatera att det var ren och skär mekstyrning som gäller (kamaxlar). För inte så många år sedan sa man att kamaxlar skulle ha en övre gräns på 15000r/min.... Tänk vad fel de hade :D

Jag har hört samma som "Pejo" att Renault experimenterat med elektromagneter som direkt styr ventilerna, samma där, det är skitsvårt att synka allt precis hela tiden.

Alltså, killarna på Eurosport svamlade lite i nattmössan?

Teo skrev:
2178694 Det är väl Suki som kör med det? Jag hajjar inte hur det kan funka men... De har en hel del egna lösningar, lite Saab över dom :3freak
Ducce kör väl med stötstänger åt båda hållen?

Pneumatisk ventilstängning är "vardagsmat" inom F1.
Desmodromisk ventilstyrning (duce) är ju också ett sätt, tyvärr eliminerar det ju inte rörlig massa, nästan adderar mera, så luft är perfekt, väger just ingenting :D

Ozzian skrev:
2178704 Ja om man bara kan göra sej "omaket" att se till att det finns tryckluft fram till ventiltryckarna så är det ju ett idealiskt sätt att sköta returen, det lär dock dröja innan det kommer i produktion men på en racemotor är det ju väldigt smart (och ganska enkelt) :)

Jag har tidigare sökt rätt mycket efter hur F1 styr sina ventiler och kom då fram till att pneumatisk styrning är en omöjlighet, hydraulik öppnar upp för allt för komplicerad styrning så jag kunde bara konstatera att det var ren och skär mekstyrning som gäller (kamaxlar). För inte så många år sedan sa man att kamaxlar skulle ha en övre gräns på 15000r/min.... Tänk vad fel de hade :D

Jag har hört samma som "Pejo" att Renault experimenterat med elektromagneter som direkt styr ventilerna, samma där, det är skitsvårt att synka allt precis hela tiden.

Alltså, killarna på Eurosport svamlade lite i nattmössan?

Desmodromisk ventilstyrning (duce) är ju också ett sätt, tyvärr eliminerar det ju inte rörlig massa, nästan adderar mera, så luft är perfekt, väger just ingenting :D

Man ska akta sig för att kalla saker "omöjliga"! Pneumatisk styrning är inte omöjligt. Det finns ett svenskt företag som har en hyfsat bra fungerande lösning. Senaste jag hörde var att Koenigsegg var spekulanter på systemet.

http://www.sae.org/servlets/productDetail?PROD_TYP=PAPER&PROD_CD=2006-01-0041

Teo skrev:
2178694 Det är väl Suki som kör med det? Jag hajjar inte hur det kan funka men... De har en hel del egna lösningar, lite Saab över dom :3freak

Ozzian skrev:
2178704

Om du läser lite ovan så snöade vi in på "experimentera med elektromagnetstyrda ventiler", inte pneumatisk ventilstängning. Antagligen refererade Teo till det.

Pejo skrev:
2178861 Om du läser lite ovan så snöade vi in på "experimentera med elektromagnetstyrda ventiler", inte pneumatisk ventilstängning. Antagligen refererade Teo till det.

Okej, jag förstår

Two stroke man skrev:
2178781 Man ska akta sig för att kalla saker "omöjliga"! Pneumatisk styrning är inte omöjligt. Det finns ett svenskt företag som har en hyfsat bra fungerande lösning. Senaste jag hörde var att Koenigsegg var spekulanter på systemet.

http://www.sae.org/servlets/productDetail?PROD_TYP=PAPER&PROD_CD=2006-01-0041

Jag lyckades inte få fram vad FPGA egentligen går ut på, kan du ge mej lite mer "kött på benen"?
Jag misstänker dock att det handlar om variabla ventiltider, det finns redan i produktion på standardbilar (Honda, BMW, osv).

Det jag syftar på (eller snarare Eurosportkommentatorerna) är en mekanism som trycker (och ev drar) direkt i ventilskaftet, det går att göra med pneumatik MEN det är ytterst svårt att få allt att hända i exakt rätt ögonblick.

Värsta scenario är att en ventil fortfarande är öppnad när kolven närmar sej TDC (övre vändläge) och pga sin "svampiga" karaktär känns inte pneumatik "klockrent", största hindret är dock styrningen (som man ju vill ska vara elektronisk).

Ozzian skrev:
2178890 Okej, jag förstår

Jag lyckades inte få fram vad FPGA egentligen går ut på, kan du ge mej lite mer "kött på benen"?
Jag misstänker dock att det handlar om variabla ventiltider, det finns redan i produktion på standardbilar (Honda, BMW, osv).

Det jag syftar på (eller snarare Eurosportkommentatorerna) är en mekanism som trycker (och ev drar) direkt i ventilskaftet, det går att göra med pneumatik MEN det är ytterst svårt att få allt att hända i exakt rätt ögonblick.

Värsta scenario är att en ventil fortfarande är öppnad när kolven närmar sej TDC (övre vändläge) och pga sin "svampiga" karaktär känns inte pneumatik "klockrent", största hindret är dock styrningen (som man ju vill ska vara elektronisk).

Ja, det handlar om variabla ventiltider. Skillanden mot andra system med variabla kamaxlar mm. är att detta sytem ger mycket mer friheter i både öppning och stängning, samt även hur mycket man öppnar vetilerna.

Jepp, det är svårt, men det här systemet klarar det och använder ingen kam el dyl för att öppna, endast elektroniskt styrda pneumatiska ventiler som sköter öppning och stängning. Finns även lite hydralik inblandat men bara för dämpning, inte för styrningen.

Systemet är fortfarande under utveckling så vissa problem finns ännu. Vet att dom under tester råkat ut för att kolven slagit i ventiler som fortfarande stått öppna. Men här kommer det roliga! Eftersom det inte finns någon kamaxel som håller emot så blir det inte sallad i motorn. Kolven trycker bara in ventilen igen. I längden blir det nog viss utmattning ändå. Men som sagt var systemet är under utveckling.

Vill du veta mer så finns en rapport att beställa via länken i mitt förra inlägg.

Two stroke man skrev:
2179094 Ja, det handlar om variabla ventiltider. ...
Vill du veta mer så finns en rapport att beställa via länken i mitt förra inlägg.
Okej, tack för infon, alltid kul att se nya grejor, ottomotorn har ju varit med så länge att lite "revolutionerande" nyheter piggar upp :)

Neutral skrev:
2179119 Lotus har ett system som är mycket nära produktion.

http://www.greencarcongress.com/2006/03/lotus_engineeri.html
Intressant, nu gäller det bara att luska ut hur den fungerar i detalj, jag menar en liten hydraulcylinder och medföljande magnetventil är inget nytt, det måste vara något annat som gjort det möjligt först nu :)
Sen är det inte ofta att den typen av inovation INTE har sitt ursprung i racing utan, som i detta fall, går i produktion först, kan man misstänka att den inte tål höga varv? Nähe, måste "ut" och leta nu :D :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg