Plus o minuskabel på en bilstereo

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har en gammal bilstereo jag tänkte slänga in i bilen. Det är en panasonic CQ-DFX00N, jag har inte kvar manualen och det finns inte på deras hemsida.

Är det någon som har en panasonic bilstereo och vet hur dom markerar upp plus och minus på högtalarsladdarna?

Den ena är helt grön mendans den andra är grön med svarta markeringar runt hela vägen

Fins säkert nån standard men jag känner inte till det

Den enfärgade kabeln är plus, den med markeringar är minus. Snart kommer nån och länkar till en likadan tråd där allt förklarades :tummenupp

Sladden med markeringar brukar vara minus om jag inte minns totalt fel.

För att var riktigt dryg så spelar det egentligen ingen roll bara man kopplar bägge/alla fyra högtalarna likadant och ingen sladd går mot godset/plåten i bilen. Bara om man är riktig finsmakare kan man höra ngn skillnad men frågan är om man gör det i en bil alls.

Anders R skrev:
2689354 För att var riktigt dryg så spelar det egentligen ingen roll bara man kopplar bägge/alla fyra högtalarna likadant och ingen sladd går mot godset/plåten i bilen. Bara om man är riktig finsmakare kan man höra ngn skillnad men frågan är om man gör det i en bil alls.

Du hör ingen skillnad om alla fasvänds men det blir jobbigt att ha koll på om man kopplar in baslåda, extra slutsteg eller liknande och veta att man måste fasvända dem också.

Jasså är det så pass, där ser man. jaja lättare att sätta plus på plus så att säga så vet man hur det sitter.
Men tex en bas som sitter omvänt + och - arbetar ju åt fel håll, går in när den skall gå ut. Kan det få andra konsekvenser än just den lilla skillnaden i ljud?

"Friskt kopplat, hälften brunnet"?

toxicated skrev:
2689374 Jasså är det så pass, där ser man. jaja lättare att sätta plus på plus så att säga så vet man hur det sitter.
Men tex en bas som sitter omvänt + och - arbetar ju åt fel håll, går in när den skall gå ut. Kan det få andra konsekvenser än just den lilla skillnaden i ljud?

En högtalare går lika mycket inåt som utåt. Om du fasvänder den så går den inåt först.
Däremot ska du alltid fasvända bägge för annars tar dom ut varandra, med förluster i ljud som följd.

Så har jag fattat det.

toxicated skrev:
2689374 Jasså är det så pass, där ser man. jaja lättare att sätta plus på plus så att säga så vet man hur det sitter.

Det är oftast mer än en "liten skillnad" om högtalarna är olika kopplade + och - tar ju ut varandra, nu spelar ju oftast en bas under de frekvenser ett framsystem mäktar med så då märker man itne så mycket. Testa att byta polaritet på en av dina hemma högtalare så skall du dock höra. Låter som du har "hål" i ljudbilden och basen tenderar att helt försvinna.

MagnusK skrev:
2689368 Du hör ingen skillnad om alla fasvänds men det blir jobbigt att ha koll på om man kopplar in baslåda, extra slutsteg eller liknande och veta att man måste fasvända dem också.

Jupp, men det är inte alltid man behöver fasvända basar. Det beror på elementen i med delningsfilter tex kan ett 12 dbs filter bli 18db med just det elementet och då skall det vara samma polaritet som det andra elementet. Men det finns testskivor så man kan lyssna sig till det, vill du ha en kopia?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg