Plugga vidare

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Jag tar studenten nu till sommaren och har börjat grunna på hur framtiden skulle kunna arta sig.
Jag är skapligt trött på det där eländet som kallas skolan för tillfället, och har bestämt att jag ska jobba i nåt år innan studierna börjar igen. Men den stora frågan är ju vad man ska läsa. Går för närvarande teknik med inrikting näringsliv, som förövrigt fick prisför årets teknikprogram i Sverige i år. Jag är nöjd med mitt val och kommer väl gå ut med betyg något högre än snittet skulle jag tro.
Jag vill gärna spinna vidare inom samma område tror jag, och med lite mer inriktning på fordon-, transportteknik (tror det heter så iaf). Alltså utveckling inom bilbranschen t ex, eller andra transportmedel.
Men jag vill ju också ha en lite bred utbildning så man har lite val i framtiden. Farkostteknik på KTH låter spännande, och har också många olika inriktningar att välja på. Men det känns så oerhört mycket med 4-5 år. Jag bor i dalarna så stockholm är ju inte heller så långt hemifrån, och jag känner att jag inte vill alltför långt bort. Sen att KTH har sitt racingteam lockar ju oerhört mycket.
Bilsystem teknik i Arjeplog har jag å spanat på. Men...... Arjeplog?
Maskinteknik verkar ju också vara lite i min smak, men jag har inte hittat så mycket info om det.

Så ni andra kan väl berätta lite om era högskolestudier med teknisk inriktning, typ vad det handlade om, svårighet och sånt.

Hej
Det är svårt att råda ngn man ej känner. Jag gick iaf Farkost på KTH. Det är rätt mycket poäng matte på Farkost jämfört med tex Maskin. Du läser samma kurser i basblocket som Fysik. Men det behöver ju inte innebära ngn hinder. Alla klarar KTH tror jag, det är bara en fråga om vilja och bra sittfläsk.

Det är bra att skaffa en eller flera bra kurskompisar när man pluggar på högskola. Det är guld att kunna hjälpa/ringa varandra när man kör fast på ngn räkneuppgift. Ensam är inte alltid bäst. På högskolan är det mer av korvstoppning på föreläsningarna än på gymnasiet. Det kan vara långt över 150 teknologer på en föreläsning, så det är inte lika lätt att fråga om ngt man inte greppar. Eleverna får mao hjälpas åt mer på högskiolan än i gymnasiet.

Mvh
J

Jag tar studenten nu till sommaren och har börjat grunna på hur framtiden skulle kunna arta sig.
Jag är skapligt trött på det där eländet som kallas skolan för tillfället, och har bestämt att jag ska jobba i nåt år innan studierna börjar igen. Men den stora frågan är ju vad man ska läsa. Går för närvarande teknik med inrikting näringsliv, som förövrigt fick prisför årets teknikprogram i Sverige i år. Jag är nöjd med mitt val och kommer väl gå ut med betyg något högre än snittet skulle jag tro.
Jag vill gärna spinna vidare inom samma område tror jag, och med lite mer inriktning på fordon-, transportteknik (tror det heter så iaf). Alltså utveckling inom bilbranschen t ex, eller andra transportmedel.
Men jag vill ju också ha en lite bred utbildning så man har lite val i framtiden. Farkostteknik på KTH låter spännande, och har också många olika inriktningar att välja på. Men det känns så oerhört mycket med 4-5 år. Jag bor i dalarna så stockholm är ju inte heller så långt hemifrån, och jag känner att jag inte vill alltför långt bort. Sen att KTH har sitt racingteam lockar ju oerhört mycket.
Maskinteknik verkar ju också vara lite i min smak, men jag har inte hittat så mycket info om det.

Så ni andra kan väl berätta lite om era högskolestudier med teknisk inriktning, typ vad det handlade om, svårighet och sånt.

Jag jobbade inom industrin i sex år och trodde att jag skulle plugga vidare till ingenjör eller dyl. Idag läser jag till sjuksköterska...

Jobba några år så löser det sig av sig självt!

Jag läser maskinteknik på LTH. Just nu i början är den en del matte. Faktiskt en jävla massa matte. Inte speciellt kul, men man försöker intala sig att man kommer ha användning av den senare i utbildningen. Mycket matte är det på alla civilingenjörslinjer, men lite skiljer sig mellan dem.
Går bara i ettan så än så länge kan jag väl kanske inte säga sådä jättemycket om själva utbildningen mer än att den är väldigt bred och det verkar lätt att få jobb efteråt.
En annan inriktning du kan kika på ev. är industriell ekonomi. Länken mellan företagsledningen och "verkstadsgolvet" skulle man kanske kunna beskriva den som. Tänkte iom att du går på en linje som verkar förbereda för näringslivet.

Sedan har även LTH ett formula student team. Vart med lite i utkanten på motorgruppen.
(kika in på www.luracing.com)

Jobba några år så löser det sig av sig självt!

Håller med! Det är nog det bästa beslutsunderlaget. JAg trodde aldrig att jag skulle gå på KTH när jag gick ut gymnasiet, 4-årig teknisk. Jag sökte mig till flottan och låg där i 6 år som maskinare innan jag hoppade av och började på Kth -95, vart klar 5 år senare.

/J

Du gör helt rätt. Jobba ett år och sätt sedan igång, så kommer studielusten förmodligen igen.

Skaffa dig inga dyra vanor bara! Försök lägga undan och lev så du bränner motsvarande de 7000 i månaden du kommer att ha som student, eller i alla fall så att du lätt kan kapa ner dina utgifter till den nivån (= sälja bilen). Det är inte kul men det går. Väldigt jobbigt att gå ner i standard om man skall börja plugga och då är det svårt att ta sig samman. Finns en del som fastnar på det sättet och sedan får försöka börja plugga när de sitter med villa och ungar istället. Roligare kan man ha.

Alla pengar du sparar under det året kommer dessutom att vara mer värda när du börjar plugga. När man har en riktig inkomst är extrapengar kanske öl på krogen eller en flådig stereo. När man pluggar är de sparade pengarna det som gör att en del har råd att i alla fall ha hoj och lägenhet medan andra bor på korridor och cyklar. Det krävs inte mycket för att höja standarden rejält när grundinkomsten täcker baskraven så knappt som det gör när man pluggar!

Jag läste tre år på LTH, datorteknik. Hoppade av det när jag insåg att jag inte vill jobba med det hela mitt liv och pluggade istället till flygingenjör i Västerås efter ett litet uppehåll. Efter ett halvår på arbetsmarknaden fann jag den motivation jag saknade i Lund, jag fick äntligen läsa något jag brann för på allvar (högskolepoäng för att läsa samma böcker om flyg som jag läste frivilligt annars?!) och stortrivdes.

Det sista är nog det viktigaste! Läs det du är intresserad av. Snacka med folk som läser på de aktuella utbildningarna och försök bilda dig en uppfattning om det är rätt miljö för dig.

Du gör helt rätt. Jobba ett år och sätt sedan igång, så kommer studielusten förmodligen igen.

Jobba gärna fem år! Det händer mycket med en själv mellan 19 och 25. Värderingar, åsikter, prioriteringar, intressen osv.

Sedan ska man tänka igenom beslutet noggrant för det är dyrt att studera. Räkna med ca 200-300000/studieår i nettopengar. (förlorad inkomst + studielån) Det blir lätt en mille man slarvar bort på fem år, men det är å andra sidan en investering om man gillar det man får jobba med sen.

Därför skulle jag avvakta tills man är helt säker på vad man vill göra med sitt liv. (det är man väl iofs aldrig, men man vet när det känns rätt)

Jobba gärna fem år! Det händer mycket med en själv mellan 19 och 25. Värderingar, åsikter, prioriteringar, intressen osv.

Sedan ska man tänka igenom beslutet noggrant för det är dyrt att studera. Räkna med ca 200-300000/studieår i nettopengar. (förlorad inkomst + studielån) Det blir lätt en mille man slarvar bort på fem år, men det är å andra sidan en investering om man gillar det man får jobba med sen.

Därför skulle jag avvakta tills man är helt säker på vad man vill göra med sitt liv. (det är man väl iofs aldrig, men man vet när det känns rätt)

Låter skumt att räkna så... Visst du tjänar mindre än alla polare som jobbar. Men har det lika flådigt som alla polare som pluggar.
Tänk igenom ditt beslut, men låt inte rädsla för studieskuld bestämma.

Låter skumt att räkna så... Visst du tjänar mindre än alla polare som jobbar. Men har det lika flådigt som alla polare som pluggar.
Tänk igenom ditt beslut, men låt inte rädsla för studieskuld bestämma.

Det är det enda ärliga sättet att räkna. Tyvärr.

Om två personer har samma lön, säg 300k/år (ingen onormal industrilön med ob och skit) oc den ena pluggar i tre år och den andre jobbar kvar, så blir det:

Pers A: 300x3 -skatt = 630000:- netto intjänat.
Pers B: 0x3. bidrag 2500/mån =75000 + skuld på ca 150000:-

Skillnad Pers A och B 705000:- Netto!

Med detta vill jag inte avråda trådstartaren, eller någon annan, att börja studera, men man ska ha tänkt igenom riktigt vad man vill göra och inte bara studera "för att det alltid är bra att utbilda sig".

Lycka till!

Gick också teknik. Nu har jag bestämt mig för att i första hand försöka komma in hos kustbevakningen. :tummenupp
Behöver inte ta något lån där. Under utbildningstiden har man en begränsad anställning á 15 100 kr i månaden plus fritt boende. Inte världens mest välbetalda jobb när man är examinerad, men det faktum att man är ute i skärgården och jobbar 2-5 dagar för att sedan vara hemma lika länge och inte jobba alls, det låter tämligen härligt.
Plus att det troligtvis är ett av världens roligaste jobb.

Det är det enda ärliga sättet att räkna. Tyvärr.

Om två personer har samma lön, säg 300k/år (ingen onormal industrilön med ob och skit) oc den ena pluggar i tre år och den andre jobbar kvar, så blir det:

Pers A: 300x3 -skatt = 630000:- netto intjänat.
Pers B: 0x3. bidrag 2500/mån =75000 + skuld på ca 150000:-

Skillnad Pers A och B 705000:- Netto!

Med detta vill jag inte avråda trådstartaren, eller någon annan, att börja studera, men man ska ha tänkt igenom riktigt vad man vill göra och inte bara studera "för att det alltid är bra att utbilda sig".

Lycka till!

:tummenupp

Precis så tänker jag. Det bli inte bättre av att jag gör av med varenda krona varje månad. Jag verkar dock ha hittat en lösning - polaren pluggar maskin på KTH och jobbar 50% (timanställd) hos oss. Problemet är bara CSN..

Kan man låna studiepengar på sin vanliga bank? Då slipper man schabblet med att inte kunna jobba hur mycket man vill.

Har en liten fråga till trådskaparen - ska du inte göra lumpen?

EDIT: I exemplet ovan räknar du på 3 år.. idag får man nästan lägga 5 år för att få en vettig utb. Mao snackar vi nästan 1 mille + studielån..

Last edited:
Jani, tack för alla inlägg. Det vart lite mer snack om peningar än vad jag hade tänkt, men det skada ju inte. Även om det på kortsiktigt sett inte är särsklit lönsamt att läsa och dra på sig en massa lån, så har jag nog bestämt mig för att det är det jag vill göra. Känns som att framtiden kanske blir lite säkrare då, eller nåt.:rolleyes: Jag vill gärna höra mer från er som läste och jobbade samtidigt. Hur gick det, orkade ni med allting? Hur mycket är det man egentligen får jobba utan att förlora studiebidraget?
Jag vill höra mer om de olika utbildningarna, vad de innehåller, om det är roligt eller bara ett helvete.
Jag har hoppat över en klass, och jag fyller sent på året. Så jag är 17 när jag går ut. Och fyller inte 18 föränn i oktober (mobbat att egentligen inte komma in på krogen på studenten):rolleyes:
Men jag har iaf inte bestämt hur det blir med lumpen, har ju inte ens mönstrat än. Känns som att det skulle vara kul samtidigt som en upplevelse i livet, men känner nästan att jag hellre jobbar. Även om jag är 17 så tror jag att jobb kan fixas, iaf över sommaren. Jobbade på ett ställe hela förra sommaren, samt på lov och så. Och de är jättenöjda med det jag gör, och vill att ska jobba oftare:yoparty .

Fortsatta diskussioner från er sida glädjer mig, kanske inte kommer vara så aktiv själv men roligt att läsa vad ni har att säga.:tungan

Precis så tänker jag. Det bli inte bättre av att jag gör av med varenda krona varje månad. Jag verkar dock ha hittat en lösning - polaren pluggar maskin på KTH och jobbar 50% (timanställd) hos oss. Problemet är bara CSN..

Kan man låna studiepengar på sin vanliga bank? Då slipper man schabblet med att inte kunna jobba hur mycket man vill.

Vi som inte röstade rött i senaste valet kan ju slå oss för bröstet eftersom den regeln förmodligen kommer att tas bort! Läste om det förra veckan.

Hur gick det, orkade ni med allting?

Beror på vad det är för jobb och vad man läser. När jag läste vid LTH så hade jag fullt schå att hänga med. Sedan läste jag en termin vid LU, lite strökurser inom humaniora. Språk, informatik... och en del "mjukare" kurser vid LTH. Jobbade heltid och tog ändå full poäng och en hel del mer den terminen.

Plötsligt förstod jag hur en del klarade av studierna trots att de söp skallen av sig fyra kvällar i veckan...

Finns en del som har tur och får jobb som receptionist eller liknande. Jobb med dödtid = plugga och jobba samtidigt.

Gör lumpen först om det lockar.

Om du sedan vet att du vill ha ett speciellt jobb satsa på att plugga tidigt.

Om du inte har en aning så jobba lite först eller res.

Om du fortf inte är säker så ta en allmän kurs som företagsekonomi och känn lite på stämningen och snacka med andra som pluggar.

För en del jobb så är det väldigt viktigt att ha pluggat på rätt skola, för många andra helt ointressant. Finns vissa arbetsgivare som slänger ansökningar i papperskorgen utan att ha tittat på dem om du pluggat på fel skola. Kolla upp vad som gäller för ditt drömjobb. Många arbetsgivare/traineeprogram ser gärna att du iaf är under trettio när du tagit examen.

Satsa på att ha kul under studietiden och skaffa många vänner.

Generellt gäller storstad=mkt individualism, jobbigare utb och lite kårliv.
Mindre städer tvärtom.
Tänk på att allt är dyrare i större städer.

Börja inte jobba extra direkt. En del som jobbar extra blir mer eller mindre utbrända. Beror givetvis på vad du pluggar. Jobba hinner du göra tills du är 70 i vilket fall. Dock bra att ha någon form av arbetserfarenhet när du tar examen.

Se till att ha gjort ditt självförverkligande innan du börjar jobba.

läser på KTH nu, det är en JÄKLA skillnad på tempo och examinationer jämtemot gymnasiet (läste tekniskt), där de i princip daltade en med silkehandskar och ville att alla skulle klara sig, proven i gymnasiet var rena skämtet i svårighetsgrad, så är det INTE här, så att du bör nog vara motiverad när du ger dig in på att plugga vid KTH, är du skoltrött orkar du aldrig detta tempo.

mvh

4-5 år av ditt liv är inget med tanke på att en utbildning kan vara skillnaden mellan att få jobba med det man vill och något skitjobb, löneskillnaden mellan utbildad och outbildad i sig motiverar oftast inte en utbildning utan det är möjligheten att få det jobb man vill ha som skall vara drivkraften.

Studielån är drygt men vi skall vara glada att vi är en av de få länder som har ett mycket generöst system som möjligör högskolestudier för alla som vill. När jag är färdig har jag en skuld på 800000 fast jag kommer haft det väldigt roligt i 6 år och jag kommer att få mitt drömjobb.....

Börja dock inte utbilda dig innan du är väldigt motiverad, själv gick jag ut gymnasiet och sen kom jag in på min utbildning av ren slump och kunde inte tacka nej till platsen så jag har gått 3 år nu och börjar få vissa motivationsproblem då jag pluggat oavbrutet sen 7års ålder.........

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show