Plugga SAS (EGR?), hur i helv...

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
...ete har de tänkt? Köpte lite pryttlar till bettan och tänkte att man skulle kanske ta och passa på och plugga egr historien. Idag fick jag hem ett stycke plugg och ett stycke kopparbricka. Bara det att pluggen saknar både gäng och "skalle" och brickan är samma dimension som själva tappen på pluggen, dvs den går inte att trä på som en vanlig packning. Enda alternativ jag kan se är att den ska pressas dit... kul om man vill sätta tillbaka egr:en för en besiktning tex. :3freak

Jag kanske fått helt fel grejjer? Har inte rivit något än ska tilläggas.

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    22 KB · Visningar: 94
Lixom, EGR gör ju varken till eller från vid fullgas, varför öht strula med det om det blir problem med besiktningen? Gör nåt som verkligen gör effekt, t.ex. byt kamaxel, installera big bore, banta 5 kilo, porta toppen eller typ lixom ba.

:tomten

andersbrink skrev:
Lixom, EGR gör ju varken till eller från vid fullgas, varför öht strula med det om det blir problem med besiktningen? Gör nåt som verkligen gör effekt, t.ex. byt kamaxel, installera big bore, banta 5 kilo, porta toppen eller typ lixom ba.

:tomten

Vet inte om besiktningen gnäller.. Men folk som har pluggat skriver i gamla trådar att det blir skillnad. :va

Hör med Raggarn här på SH, han pluggade "SAS" utan att ta bort den!

motardnisse skrev:
Hör med Raggarn här på SH, han pluggade "SAS" utan att ta bort den!

mm..jo, har funderat på att bara plugga slangarna med nåt och låta den sitta kvar. Men det ser ju "renare" ut utan hela det där kalaset.

Får slänga iväg ett pm och fråga var han plugga och med vad, onödigt att uppfinna hjulet en gång till...

Suomalainen skrev:
...ete har de tänkt? Köpte lite pryttlar till bettan och tänkte att man skulle kanske ta och passa på och plugga egr historien. Idag fick jag hem ett stycke plugg och ett stycke kopparbricka. Bara det att pluggen saknar både gäng och "skalle" och brickan är samma dimension som själva tappen på pluggen, dvs den går inte att trä på som en vanlig packning. Enda alternativ jag kan se är att den ska pressas dit... kul om man vill sätta tillbaka egr:en för en besiktning tex. :3freak

Jag kanske fått helt fel grejjer? Har inte rivit något än ska tilläggas.
Det var ett tag sen jag pluggade/rensade bort min så...... Pluggen du fått ser ut som den som skall in bakom grenrörsfästet (heter det så?) på cyllen. Alltså, bort med/lätta på/vrid undan rören, lätta på alla skruvarna som håller fästet i cyllen (ett par är pillriga utav f-n), ta bort SAS-prylen och in med pluggen bakom fästet, dra dit alla skruvar igen (omvänt pillrigt) och så på med rören.

MEN, du borde fått en skruv (typ M5/6 eller nåt) som skall in i hålet som blir då man skruvar bort mojängen som sitter på högersidan (bakre halvan) av cyllen.

Snurrigt blev det men hoppas du blir något klokare. Jag kan ta bilder på slutresultatet (när jag får tid) om du vill. Kanske blir lättare att förstå då.

.

Spider skrev:
Det var ett tag sen jag pluggade/rensade bort min så...... Pluggen du fått ser ut som den som skall in bakom grenrörsfästet (heter det så?) på cyllen. Alltså, bort med/lätta på/vrid undan rören, lätta på alla skruvarna som håller fästet i cyllen (ett par är pillriga utav f-n), ta bort SAS-prylen och in med pluggen bakom fästet, dra dit alla skruvar igen (omvänt pillrigt) och så på med rören.

MEN, du borde fått en skruv (typ M5/6 eller nåt) som skall in i hålet som blir då man skruvar bort mojängen som sitter på högersidan (bakre halvan) av cyllen.

Snurrigt blev det men hoppas du blir något klokare. Jag kan ta bilder på slutresultatet (när jag får tid) om du vill. Kanske blir lättare att förstå då.

.
:va
Det blir 2 hål när man plockar dän va? Ett på insugssidan (mojängen på högersidan som du beskrev) och det mellan utblåsen. Det jag inte fattar är hur pluggen sitter fast eftersom den inte är gängad eller nånting annat heller vad jag kan se. Har ju inte rivit än då jag inte hajar den biten...

Plugga insugssidan kan man göra med vilken skruv som helst som passar och lite packningsmassa, så där är jag med.

.

Suomalainen skrev:
Det blir 2 hål när man plockar dän va? Ett på insugssidan (mojängen på högersidan som du beskrev) och det mellan utblåsen. Det jag inte fattar är hur pluggen sitter fast eftersom den inte är gängad eller nånting annat heller vad jag kan se. Har ju inte rivit än då jag inte hajar den biten...

Plugga insugssidan kan man göra med vilken skruv som helst som passar och lite packningsmassa, så där är jag med.

.
Ett hål på insugsidan,sätt dit en skruv,mellan utblåsen ska pluggen bara tryckas in sitter som en bricka som håller den på plats som du drar åt krökarna med:)!kopparbrickan ska tryckas dit förs för att täta,sitter en innan byt ut:)!Märkte allt bra skillnad på min när jag rev bort allt!Lycka till!

Suomalainen skrev:

Precis som Mangan sa så trycks pluggen dit automagiskt av plattan som utblåsen/avgasfjäderöglorna sitter på. Riv så fattar du, inga problem. Det är ingen rocket science direkt.

Och på högersidan precis mellan insug och topp så.... visst vilken skruv som helst. Var bara det att mitt kit bestod av plugg, packning och skruv.

.

Last edited:
Mjo, men brickan har samma ytterdiameter som pluggen. Brickan går alltså inte på pluggen.

Det gör inget då brickan ska täta mellan pluggen & inuti hålet. Ja man behöver inte trä på brickan på pluggen eller snarare går inte. Pilla in brickan, tryck dit pluggen & skruva på krökarna voila klart!

Det gör inget då brickan ska täta mellan pluggen & inuti hålet. Ja man behöver inte trä på brickan på pluggen eller snarare går inte. Pilla in brickan, tryck dit pluggen & skruva på krökarna voila klart!

Ahaa, som jag trodde då. Var bara tvungen att bekräfta det..tråkigt om brickan trillar ner i toppen :gnissla Tack för svaren =)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park