Plugga i höst - Lund?!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu ska man ta tag i sitt liv och börja plugga (visst låter det kul....).

Civilingenjör är bestämt. Inriktningen är också nästan klar, maskinteknink. Orten är som gissat också nästan klar; Lund.
Vill höra från folk som pluggat/pluggar där hur det är.

Bostad - dyrt och svårt att få har jag hört?!

Hörde av någon att folket som pluggar i Lund är rätt gamla eller vad man ska säga, hög medelålder?!

Allmänna för och emot?
Finns det någon annan ort som kan tänkas va bra (alla är ju bra, inge snack om det men ni förstår vad jag menar?

FreddaAbborre skrev:
2055846 Nu ska man ta tag i sitt liv och börja plugga (visst låter det kul....).

Civilingenjör är bestämt. Inriktningen är också nästan klar, maskinteknink. Orten är som gissat också nästan klar; Lund.

Hörde av någon att folket som pluggar i Lund är rätt gamla eller vad man ska säga, hög medelålder?!

Allmänna för och emot?
Finns det någon annan ort som kan tänkas va bra (alla är ju bra, inge snack om det men ni förstår vad jag menar?

Lund är Sveriges krogtätaste stad!.

FreddaAbborre skrev:
2055846 Nu ska man ta tag i sitt liv och börja plugga (visst låter det kul....).

Allmänna för och emot?
Jo Lund är väl okej att plugga i, svårt att få en riktig bostad bara. Ett tips är väl att du ställer dig i kö redan nu, så har du lite kö-poäng. Universitetsbyggnaderna är ganska utspridda över hela Lund. Där ingenjörerna håller till har jag dålig koll på. Men annars är ju studentlivet kul som fan ,med massa nationer som du kan gå och festa på. Finns alltid en nation som anordnar roliga saker. Ganska brett utbud. Du bör väl dock undvika smålands nation som bara består av kommunister och annat löst vänsterfolk :hihi Sen är det ju nära till Malmö och Köpenhamn om du skulle tröttna på festerna i Lund.

Funderat på luleå? Bostad är lätt att hitta samt att våran formelbil är snyggast :hihi

Vargen2k skrev:
2055887 Funderat på luleå? Bostad är lätt att hitta samt att våran formelbil är snyggast :hihi

Har faktiskt vart inne på Luleå, men kommit fram till att något vitt o slaskigt pryder marken lite mer än vad jag tycker är bra. (gillar åka skidor som fan, men alperna är rätt nära skåne...)

Maxxi skrev:
2055873 Jo Lund är väl okej att plugga i, svårt att få en riktig bostad bara. Ett tips är väl att du ställer dig i kö redan nu, så har du lite kö-poäng. Universitetsbyggnaderna är ganska utspridda över hela Lund. Där ingenjörerna håller till har jag dålig koll på. Men annars är ju studentlivet kul som fan ,med massa nationer som du kan gå och festa på. Finns alltid en nation som anordnar roliga saker. Ganska brett utbud. Du bör väl dock undvika smålands nation som bara består av kommunister och annat löst vänsterfolk :hihi Sen är det ju nära till Malmö och Köpenhamn om du skulle tröttna på festerna i Lund.

Har kollat lite på bostäder, men vad är ett lämpligt alternativ? Korridor känns rätt ok med att man lär känna massa folk o så... Men är osäker. Funderat på att bo första året i korridor och sedan försöka hitta någon lägenhet (när man hittat något jobb så pengarna ser lite bättre ut.).

Vargen2k skrev:
2055887 Funderat på luleå? Bostad är lätt att hitta samt att våran formelbil är snyggast :hihi
Ah men ska man plugga till ingenjör vill man ju ha en examen från något bra universitet och inte någon folkhögskola i norrland :D

Jobbigt med skånskan?

Känns som att om man ska plugga i lund är det den största orsaken att inte plugga där lr?

FreddaAbborre skrev:
2055892 Har faktiskt vart inne på Luleå, men kommit fram till att något vitt o slaskigt pryder marken lite mer än vad jag tycker är bra. (gillar åka skidor som fan, men alperna är rätt nära skåne...)

Har kollat lite på bostäder, men vad är ett lämpligt alternativ? Korridor känns rätt ok med att man lär känna massa folk o så... Men är osäker. Funderat på att bo första året i korridor och sedan försöka hitta någon lägenhet (när man hittat något jobb så pengarna ser lite bättre ut.).
Japp korridor är ju bra i början, så lär man känna mycket folk. Korridorsfester är kul :fyllisar

http://www.afb.se/studentbostad_2/ där kan du anmäla dig, fast det vet du nog redan. Sen kan du kolla med Akelius bostäder också, om du letar efter en egen lya. Lycka till :tummenupp

Lund är fint bostäder är dock knivigast i sverige möjligen STHLM undantaget, utelivet är kanon och det är studenter överallt i stan då de står för ca 1/5 av befolkningen. Civilarna hänger mycket uppe på LTH området längst bort från city (dock fortfarande nära).
Hittar du inte bostad i city kan jag rekomendera Södra Sandby, sovstad 15min bussfärd från skolan, bussen går var femte minut i rusning och den går fram till 05 nattetid (för att börja gå igen vid 7 om man missar sista nattbussen) billigare boende men inte samma partyfaktor som korridor.

Funderat på linköping?, är själv inne på att söka civilare - maskinteknik men tror det lutar åt linköping för min del..

FreddaAbborre skrev:
2055846Bostad - dyrt och svårt att få har jag hört?!

Det råder extrem bostadsbrist i Lund. Se till att sätta upp dig i kö till korridor eller lägenhet snarast möjligt. Alternativet är att köpa bostadsrätt. Läste för ett tag sedan att snittpriset på en sådan är högst i skåne.

Xyron skrev:
2055940 Funderat på linköping?, är själv inne på att söka civilare - maskinteknik men tror det lutar åt linköping för min del..

Kontrafråga - varför linköping?

Sen hur ska man göra med nation? Man behöver tydligen vara medlem i någon nation redan nu för att kunnna söka bostad.

Man slipper skånskan iaf :tungan
bra med krogar / studentfester
relativt nära till större städer
du slipper snön i ex. luleå

Bucho skrev:
2056282 Ingenjör i maskinteknik. Jag kan inte tänka mig något tråkigare faktiskt! :tungan :hihi

Civilare i Teknisk Fysik?! Låter värre för mig iaf...
Men smaken är som baken

FreddaAbborre skrev:

Allmänna för och emot?

Ska du plugga!!!!
och i Lund!!!!!
så har du inte sagt något hahahaha

sj va jag inne på cevilingenjör i luleå men pallar inte hahaha..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg