Plugg och MC?

Har man råd med hoj under studietiden?


  • Antal röstningar
    0

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tjenna.

Sitter här och lyssnar på sorgsna pianolåtar, har en trasig MC och knappt något sommarjobb. Självklart kom jag då att tänka på min ekonomi om några år. Om kanske en 2-3 år är det dags för mig att flytta till eget, och det blir självklart Göteborg och förhoppningsvis en civ. ing. utbildning. Går det att ha hoj, stora och många studier och råd med hyran? Hur har ni unga i Göteborg löst det? Någon som sitter i just min framtida sits med Chalmers och hoj? Av vad man läst och sett IRL så verkar ni ha det riktigt skoj med hoj i Göteborg (rim, hihi!)

Skickar med en illustration på hur jag känner mig. Tips emottages å det varmaste.

SadCat5.jpg


/Andreas
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
det är tufft men det går.

Jag har det i dagsläget tacksamt då mina grejer kostar nada under vinterhalvåret och jag bor hemma med fullt studielån. Sen har jag turen med mig att ha kunnat lösa lite sponsorer som gjort det möjligt att ha en hoj klar till säsongen. Sommarjobb är ett krav för att säsongen skall gå att genomföra.

Men det är bara att räkna. du får 8k i månaden från csn inkl lån och bidrag (10 månader), ett par tusen till första månaden varje termin. Hyra, studentrum=3500 kanske (10 månader om året, utnyttja 12).

Jag ser dock inget problem i att äga en gathoj då det sällan kostar mer än soppa och försäkring... Det har jag löst på helt egen hand sen jag va 16.

skall du plugga civ ing så lär det vara ditt minsta problem att räkna på din budget;)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hade både hoj (FZR600, ZX-6R och GSXR750, ej samtidigt) och bil under hela studietiden. Dock bodde jag i Halmstad, vilket gav rätt OK premier.

Detta finansierades medelst hårt jobb under lov/ledigheter samt en del havregrynsgröt.

Allt går med rätt prioriteringar och vilja.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag hade hoj första 4 åren (av 5). Sista 2 åren hade jag extrajobb så då skaffade jag bil också. Detta gjorde att hojen fick ryka sista året.
Hade förstås inte några nya supersporthojar, och hade tur att de för det mesta höll ihop med vanlig service.
Bodde dessutom i egen lägenhet i GBG hela tiden.

Hade jobbat ett år innan jag började plugga så det fanns ju lite sparat. Men sedan är det ju bara att ta varje chans att jobba. Jag snittade väl 2V ledigt varje sommar, resten var jobb :)

Kände endast sista halvåret att pengarna började tryta, annars funkade det bra :yoparty
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Chalmers+hoj=sant! :D

Det är mycket möjligt att köra hoj samtidigt som man pluggar. Det brukar vara ganska mycket hojar på campus när solen skiner, vi har t.o.m. en sån där häftig mc-klubb (Avancez MC) ;)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Trevligt med svar! Ja jo, jag har såklart spionerat på både Pimpstar och Avancez MC här på internet och i gbg, verkar till och med vara helt underbart i era små grupper ;)

Det är nästan så att jag hoppas på att jag inte kommer in direkt på civilingenjörsutbildning, utan behöver gå tekniskt basår först. Då får man tid på sig att hitta lägenhet, hitta i Chalmers och Göteborg och förhoppningsvis få in en fot i arbetslivet (läs: sumpigt kassajobb på 7-eleven :brinnerup) Hoppas självklart på jobb under lov och kanske några helger, men det verkar ju vara helt fruktansvärt svårt att få ett anständigt lågbetalt jobb i dessa dagar. Tackar för era svar, känns mycket positivare nu inför framtiden. Trodde det var många fler som inte hade råd.


det är tufft men det går.

Jag har det i dagsläget tacksamt då mina grejer kostar nada under vinterhalvåret och jag bor hemma med fullt studielån. Sen har jag turen med mig att ha kunnat lösa lite sponsorer som gjort det möjligt att ha en hoj klar till säsongen. Sommarjobb är ett krav för att säsongen skall gå att genomföra.

Men det är bara att räkna. du får 8k i månaden från csn inkl lån och bidrag (10 månader), ett par tusen till första månaden varje termin. Hyra, studentrum=3500 kanske (10 månader om året, utnyttja 12).

Jag ser dock inget problem i att äga en gathoj då det sällan kostar mer än soppa och försäkring... Det har jag löst på helt egen hand sen jag va 16.

skall du plugga civ ing så lär det vara ditt minsta problem att räkna på din budget;)

Tyvärr tror jag att jag tänker - och beräknar - för mycket inför... allt. Min mamma krävde t.om att jag gjorde massvis med kalkyler och beräkningar (och diagram och ditten och datten) när jag skulle ta mc-kortet. Massvis med tid har gått åt till att gråta över ekvationer som inte går ihop, och sedan bita ihop och jobba arslet av mig med reklam- och tidningsutdelning. [Svensk Direktreklam kan ta sig i arslet, de är fruktansvärda och betalar riktigt dåligt. I dåliga tider snittade min bror 12.5 kr/h hos dem, jag något högre :finger]

Jag får förresten snart ihop ett par kraschpuckar, hade loss axeln idag och såg att den var genialiskt designad. Kommer att bli busenkelt att tillverka kraschpuckar!
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Trevligt med svar! Ja jo, jag har såklart spionerat på både Pimpstar och Avancez MC här på internet och i gbg, verkar till och med vara helt underbart i era små grupper ;)

Det är nästan så att jag hoppas på att jag inte kommer in direkt på civilingenjörsutbildning, utan behöver gå tekniskt basår först. Då får man tid på sig att hitta lägenhet, hitta i Chalmers och Göteborg och förhoppningsvis få in en fot i arbetslivet (läs: sumpigt kassajobb på 7-eleven :brinnerup) Hoppas självklart på jobb under lov och kanske några helger, men det verkar ju vara helt fruktansvärt svårt att få ett anständigt lågbetalt jobb i dessa dagar. Tackar för era svar, känns mycket positivare nu inför framtiden. Trodde det var många fler som inte hade råd.




Tyvärr tror jag att jag tänker - och beräknar - för mycket inför... allt. Min mamma krävde t.om att jag gjorde massvis med kalkyler och beräkningar (och diagram och ditten och datten) när jag skulle ta mc-kortet. Massvis med tid har gått åt till att gråta över ekvationer som inte går ihop, och sedan bita ihop och jobba arslet av mig med reklam- och tidningsutdelning. [Svensk Direktreklam kan ta sig i arslet, de är fruktansvärda och betalar riktigt dåligt. I dåliga tider snittade min bror 12.5 kr/h hos dem, jag något högre :finger]

Jag får förresten snart ihop ett par kraschpuckar, hade loss axeln idag och såg att den var genialiskt designad. Kommer att bli busenkelt att tillverka kraschpuckar!


Basåret är en jävla bra genväg men saaaaatan vad tråkigt det är. håller själv på att avsluta skiten och har ingen som helst motivation. 2 tentor kvar som skall vara lösta innan 15 juni. kuuuul.

och ta inte för givet att det blir en dans på rosor där du kan jobba halvtid vid sidan av, det gjorde jag. mvg i matte a,b,c och vg i fysik A och Kemi A trodde jag skulle vara tillräckligt för att kunna glida igenom basåret med fulla betyg men ack så fel jag hade. tack och lov vill jag gå maskin där det brukar räcka med godkänt i allt för att komma in men man märker på många polare hur hårt betygsångesten verkligen tar. det är ingenting mot när man gick ur 9an eller gymnasiet och väntade på besked.

Edit: svensk direktreklam höll jag på med när jag va 14 å la ner det efter typ en månad. fy fan vilken skit. jag tjänade mer för hälften så mycket jobb innan när jag sålde tidningar.
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Basåret är en jävla bra genväg men saaaaatan vad tråkigt det är. håller själv på att avsluta skiten och har ingen som helst motivation. 2 tentor kvar som skall vara lösta innan 15 juni. kuuuul.

och ta inte för givet att det blir en dans på rosor där du kan jobba halvtid vid sidan av, det gjorde jag. mvg i matte a,b,c och vg i fysik A och Kemi A trodde jag skulle vara tillräckligt för att kunna glida igenom basåret med fulla betyg men ack så fel jag hade. tack och lov vill jag gå maskin där det brukar räcka med godkänt i allt för att komma in men man märker på många polare hur hårt betygsångesten verkligen tar. det är ingenting mot när man gick ur 9an eller gymnasiet och väntade på besked.

Edit: svensk direktreklam höll jag på med när jag va 14 å la ner det efter typ en månad. fy fan vilken skit. jag tjänade mer för hälften så mycket jobb innan när jag sålde tidningar.

Nej förstås, jag vet att det kommer att komma motgångar :) Har för övrigt läst klart upp till Ma C, och kommer läsa D, E, Breddning. Alla fysikkurser (A, B, Breddning) alla kemikurser (A,B, Breddning) och annat orelevant. (Men nördigt; alla biologikurser, engelska A, B, C, franska upp till steg 4... Lär ha ett jäkla pluggande framför mig nästkommande år.) Men har inte MVG i alla ämnen, måste bli bättre på att plugga inför prov. I de flesta ämnen är jag en typisk MVG-elev vad gäller läxor och lektioner, men så fort alla proven faller samman rasar det mesta ihop till VG.

Hatar prov och tentor, och vad jag förstått är studie på högre nivå nästan endast tentor. Tur att jag inte är en partykille som slänger bort 2 dagar i veckan på fest och därefter bakfylla :brinnerup Skulle tro att jag får lite mer tid över till plugg så.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
För att klara det behöver du såklart proritera ganska hårt och se till att ha ett bättre jobb än reklamutdelare. Jobbar du mycket samtidigt som du går i skolan kan du ju räkna ut med krita och en påse skridskor att det blir ännu mindre fritid.

Så, välj mellan allt (utom så mkt fritid) eller massa tid men inte så mkt hoj/pengar.

Jag hade nog köpt mig en jävligt billig hoj ur alla aspekter. Då kan man fortf. ge sig ut o luta lite i kurvorna utan att ALLT annat blir lidande. Man vill ju ha råd att åka skidor, resa, supa, köpa tv/mobil/kläder oxå.

Sen när man har jobb så kan man utöka sin fordonspark till bil, husvagn och båt oxå :tummenupp

Om du däremot BARA tänker på mc 24/7 så kan man väl ändra sin budget lite. Jag vill dock inte lägga av med ALLT bara för att ha råd med en tvåhjuling.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top