Plugg, innerslang eller Tyreprotector

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Har punka på bakdäcket, ser ut som ett stickhål som ex spik (?) och har sökt i forumen här på SH men får ingen klar bild. Har ngn några konkreta förslag och gärna med motivation.

Ja visst - nytt däck är bäst men det är inte gammalt så en lagning känns mera rätt om det fungerar.

1. Funderar dels på p - plugg som görs av gummiverkstäder och vilken fart klarar den för att vara säker - är det 200 blås eller max?

2. Gummi innerslang eller utvecklar det för mycket värme med den i eftersom det finns en anledning till att de är slanglösa. Blir det väldigt varmt så ökar ju explosionsrisken avsevärt - ngn med sporthoj som kör med innerslang i slanglösa däck och kan berätta hur bra/dåligt det fungerar. Vilken fart klarar den för att vara säker - är det 200 blås eller max?

3. Tyreprotect(or) som är ett medel liknande punkaspray och bildar en hinna runt hela insidan av däcket samt skall vara "punka säkert"? Länkar till det http://www.tyreprotect.co.uk/ eller http://www.tyreprotector.se/ - BMW hoj nissarna hade testat det och gillat det skarpt men ngn annan som verkligen kört på det samt intryck? Vilken fart klarar den för att vara säker - är det 200 blås eller max?//R

Kört ~400 mil i sommar med pluggat bakdäck (klarade iaf 260+, självklart var detta på avlyst bana :rolleyes: ) Jag hade en 3cm lång skruv i däcket. Hålet var kanske 2mm stort.

Det pluggades på däckverkstad under milda protester och uttalandet: Du kör på egen risk. Gör man inte alltid det? :D

Vi använde Tyreprotector under TransAsia-resan. Funkade bra.

MEN, de rekommenderar det bara för långsamtgående fordon. Vid höga hastigheter får man obalans som kan bli ganska besvärlig. Helt uteslutet att köra i 200 km/h alltså....

jag hade punkteringsvätska i bak däcket. vid uppliningen på strippen lånade jag en luftmätare för att släppa ut luft .ägaren blev inte så glad när jag fyllde den med vitt skumm.

Starstriker skrev:
2612177 Vi använde Tyreprotector under TransAsia-resan. Funkade bra.

MEN, de rekommenderar det bara för långsamtgående fordon. Vid höga hastigheter får man obalans som kan bli ganska besvärlig. Helt uteslutet att köra i 200 km/h alltså....

Ok - fått höra det också att i högre farter kan det bli problem eftersom centrifugalkraften kan man inte lura :rolleyes: - dock så säger de själva att det inte skall vara mera än en yta av det - alltså inte mängder som rullar i runt i däcket.//R

Starstriker skrev:
2612177 Vi använde Tyreprotector under TransAsia-resan. Funkade bra.

Ok - fått höra det också av andra att i högre farter kan det bli problem eftersom centrifugalkraften kan man inte lura :rolleyes: - dock så säger de själva att det inte skall vara mera än en yta av det - alltså inte mängder som rullar runt i däcket.//R

CBR_Falun skrev:
2612153 Kört ~400 mil i sommar med pluggat bakdäck (klarade iaf 260+, självklart var detta på avlyst bana :rolleyes: ) Jag hade en 3cm lång skruv i däcket. Hålet var kanske 2mm stort.

Det pluggades på däckverkstad under milda protester och uttalandet: Du kör på egen risk. Gör man inte alltid det? :D

Ok - är väl en p-plug man kanske skall använda då.//R

Last edited:
Det "sägs" att det inte går/är bra att laga mc däck vid punktering.
på mitt jobb rekomenderar vi att byta däck, men vi lagar däcket om kunden vill.

att sätta en så kallad plugg med vulkningslim är INTE att föredra då pluggen KAN släppa när däcket blir varmt, men att lämna in däcket till en däckverkstad för pluggning OCH att sätta en kappa invändigt är helt ok.

men det är upp till var och en.

wonderwizard skrev:
2612480 Det "sägs" att det inte går/är bra att laga mc däck vid punktering.
på mitt jobb rekomenderar vi att byta däck, men vi lagar däcket om kunden vill.

att sätta en så kallad plugg med vulkningslim är INTE att föredra då pluggen KAN släppa när däcket blir varmt, men att lämna in däcket till en däckverkstad för pluggning OCH att sätta en kappa invändigt är helt ok.

men det är upp till var och en.

Ok - men som sagts då - p-plug - är det en sådan som skall användas eller vad skall jag fråga efter?

Frågar eftersom det var det svaret som jag fick när jag ringde och frågade en däckkedja.

Plugg är iaf det du rekommenderar av de tre alternativen jag nämnt ovan?//R

rocketer skrev:
2612508 Ok - men som sagts då - p-plug - är det en sådan som skall användas eller vad skall jag fråga efter?

Frågar eftersom det var det svaret som jag fick när jag ringde och frågade en däckkedja.

Plugg är iaf det du rekommenderar av de tre alternativen jag nämnt ovan?//R

nu jobbar jag mest med LV .. lastvagnar-tunga fordon, men jag antar att P-plugg är personbilsplugg, i så fall är det den du ska ha.

plugg & kappa, inte bara pluggen

wonderwizard skrev:
2612529 nu jobbar jag mest med LV .. lastvagnar-tunga fordon, men jag antar att P-plugg är personbilsplugg, i så fall är det den du ska ha.

plugg & kappa, inte bara pluggen

Fick punka på mitt sprillans nya däck i sommras, åkte in på MC poolen och dom borrade upp det lilla, lilla hålet och pressade in en korv på 10cm dubbel vikt. klippte av skiten sen va det bara köra.

Ok - tack för alla svar men undrar ändå om inte ngn med sporthoj lagt i en innerslang och att det fungerar utan ex värmeproblem eller är det helt fel väg att gå :confused: .

Tycker att då blir det en tät ring i däcket som kunde vara jämförbart med nytt och innerslangen skulle givetvis ha rätt storlek så den ligger dikt mot däcket. Ngn med de erfarenheterna?//R

Enligt däcks verkstaden så fungerar inte innerslang p g a värmeutvecklingen och explosionsrisk av just innerslangen.

Så nu är den på pluggning - får se om det blir bra och framförallt håller?//R

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back