Pluddrande gång Suzuki GSXR 750 -96

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tänkte få lite inputs från er kompetenta skruvare. På sistone har min GSXR750 börjat bete sig lite tråkigt Den går inte rent utan pluddrar och rycker lite, det kommer även baktändningar ibland. Fenomenet visar sig tydligast när man kör på lågt varv. Soppaförbrukningen har gått upp från 0,6 till 0,8 och under normal körning blir motorn inte lika varm som förut (japp kallare ute men inte så jäkligt) kommer kanske upp i drygt 60 grader mot tidigare runt 80. Om jag stänger hojen efter någon mils runda så är den ruskigt svårstartad efter det, om den över huvudtaget vill starta alls. Min misstanke är att det är behov av ventiljustering men det är bara en vild gissning. Kan felaktigt ventilspel ge dylika fenomen?
 
Ja, kolla ventilerna.
 
Börja med det enklaste tändstift tändkablar spolar sen är det dax att kolla förgasarna och när ändå kåpor och tank är borta så kolla ventilspelet
Lycka till
 
Jag rekommenderar att du mäter kompressionen med en kompressionsprovare. Då kan du se om du har någon läckande ventil eller alldeles för litet ventilspel. Kompressionsprovare kostar några hundralappar.
 
Vad är det ens för gsxr 750 ? Finns ju från -85 till i princip nu med både förgasare och insprut luft/oljekyld till vattenkyld så bara gsxr 750 är ju rätt brett spann
 
Vad är det ens för gsxr 750 ? Finns ju från -85 till i princip nu med både förgasare och insprut luft/oljekyld till vattenkyld så bara gsxr 750 är ju rätt brett spann
En 96a så det är förgasare och vattenkyld. Funderar lite på om det kanske är dags att synka förgasarna också då det lätt är tre år sedan jag gjorde det senast.
 
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat?
 
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat
Tanken är god men dessvärre är det inte så lätt denna gång 😪 Vacuumslangen sitter på plats och gör sitt jobb. Har till och med testat kranen med vacuumpump och det funkar korrekt. Tack ändå för input.
 
Baktänder den och bränsleförbrukningen ökat så är det nog i första hand inte ventiljusteringen det beror på iallafall ,baktänder som av bränsle i avgasröret ?.
krymper ventilspelet rejält blir det mer svårstartat men soppaförbrukningen sticker inte iväg 2dl/mil av det
Hur ser stiften ut ? Borde ju gå tokfett så bränslerelaterat fel med det bränsletörsten , mer bränsle=kallare motor
 
För mycket bränsle eller för lite luft. Bara att svära en ramsa och börja följa dessa bådas väg till cylindern. Det kan vara massor av saker. Flottör som inte rör sig som den ska. Igensatt luftfilter (eller djur som flyttat in i luftburken :näsblod), kärvande choke, vakumläcka, otät nålventil, otäta nålventilER pga skräp i soppan etc etc

Edit: Eller så kan det tex ockå vara en trasig termostat som håller temperaturen nere. Har de där manuell choke eller automat?
 
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat?
- Som Mattias skriver här ovan, värt att kolla. Har hänt mig också på en CBR929:a nämligen.
 
För mycket bränsle eller för lite luft. Bara att svära en ramsa och börja följa dessa bådas väg till cylindern. Det kan vara massor av saker. Flottör som inte rör sig som den ska. Igensatt luftfilter (eller djur som flyttat in i luftburken :näsblod), kärvande choke, vakumläcka, otät nålventil, otäta nålventilER pga skräp i soppan etc etc

Edit: Eller så kan det tex ockå vara en trasig termostat som håller temperaturen nere. Har de där manuell choke eller automat?
Manuell choke. Ibland behöver man inte ens den för att starta trots kall motor så lutar lite åt för mycket soppa på något sätt. Lustigt fenomen är att oavsett hur man justerar luft/bränsle skruvarna så händer inte så mycket. Skulle kunna vara slitna emulsionsrör trots att de ser ok ut. På dessa förgasare så verkar de inte vara utbytbara så hoppas inte på det. Kanske räcker att sänka nålen ett eller två hack?
 
Visst kan du sänka nålen men har du löst problemet då?
Den har knappast krupit upp 2 hack själv.
Lägg lite tid på att felsöka istället för att försöka hitta en fix som döljer symptomen.
 
Visst kan du sänka nålen men har du löst problemet då?
Den har knappast krupit upp 2 hack själv.
Lägg lite tid på att felsöka istället för att försöka hitta en fix som döljer symptomen.
Har haft lite problem till och från sedan jag köpte hojen som renoveringsobjekt. Kan mycket väl vara så att nålen aldrig har suttit rätt. Jag har satt den enligt Haynes men vet inte om den ska justeras då det sitter eftermarknadsblås på.
Känns som något är mekaniskt fel då luft/bränsle skruven inte påverkar så mycket.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top