Ja.. *Plopp* sa det nyligen från min hoj, en Honda CBR 600 -96
Så flög ett tändstift lös
Sen hängde det där i tändkabeln och hoppade lite upp och ner och hojen lät som någon HD eller liknande..
Puttrade lite sakta & försiktigt hem.
Pillade ur stiftet och tittade på det.. inga fel på det direkt (gängor ok osv).. försökte pilla tillbaka det. Skruva skruva.. lite motstånd som det börjar dra i gängen. sen inget.. gör att skruva hur mycket som helst för hand..
Verkar sitta "lite" för går ej att få upp med tändkabeln igen utan att skruva upp det lite igen.
Skruvar ur ett annat tändstift för att testa om knas med gängen ändå. Sätter det som flög ur i hålet för det andra.. gängen biter direkt och går att skruva åt..
nya stiftet provas i hålet som verkar mysko.. samma resultat sitter "lite" går att skruva hur mycket som helst utan att det biter.
Eftersom vi inte har tank eller saker av för att kunna se direkt ner i cylindern så ger vi här upp.
Startar cykeln. *Poff*.. så flyger stiftet ur igen från samam cyl.. Kör hem den till annan privatmekare.. Där den nu är..
Har ingen aning om när det var någon som bytte stiften senast, jag har iaf åkt ~300 mil på den sen jag fick den.
Enda ljudet jag märkt var kvällen innan när jag åkte hem från ett ställe då det lät lite som det var avgasläckage ngnstans, åkte då inte mer än 1km.. efter det ca 3km innan *Poff*
Slutsats?
Verkar som det på något vänster blivit gängpaj eller liknande i toppen??
Iaf enda slutsatsen jag kan komma fram till.. låter ju inte direkt billigt iaf, eller vad tror nì? Vad kostar det att fixa? vad kan behövas göras/byta?
Sen om någon har en idé hur i hela friden det kunde bli så här från början?
Så flög ett tändstift lös

Sen hängde det där i tändkabeln och hoppade lite upp och ner och hojen lät som någon HD eller liknande..
Puttrade lite sakta & försiktigt hem.
Pillade ur stiftet och tittade på det.. inga fel på det direkt (gängor ok osv).. försökte pilla tillbaka det. Skruva skruva.. lite motstånd som det börjar dra i gängen. sen inget.. gör att skruva hur mycket som helst för hand..
Verkar sitta "lite" för går ej att få upp med tändkabeln igen utan att skruva upp det lite igen.
Skruvar ur ett annat tändstift för att testa om knas med gängen ändå. Sätter det som flög ur i hålet för det andra.. gängen biter direkt och går att skruva åt..
nya stiftet provas i hålet som verkar mysko.. samma resultat sitter "lite" går att skruva hur mycket som helst utan att det biter.
Eftersom vi inte har tank eller saker av för att kunna se direkt ner i cylindern så ger vi här upp.
Startar cykeln. *Poff*.. så flyger stiftet ur igen från samam cyl.. Kör hem den till annan privatmekare.. Där den nu är..
Har ingen aning om när det var någon som bytte stiften senast, jag har iaf åkt ~300 mil på den sen jag fick den.
Enda ljudet jag märkt var kvällen innan när jag åkte hem från ett ställe då det lät lite som det var avgasläckage ngnstans, åkte då inte mer än 1km.. efter det ca 3km innan *Poff*
Slutsats?
Verkar som det på något vänster blivit gängpaj eller liknande i toppen??

Iaf enda slutsatsen jag kan komma fram till.. låter ju inte direkt billigt iaf, eller vad tror nì? Vad kostar det att fixa? vad kan behövas göras/byta?
Sen om någon har en idé hur i hela friden det kunde bli så här från början?