*Plopp* så flög ett tändstift

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Ja.. *Plopp* sa det nyligen från min hoj, en Honda CBR 600 -96

Så flög ett tändstift lös :eek:

Sen hängde det där i tändkabeln och hoppade lite upp och ner och hojen lät som någon HD eller liknande..

Puttrade lite sakta & försiktigt hem.

Pillade ur stiftet och tittade på det.. inga fel på det direkt (gängor ok osv).. försökte pilla tillbaka det. Skruva skruva.. lite motstånd som det börjar dra i gängen. sen inget.. gör att skruva hur mycket som helst för hand..
Verkar sitta "lite" för går ej att få upp med tändkabeln igen utan att skruva upp det lite igen.

Skruvar ur ett annat tändstift för att testa om knas med gängen ändå. Sätter det som flög ur i hålet för det andra.. gängen biter direkt och går att skruva åt..
nya stiftet provas i hålet som verkar mysko.. samma resultat sitter "lite" går att skruva hur mycket som helst utan att det biter.

Eftersom vi inte har tank eller saker av för att kunna se direkt ner i cylindern så ger vi här upp.

Startar cykeln. *Poff*.. så flyger stiftet ur igen från samam cyl.. Kör hem den till annan privatmekare.. Där den nu är..

Har ingen aning om när det var någon som bytte stiften senast, jag har iaf åkt ~300 mil på den sen jag fick den.

Enda ljudet jag märkt var kvällen innan när jag åkte hem från ett ställe då det lät lite som det var avgasläckage ngnstans, åkte då inte mer än 1km.. efter det ca 3km innan *Poff*

Slutsats?

Verkar som det på något vänster blivit gängpaj eller liknande i toppen?? :confused:
Iaf enda slutsatsen jag kan komma fram till.. låter ju inte direkt billigt iaf, eller vad tror nì? Vad kostar det att fixa? vad kan behövas göras/byta?

Sen om någon har en idé hur i hela friden det kunde bli så här från början?

Gängorna är borta , kan fixas med Heli-coil .

Tjena.
Låter inte så kul det där :(
Jag skulle tro att det bara är att skaffa en beggad topp från någon skrot.
Någon av våra supermeckar på forumet (andersbrink) har någon bra idé på hur man kan åtgärda felet.
Varför det har blivit sådär beror nog på att någon tidigare ägare eller mekaniker har varit ett riktig klumparsel och dragit åt för hårt helt enkelt.

På fråga A svarar jag - kanske.
På fråga B... vet jag inte.

;)

Det går att göra det på plats utan att demontera toppen om man ser till att insugsventilerna är öppna och ansluter en dammsugare till insuget. När man är färdig med HeliCoil'en blåser man med tryckluft i insuget med bortmonterat tändstift.

Är man rädd om motorn demonterar man topplocket innan man ger sig på att fixa gängorna. Man bör undvika HeliCoil eftersom värmeöverföringen inte är den optimala i rostfritt stål. Låt hellre någon alu-svetsare fixa det och gänga nytt. Men då lär man slipa in ventilerna efteråt. Billigast blir det nog med ett begagnat topplock om man inte har resurser annat än en tumme mitt i handen och en hylsnyckelsats.

att använda HeliCoil i det här sammanhanget är riskfritt.

Råkade ut för samma sak på en gammal z500.Svågern som har renoveringsfirma satte i helicoil på plats tog inte av hojen från släpet ens.Han hade speciella verktyg just för gängbyte i tändstiftshålet.Klart på en halvtimme.Han sa också att aluspån inte är så farliga men man bör blåsa ur toppen rejält.

Låter ju rätt bra det då...
Men som rätt novis så måste jag ju fråga, vad är detta magiska HeliCoil för något eg?

Liten sidofråga..Medans den ändå står och man ska lös med grejor..
Går det att borra upp motorn (hur mycket?) också och vad skulle det kalaset kosta? nya kolvar? m.m.?

Helicoil är en hylsa som är gängad både in och utv.Man borrar upp ett större hål och gängar det ,sedan skruvar man i helicoilen och så har man samma storlek på gängan igen.

Bulan skrev:
Liten sidofråga..Medans den ändå står och man ska lös med grejor..
Går det att borra upp motorn (hur mycket?) också och vad skulle det kalaset kosta? nya kolvar? m.m.? [/B]

Inget svar på frågan :rodnar men det är inte värt pengarna att göra det skulle jag tro?! (men vad vet jag :confused: )
Som de flesta säger: Köp en större hoj istället. Det blir i slutänden bättre och billigare.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra