Plocka väck en kolvring?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jo jag har läst någonstans att det förekommer att roadracingsnubbar tar bort oljeskrapringen för bättre drag mindre friktion. Tycker att det låter lite vanskiligt den borde ju kunna dra en hel del mer olja?? och hur mycket bättre skulle den gå?
Jag vet att när man trimmar moppar är det rätt stor skillnad mellan 1 & 2 ringar provade senast i sommras att exprimentera med det och mopparna gick helt klart bättre på högre varv. Viss förlust under 5000v på en moppe som varvar 11000v!! Dragracingfolket borde ju veta??.................

Det var väl när gattvåtaktare användes på bana den nedre kolvringen ibland plockades bort, inte på kantarellharvar.

Och då du inte kör under typ halva varvtalet någonsin gör det då inget att effekten där blir lägre.

Det var väl när gattvåtaktare användes på bana den nedre kolvringen ibland plockades bort, inte på kantarellharvar.

Och då du inte kör under typ halva varvtalet någonsin gör det då inget att effekten där blir lägre.

Nu vet jag vart jag läste det Motoman så klart!! Vem annars (4-takt) Jag har sökt på nätet men hittar inte någe mer om detta så förmodligen ska man nog inte prova detta:va

Kollade in 07as Formel 1 motor (cossfort hur det nu stavas?)dom kör med 1 kolvring och endast oljespridar ringarna Ingen oljeskrapring!! Den motorn vart utsedd till årets bästa motor i f1! dom lär inte ha gjort det för att den ska gå sämmre 340 hk per liter utan överladd!! Jag ska ta och prova detta nu när jag skruvar ihop xrn ...kan inte bli värre än att den tokdrar olja:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa