Plocka ur DB killer

godofgsxr70

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Buell s1W
Jag har köpt en Duke 125 2015 åt min son som ska ta körkort. Grabben vill såklart plocka ur DB killern så de låter ballt! Hojen har akrapovic slipon med DB killer, vi har lossat en skruv på utsidan av röret och försökt dra ur killern men den sitter stenhårt fast. Hur ska man få ur den?
 
På mina Akrapovic sitter skruven på insidan av utblåset.
Men det kan förståss vara olika.

Spruta på 5-56 eller Biltema X4 spray eller WD-40 i skarven mellan ljuddämpare och db-killer.

Eller skruva loss hela Acka ljuddämparen och ställ den med utloppsdelen i en hink med förslagvis begagnad motorolja nån dag.
Så ska dbkillern förhoppningsvis lossa.

Vad det gäller ljud är det ofta helt bortkastat ta bort db-killern. Har hojen katalysator före Ackan så räcker ett rör efter katalysatorn för att skydda bakhjulet mot olja. Så mycket dämpar en katalysator.

Sett en som körde en Yamaha R6 på bana med bara en tratt efter katalysatorn.
Och ljudkraven är hårdare på bana än i trafiken.

Så prova utan Acka, sätt ett rör efter katalysatorn.
 
Last edited:
På mitt Akropovic lossar jag en liten skruv på sidan av ljuddämparen. Sen får jag dra och lirka så hårt med polygrip att det blir märken i dB killern. Nu sitter den alltid där med hänsyn till mina medmänniskor.
 
Knacka försiktigt med kummiklubba på slutröret ifrån olika håll...
 
Har du någon I bekantskapskretsen som har en glidhammare? (tror jag det heter)

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Är det ett system som är godkänt för gata borde det sitta en svetsloppa som måste bort också. Måste vara så för att uppfylla gällande Euroklassning. Köpte själv ett Termignoni till en Yamaha där europeiska versionen vart svetsad, även om skruven satt där. Amerikanska versionen på samma system saknade svetsloppan. Kan vara väldigt svårt att se då loppan ofta är liten och väl dold.
 
Förutsatt att du fått bort skruven så kan db-killern ändå sitta rejält.
Jag erfar detta igår. Jag tog loss dämparen, sen en 46mm hylsa med två förlängare och slog ur den inifrån
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top