Plocka loss tank - Aprilia Mille -00

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Skulle plocka bort tanken och blev mäkta imponerad av att bensinslangen hade en snabbkoppling på mitten med en backventil på så att det gick väldigt lätt att ta loss... Den ENA slangen ja. Den andra slangen från tanken var en massiv stålomspunnen sak som var gediget bultad fast i insprutningsgrejset. Så den fick man snällt skruva bort, kopparbrickor ramlade ner mellan cylindrarna nånstans och det rann bensin överallt. Ska det vara såhär? Det var så dumt att jag var helt säker på att jag gjorde fel. :va

Ska du bara lyfta av tanken ska det ju bara vara att lossa ena änden av slangen, har för mig jag lossade backventilen och lät den hänga kvar under tanken. Här kan du ladda ner alla manualer du behöver. http://aprilia.no-ip.org/

Jag tappade också ner nån bricka mellan cylindrarna nån gång men fick ut den med en magnet till slut, jefla konstruktion att sätta cylindrarna på det viset :)

Klassiker...vänta tills du skall få på skiten igen...den korta stålspunna slangen gör att banjon nästan är omöjlig att vrida rätt samtidigt som man håller tanken på plats och skall lyckas gänga fast skiten (Slangen) i spjällhuset igen och dra åt.

TIPS! Tålig kompis som håller tanken medans du pillar....eller två kompisar medans du ölar.

Megatips...ersätt lufburken mot någon öppen luftfilterlösning typ Renegade eller liknande. Rejäl skillnad i mellanregistret 6-10hk i utvalda delar....ett par kusar på topp också...men mest i mellan.

Skulle plocka bort tanken och blev mäkta imponerad av att bensinslangen hade en snabbkoppling på mitten med en backventil på så att det gick väldigt lätt att ta loss... Den ENA slangen ja. Den andra slangen från tanken var en massiv stålomspunnen sak som var gediget bultad fast i insprutningsgrejset. Så den fick man snällt skruva bort, kopparbrickor ramlade ner mellan cylindrarna nånstans och det rann bensin överallt. Ska det vara såhär? Det var så dumt att jag var helt säker på att jag gjorde fel. :va

Hehe, det där har jag också gjort ett par gånger... :hihi

Om jag inte kom åt dem med fingrarna brukade jag låta dem ligga, de försvann under tiden man körde ändå... ;)

Jag tog med en sån kopparbricka till Mekonomen och det visade sig vara samma som till nån gammal volvo så jag köpte mig 20 såna för en tia eller nåt sånt och sen hade jag i reserv så jag kunde sätta dit nya varje gång...

Jag brukar lägga på tanken, skruva dit fästet under sadeln, sen "pallar" man upp tanken med nått lämpligt, och efter det är det lätt att montera bajonetten.
Håller med om att det är lustigt att det är snabbkoppling på ena och inte den andra:va

Jag brukar lägga på tanken, skruva dit fästet under sadeln, sen "pallar" man upp tanken med nått lämpligt, och efter det är det lätt att montera bajonetten.
Håller med om att det är lustigt att det är snabbkoppling på ena och inte den andra:va

Eller så kan man använda staget som sitter under kutsen till att hålla tanken uppe. Eller finns inte det på alla?
Hade oxå bort tanken i dagarna när jag skulle kolla ventilspelen. Tänkte fan det här är rejs med snabbkoppling på soppaslangen. Tills jag såg den andra :huvet

Eller så kan man använda staget som sitter under kutsen till att hålla tanken uppe. Eller finns inte det på alla?
Hade oxå bort tanken i dagarna när jag skulle kolla ventilspelen. Tänkte fan det här är rejs med snabbkoppling på soppaslangen. Tills jag såg den andra :huvet

Nop, ingen jävla pinne där inte, förmodligen en tidigare ägare som hade viktfobi:D

Nop, ingen jävla pinne där inte, förmodligen en tidigare ägare som hade viktfobi:D

Jag har kvar min! En smart kompis kom på vad den var till för. Jag ställde mig frågande till den lilla pinnen! ;)

Soppaslangproblemet har alltså en naturlig lösning - det är skitkorkat redan från fabrik ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg