Plocka bort startmotor på husaberg.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Tänkte plocka bort startmotorn på min bergare ikväll. Har fått ett "lock" att ha där starten nu sitter. Fattar inte riktigt hur man ska få fast det bara eftersom det inte är några skruvhål eller liknande. Hålen till bultarna som håller startmotorn bör man kanske täta med de bultarna som sitter där eller? Bör man kanske ha kopparbrickor eller liknande då? Var gör man av kablarna som går till batteriet?...

Tacksam för att hjälp jag kan få.

- Johan

mr_rockster skrev:
Tjenare!

Hålen till bultarna som håller startmotorn bör man kanske täta med de bultarna som sitter där eller? Bör man kanske ha kopparbrickor eller liknande då? Var gör man av kablarna som går till batteriet?...

Tacksam för att hjälp jag kan få.

- Johan

Det kan nog bli bra med koppar brickor, kleta på lite loctigt(stava?)(mutter/bullt lim typ) på bultarna med för det sitter på från fabriken annars kan det trycka upp olja där. Angående kablarna är det väll bara att tejpa lite på dem och sätta upp dom på ramen med buntband eller nått i den stilen.

Re: Re: Plocka bort startmotor på husaberg.

Jovisst funkar det att bara sätta upp de med buntband eller liknande men tänkte fall det fanns ngn bättre lösning...

Locket där startmotorn har gått in då, hur får man fast det?

- Johan

Evil M skrev:
Det kan nog bli bra med koppar brickor, kleta på lite loctigt(stava?)(mutter/bullt lim typ) på bultarna med för det sitter på från fabriken annars kan det trycka upp olja där. Angående kablarna är det väll bara att tejpa lite på dem och sätta upp dom på ramen med buntband eller nått i den stilen.

Det finns en M6x10 i reservdelslistan som verkar hålla fast pluggen från insidan ?

Men du ska väl ändå plocka ur dreven . eller ska du låta dom ligga där och skramla ?

Fick du med o-ringen till pluggen också ? (Bara kollar...)

Kai

O-ringen fick jag med. Vilka drev är det man kan plocka bort då?

- Johan

Kai skrev:
Det finns en M6x10 i reservdelslistan som verkar hålla fast pluggen från insidan ?

Men du ska väl ändå plocka ur dreven . eller ska du låta dom ligga där och skramla ?

Fick du med o-ringen till pluggen också ? (Bara kollar...)

Kai

bort med startmotorn! och hålen som blir för startmotorfästet måste igen med korta skruvar! såga av orginal till 1cm och dra fast dom med locktite sen i motorn plockar du bort drevet startmotorn driver i och även drevet det stora driver i! det är gaska självklart vilka som skall bort igentligen! och nållagren som kommer loss behöver du inte göra nått åt dom sitter fast ordetligt och riskerar inte att fara ut i motorn.
och täcklocket för startmotrhålet skall det sitta en o-ring på sen tar du bara en bricka och en skruv som passar och drar det med locktite så är det inga problem! sen transkåpan skall du moment dra och korsdra annars finns risken att den slår sig...

bort med startmotorn! och hålen som blir för startmotorfästet måste igen med korta skruvar! såga av orginal till 1cm och dra fast dom med locktite

Det bör jag klara av... Räcker locktite som "tätning" eller bör man ha kopparbrickor eller liknande också?!

sen i motorn plockar du bort drevet startmotorn driver i och även drevet det stora driver i! det är gaska självklart vilka som skall bort igentligen!

Självklart för mig? ... drevet startmotorn driver fattar jag men det andra fattar jag inte riktigt, kanske enklare när man ser...

och nållagren som kommer loss behöver du inte göra nått åt dom sitter fast ordetligt och riskerar inte att fara ut i motorn.

Okej!.. de kommer loss när man plockar bort dreven eller?

och täcklocket för startmotrhålet skall det sitta en o-ring på sen tar du bara en bricka och en skruv som passar och drar det med locktite så är det inga problem!

Inga problem...

sen transkåpan skall du moment dra och korsdra annars finns risken att den slår sig...

Låna momentnyckel igen då.. Hur myccket ska den dras? Vet du det

- Johan

Mcbudet skrev:
nw = nanowatt, newtonwatt eller nån annan okänt enhet :confused:
F'låt. Kände för att vara näsvis....

PS Eftersom du säkert kollar den här tråden, Johan, så ställer jag frågan jag ställde i en annan tråd igen. Har du lust att inhysa ett par motarddårar från Örebro kvällen den 17e? Lite grill och ett par pilsner samt lite ljug. Förutsatt att du ska köra den 18e alltså.

Han måste nog mena NM...

Om det är den 17:e maj så går det tyvärr inte.. Åker till ungern tiiidigt den morgonen så... annars hade det varit grönt.. Är det 17:e juni så fixar vi ngt..

Supermoto skrev:
nw = nanowatt, newtonwatt eller nån annan okänt enhet :confused:
F'låt. Kände för att vara näsvis....

PS Eftersom du säkert kollar den här tråden, Johan, så ställer jag frågan jag ställde i en annan tråd igen. Har du lust att inhysa ett par motarddårar från Örebro kvällen den 17e? Lite grill och ett par pilsner samt lite ljug. Förutsatt att du ska köra den 18e alltså.

mr_rockster skrev:
Han måste nog mena NM...

Om det är den 17:e maj så går det tyvärr inte.. Åker till ungern tiiidigt den morgonen så... annars hade det varit grönt.. Är det 17:e juni så fixar vi ngt..
NewtonMeter, jahaaaaaaaa :D

Vi snackar Maj. Fasen oxå.... Jaja, det går väl fler tåg.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!