Plocka bort bromsskiva/drev vid däck byte?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Jag ska lämna in min bakfälg för byte av däck, behöver jag plocka bort bromsskivan och drevet?

Det får du fråga den som ska kränga men jag har då aldrig gjort det. Eller jo, drevet brukar jag ta bort så det inte faller av och ryckutjämnaren är intakt när jag får tillbaka saker och ting. :)

Nej det är inget måste. Men för att drevhubben med ryckutjämnare inte ska lossna så kan du ta buntband (tyrap) och dra fast mellan drev och "eker" i fälgen. Hoppas du förstår vad jag menar.

Alltså har du en tre-ekrad fälg så drar du buntbanden runt dessa och sedan till drevet.

Dra även ett buntband genom hjulaxel-hålet på fälgen så att distanserna & tätningarna inte försvinner.

Plockar inte däcksfolket bort allt som inte sitter fast på fälgen vid krängning/balansering ändå?
Jag frågade vad dom behövde en gång och svaret var "plocka bort allt som sitter löst".

Alla lösa distanser lämnar jag hemma för att dom inte ska försvinna av misstag, mycket enklare än att stripa allt. Drevhubben stannar också hemma för att den är onödig att släpa på. Resten får dock sitta kvar.
Men, det finns ju en brasklapp här, om däckkrängare = klåpare = ta loss skivorna! :fakta

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back