Plocka bort batteriet?!

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hej!

Tänker plocka bort batteriet på min hoj, och undrar helt enkelt om man kan plocka bort den bara så där, eller måte man vidta några åtgärder för att det ska funka??

Tack!

(försökte söka men sökfunktionen verkar inte funka)
 
Det är bara att plocka bort men du kan ju ladda det emellanåt så överlever det.

När du plockar bort så börjar du med minuspolen, den är nämligen ofarlig om du kommer åt chassiet med verktyget. Därefter tar du pluspolen som nu är ofarlig eftersom minuspolen redan är borttagen.

Om du däremot börjar med pluspolen så blir det kortslutning om du kommer åt nåt jordat (typ chassiet) med verktyget.
 
Nu var jag lite otydlig här!

Hehe, jag menar för all framatid, så att man kör utan.(tänker inte köra på gata med den).
 
All right, det var ju en annan fråga förstås. Sorry!

Ta bort forever tror jag du ska undvika. Jag kan inte din knarr men i stort sett alla någorlunda moderna hojar har en eller annan form av databox till tändläge, sånt kom redan sent 70-tal. Databoxen går inte utan batteri. Dvs generatorn ger inte så ren och stabil spänning utan batteri att databoxen accepterar det, dessutom behöver databoxen batteri medan du kickar, annars har du ingen gnista alls.
Det jag möjligen kan tänka mig är att du petar dit ett rätt litet batteri om du nu är ute efter att spara utrymme och/eller vikt. Även ett litet batteri "filtrerar" spänningen från generatorn och ger ström nog åt tändsystemet under uppstart. Jag utgår från att vi inte alls pratar elstart nu. :)


Edit: En lösning är ju förstås att byta tändsystem och köra magnettändning men det är en stor operation som bl a inbegriper en massa maskinjobb för att tändningen ska passa på motorn etc.
 
Robban_C skrev:
All right, det var ju en annan fråga förstås. Sorry!

Ta bort forever tror jag du ska undvika. Jag kan inte din knarr men i stort sett alla någorlunda moderna hojar har en eller annan form av databox till tändläge, sånt kom redan sent 70-tal. Databoxen går inte utan batteri. Dvs generatorn ger inte så ren och stabil spänning utan batteri att databoxen accepterar det, dessutom behöver databoxen batteri medan du kickar, annars har du ingen gnista alls.
Det jag möjligen kan tänka mig är att du petar dit ett rätt litet batteri om du nu är ute efter att spara utrymme och/eller vikt. Även ett litet batteri "filtrerar" spänningen från generatorn och ger ström nog åt tändsystemet under uppstart. Jag utgår från att vi inte alls pratar elstart nu. :)


Edit: En lösning är ju förstås att byta tändsystem och köra magnettändning men det är en stor operation som bl a inbegriper en massa maskinjobb för att tändningen ska passa på motorn etc.

Elstarten ska oxå väck! Mitt batteri är ganska dött(heldött). Så om man plockar bort den så borde själva uppstarten inte påverkas, eller?!
 
Marcin_go skrev:
Elstarten ska oxå väck! Mitt batteri är ganska dött(heldött). Så om man plockar bort den så borde själva uppstarten inte påverkas, eller?!
Att ta bort startmotorn är helt ok men batteriet är som sagt en annan femma om du inte har tändsystem från den tid då Fred Flinta sov med spikklubban under kudden (som var gjord av sten). :hihi
 
Marcin_go skrev:
Elstarten ska oxå väck! Mitt batteri är ganska dött(heldött). Så om man plockar bort den så borde själva uppstarten inte påverkas, eller?!

det går inte.
måste nog byggas om ganska kraftigt då :va
finns din hoj i äldre version utan elstart så kanske de går o plocka över men annars e de nog för mycke jobb.
 
ozeo skrev:
det går inte.
måste nog byggas om ganska kraftigt då :va
finns din hoj i äldre version utan elstart så kanske de går o plocka över men annars e de nog för mycke jobb.
Va? :va
Vad skulle det vara för problem att ta bort elstarten?
Bort med några skruvar till startmotorn, kasta densamma i en stor vid båge över vänster axel och sen skruva dit en egentillverkad täckbricka över hålet i motorn. Klart.
Lite förenklat men ungefär så borde det gå till förutsatt att han har kick. Man lär ju kolla att startmotordreven klarar sig på egen hand men det kan jag väl aldrig tänka mig att det skulle vara nåt problem med.
 
Visst går det att ta bort batteriet. Det görs ju på rejshojar för att få dem lite lättare. Dock måste man ersätta batteriet med en eliminator (ungefär en stor kondensator som håller stöm kanske 40-60 minuter) som gör att elsystemet & tändning fortfarande funkar.
Moderna hojar funkar ofta så att batteriet hjälper till att driva elen även under körning, och dör batteriet funkar hojen så länge man har lite varv men dör på typ tomgång...
 
Robban_C skrev:
Va? :va
Vad skulle det vara för problem att ta bort elstarten?
Bort med några skruvar till startmotorn, kasta densamma i en stor vid båge över vänster axel och sen skruva dit en egentillverkad täckbricka över hålet i motorn. Klart.
Lite förenklat men ungefär så borde det gå till förutsatt att han har kick. Man lär ju kolla att startmotordreven klarar sig på egen hand men det kan jag väl aldrig tänka mig att det skulle vara nåt problem med.
men de e väl klart starten går o ta bort, jag råka bara svara på fel inlägg..
batteriet blir jobbigare :)
 
Är det inte enklast att köpa ett nytt batteri?
 
Det kan vara rätt litet eftersom det inte längre ska driva startmotorn men du får nog räkna med att börja hålla koll på vätskenivån om du går ner markant (typ till halva storleken). Detta beror på att generatorn eventuellt ger rätt hög ström för det lilla batteriet. Nu är det inte säkert att det blir så, det beror på hur exakt regulatorn sköter sitt jobb.
 
tog bort battariet på min dr350 och satte dit en kondensator på 0.1 farad. funkar kanon :tummenupp
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top