Plocka bort avgasventil

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
När jag byter till helssytem så har jag ju ingen användning av avgasventilen längre. Men jag vill inte ha kvar motorn till den då den bara är ivägen.

Men plockar jag bort den så måste jag ju ha ett motstånd för att lura ecun att den är kvar.

Det jag vet från servicehandboken är att motståndet i den är 3,1k ohm och att det går ca4,5-5,5 volt till motorn.

Hur vet jag hur mkt watt motståndet ska tåla? Försökte med formeln på miniblinkers guiden men min matte har blivit dålig sen jag gick ur skolan o får inte ordning på det..

Hjälp mig ngn :confused:

Får ta fram gymnasiekunskaperna nu då:

Effekten P är lika med kvadraten av spänningen U delat med resistansen R

P=U^2/R

P=10mW blir det om jag räknar rätt.

okej tack för hjälpen :)

nu verkar jag bara hitta resistorer med bra mkt högre watt tal, vad skulle det göra om jag använder en med låt säga 1watt?

"Enkla vägen":

Du har ett motstånd på x kohm och maximalt ca 14V över det, vilket innebär en ström på några mA och således behöver du inte fundera på effekttåligheten överhuvudtaget.

"Beräkningsvägen":

Räkna med max ca 14V från hojen. ECU:n tar i värsta fallet endast 4,5V av den spänningen vilket innebär att max. 9,5V blir kvar över motståndet.

Som nämnts P = U^2/R ger:

P = 9,5*9,5/3100 W = ca 0,029W eller 29mW. Vilket innebär att du kan sätta dit vilket motstånd som helst på 3,1kohm.

Last edited:
Går det verkligen bara att ta bort servot?
Vill inte ECUn ha feedback från servot som svarar mot hur den kör motorn?
Hur många ledare går det till servot?

"Enkla vägen":

Du har ett motstånd på x kohm och maximalt ca 14V över det, vilket innebär en ström på några mA och således behöver du inte fundera på effekttåligheten överhuvudtaget.

"Beräkningsvägen":

Räkna med max ca 14V från hojen. ECU:n tar i värsta fallet endast 4,5V av den spänningen vilket innebär att max. 9,5V kvar över motståndet.

Som nämnts P = U^2/R ger:

P = 9,5*9,5/3100 W = ca 0,029W eller 29mV. Vilket innebär att du kan sätta dit vilket motstånd som helst på 3,1kohm.

Tackar ödmjukast :tummenupp

Vad skulle man göra utan SH :confused:

okej tack för hjälpen :)

nu verkar jag bara hitta resistorer med bra mkt högre watt tal, vad skulle det göra om jag använder en med låt säga 1watt?

Ingen skillnad förutom att de oftast väger några mikrogram mer än exempelvis 0,25W-motstånd. Du tappar ungefär 0,0000000000234 km/h i toppfart, men det går säkert att leva med.... ;)

Går det verkligen bara att ta bort servot?
Vill inte ECUn ha feedback från servot som svarar mot hur den kör motorn?
Hur många ledare går det till servot?

Ska även rycka ut sladden från ecun som styr servot, så den borde bara vilja ha ett motstånd för att känna att den finns där.

Bara mina gissningar. Yoshimura säger att man bara ska rycka sladden o stoppa bort sladdarna nånstans. Vill ialf prova montera bort servot.

Ska även rycka ut sladden från ecun som styr servot, så den borde bara vilja ha ett motstånd för att känna att den finns där.

Bara mina gissningar. Yoshimura säger att man bara ska rycka sladden o stoppa bort sladdarna nånstans. Vill ialf prova montera bort servot.

fast yoshimuras instruction säger ju också att man inte får plocka bort själva servot, för då går ECUn över i limp-home-mode.
http://www.yoshimura-rd.com/images/product/pdf/1170085.pdf
sidan 4:
"NOTE: Do not unplug EXCVA servo, as it may cause the bike to
run in “safe” mode."

Du lär ju iofs märka om check-engine-lampan tänds så, det gjorde den på blejden när jag tog bort servot helt. (så jag byggde en liten modul med en enchipsdator som emulerade servot =D)

Back