Plocka av regskylten och slippa böter?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Halloj!

Stämmer det att man inte kan få böter om man plockar av reg.skylten?
Funderar på att ställa hojen på en bakgata där jag har väldigt bra uppsikt
över den och där det finns saker att låsa fast den i, men vet inte riktigt
om man får. De får ju gärna sätta en lapp på den så kan jag flytta den
men det vore surt att få böter...
Jobbigt om de får för sig att frakta bort den däremot.

/C

Det bara plocka av skylten och ställa hojen där.. Inget att oroa sig över...

Om jag hade varit en lapplisa och sett en mc som jag gång på gång inte kunnat sätta böter på hade jag tillslut kollat up ramnumret för att sätta dit den jäveln som smiter undan systemet!

Men jag är ingen lapplisa så jag älskar iden! Ska se om man kan fästa regskylten med 2 vingmuttrar eller liknande så man lätt kan plocka av och ta med :)

Kardborre är den ultimata lösningen på ditt problem! har haft det på alla hojar jag har ägt och aldrig tappat skylten. bara att klistra dit!

Om jag hade varit en lapplisa och sett en mc som jag gång på gång inte kunnat sätta böter på hade jag tillslut kollat up ramnumret för att sätta dit den jäveln som smiter undan systemet!

Men jag är ingen lapplisa så jag älskar iden! Ska se om man kan fästa regskylten med 2 vingmuttrar eller liknande så man lätt kan plocka av och ta med :)

Kardborreband is the shit :-)

Saxat ur förordningen. Säkrast är väl dock att ringa eller maila frågan till kommun/vaktbolag.

Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
1 § Denna förordning gäller i anslutning till lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall.
2 § Utöver vad som framgår av 2 § andra och tredje styckena lagen om flyttning av fordon i vissa fall får ett fordon flyttas i följande fall.
3. Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och
d) fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen,

Jag rycker av plåten och kastar under sadeln på min lillscooter varje gång det är fullt på mc-parkeringen (ja, jag är lat och orkar inte kolla på nästa). Ställer mig på gatan mellan bilarna utanför porten här där det är avgift 9-17. Hittills har de inte bogserat bort den, men den kan ju å andra sidan tas för en vanlig moppe också om de inte tittar så noga.

Står man inte synnerligen dumt till så låter dom det säkert gå några dygn innan dom ringer bärgaren, flyttas den emellanåt så borde det inte bli aktuellt MAO

Står man inte synnerligen dumt till så låter dom det säkert gå några dygn innan dom ringer bärgaren, flyttas den emellanåt så borde det inte bli aktuellt MAO

Tänkte ställa den precis bredvid en bilparkering där det är ganska gott om plats vid sidan också, inte så många som passerar här heller. Tycker inte att det borde göra ngt men de vill väl antagligen inte att alla ska börja ställa sina motorcyklar å annat där. Vet att det har vart ok att ställa hojen vid cykelställen på andra sidan, men då ser jag den inte från mig. Låser jag fast den på baksidan borde jag höra om de kör igång en vinkelslip eller ngt skit. Är inte tänkt att parkera den där någon längre tid heller men upp till 2 veckor kanske.

Dom är för feta och lata för att lägga ner tid på sånt... Annars var det bra tänkt! :tummenupp
Lata vette fan, jag tycker dom där små sadisterna är som nå jävla Duracellkaniner :huvet Fast ibland är det bra att dom är snabba och duktiga också, vi blir ofta inparkerade utanför hojgaraget, då hinner man knappt lägga på luren förrns dom är där :tummenupp Tydligen va dom riktigt snabba med bärgaren när den behövdes också, dock inte jag som ringde den gången.

De (kommunala) lapplisor som har handdatorer kan oftast kolla upp ramnummer direkt på handdatorn.
Den är ju uppkopplad på nätet och har tillgång till bilregistret. Så någon större arbetsbörda är det inte för att få fram regnummer.

Är det däremot på privat mark så brukar lalllisorna inte ha handdatorer och det är lite jobbigare för dem att få fram regnummer. De är tvungna att ringa ett samtal för att få fram det.
Fast om det är jobbigt att ringa ett samtal vet jag inte...

Låst kapell är väll en enklare lösning? De lär ju knappast skära sönder kapellet för att kolla regnummer eller ramnummer?

Plus att då ser du om nån tjyv varit där och rekat.

Ett tips, gör inte en sån manöver i göteborg bara, där bogserar dom bort fordonet direkt när lapplisan sett att man "försvårat identifieringen", jag råka ut för det i våras, 800 för bogseraren fick jag betala. (ingen böter konstigt nog dock)

I tokholm har jag gjort det flera ggr med bilen utan problem dock. (därför trodde jag det skulle funka i göteborg också, men icke)

Låter ju som en bra grej, vart hittar man det?

Vilket billigt skitkapell som helst (pris från nån hundring) och ett billigt skitlås för nån tia där man sätter ihop dom under hojen. Behövs ingen kvalitet någonstans, är ju inte stöldskydd (bortsett från att se om någon pillar)...

Men se till att det inte kan fladdra för mycket i vinden, kan ge repad plast.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back