Plocka av förgasare på Yamaha FZS600 - Blir tokig

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Tjena gubbar, behöver er fina hjälp :bow

tog ju kortet i höstas (wooo!) och har en Fazer 600cc från -03. Enbart rullat 700 mil.

Jag köpte den från Stan MC i Partille, Göteborg, och han gav motorgaranti på 1 år. Några månader in så sprutar dräneringsslangarna ut litervis med bensin - antagligen flottörer som strular och smuts i förgasarna. Jag ringer Stan och han vägrar hjälpa och säger att förgasare inte ingår i motorer (det heter ju för fan förgasarmotor :dummer ). Förstår inte riktigt vad man tjänar på att vara så som MC försäljare. Kommer aldrig köpa av honom igen.

Så då är jag här med en hoj som inte riktigt borde köras. Jag tänkte då plocka av förgasarna själv och ge dom en ordentlig rengöring och lära mig under tiden.

Nu är inte jag bäst på mekande och har inte mkt erfarenhet. Jag har en Haynes verkstadshandbok för dessa Fazers.

Jag vågar inte dra och skruva för mycket i grejer haha. Är ju slangar och kablar och vajrar överallt runt förgasarna, och alldeles över dem sitter ett gäng "coils" och bös - osäker hur man tar tillbaka allting för att komma åt förgasarna och vad allt gör.

avmedforgasare.jpg

Hur lossar jag på hela det där paketet? Jag lossat av de 3 skruvarna som håller fast paketet där men finns ju slangar som inte vill röra sig mer än några cm som jag kanske måste lossa på?

Någon i GBG som har lust att svänga förbi Majorna för en slant och en pizza och hjälpa en biker i nöd? :tuttar

Tacksam för hjälp.

W.
 
Last edited:
Jag hade en -98 FZ 600 Fazer som jag bytte insugningsgummi på. Hålen i fästena till luftburken på sidan var avlånga (kan även varit någon skruv under sadeln), detta gjorde så att luftburken kan skjutas bakåt så att förgasarna blev lösa. Men det var trångt så in i h-vete.

Edit: Kom på att jag har kvar servicemanualen till den, 360 sidor PDF.
 
Last edited:
Du måste tyvärr ta bort alla slangar. Wirar. Elkablar. Annars kan du inte få loss förgasar bryggan.

Bryggan kan sitta bra hårt i insugsgummina och kan vara väldigt envetna att få tillbaka ned i insugsgummina.

Använd din mobil. Fotografera varje del du lossar INNAN du lossar den så du vet var den satt och hur den satt.

Alla slangar passar bara på en plats både i längd o dimension.

Klistra på en tejp bit som du skriver var den detaljen satt är ännu ett sätt.

Sedan har du Braigasen i Göteborg o han gör även sådana här kundjobb ring o tala med honom och då har du 100% friska förgasare efteråt.

Mvh
 
Läckaget verkar bero på otäta flottörventiler.

Behöver du baxa loss hela bryggan för att byta dem?
OBS! Jag har inte facit, jag bara reser frågan.
På XTZ 750 (twin) byter jag detta utan att plocka loss förgasarna
 
Har den stått stilla länge kan det vara flottörerna som hängt sig. Har du lite flyt kan det hjälpa att smälla till flottörhusen några gånger med något lämpligt redskap. Hillbilly fix men har du inte testat det så är det värt ett försök.
 
Jag hade samma problem på lika dan (men lite äldre) hoj för några år sedan. Problemet var att o-ringarna runt flotör ventilen(?) hade torkat och läckte. Jag böt alla fyra sen var det klart. Lätt fixat.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag har pillat i några FZS600. Dokunementerat det på bild också. Lite tips på vissa saker hittar du där också(saker som nämnts redan längre upp) samt vad det var för nåt som läkte:
http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140703/140703b1.html


http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140301/140301b1.html

Ang FZS:ens risiga insugsgummi. Många byter nog i onödan....
http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild15/150301/150301b1.html

Suveränt! Tack det hjälper. Om du kollar min bild i originalposten så försöker jag få bakåt hela det där paketet med coils och slangar osv rakt ovanför förgasarna. Drog du tillbaka allt där också eller lät du det bara sitta?

Tack för alla svar i forumet.

W.
 
Suveränt! Tack det hjälper. Om du kollar min bild i originalposten så försöker jag få bakåt hela det där paketet med coils och slangar osv rakt ovanför förgasarna. Drog du tillbaka allt där också eller lät du det bara sitta?

Tack för alla svar i forumet.

W.


Oj, så länge sedan och det har ju blivit en o annan hoj efter det.

om du menar för att få lös förgasarna så minns jag att
- lossa styret(för att frilägga vajrarna)
- dra ut åt vänster sida förgasarna ca halva vägen
- ta lös gasvajrarna vid förgasaren
- ta ut förgasarna

Förutom det så(kika på bilderna) så lossa luftfilterboxen för att få den lite bakåt
Tändspolarna(coilen) sitter kvar där dom är.....


Som sagt, ett antal år sedan jag gjorde det på FZS:en. Men, kikar jag på bilderna så verkar det logiskt att jag gjorde så
 
Löste det! Ska nu plocka isär förgasare och rengöra och sen på igen på hojen. Ska bli spännande!

Kanske behöver synka dom också? Eller behövs det?

Tack! W.
 
Löste det! Ska nu plocka isär förgasare och rengöra och sen på igen på hojen. Ska bli spännande!

Kanske behöver synka dom också? Eller behövs det?

Tack! W.

Det beror ju på hur mycket du plockar isär, framförallt om du skruvar bort justerskruvar/nålar så behövs det en justering efteråt. Köp en packningssats.
 
Det beror ju på hur mycket du plockar isär, framförallt om du skruvar bort justerskruvar/nålar så behövs det en justering efteråt. Köp en packningssats.

Japp det köpte jag. Nya packningar, nya nålar och O-ringar (bara för att få det nytt och fint). Så ska sätta på dom efter jag rengjort. Tänker skruva av pilot/main jets och flottörerna i princip och rengöra.

Kommer jag behöva synka då?

Man lär sig en del på att bara ge sig fan på att testa :D

Vad tror du skräpet kommer från? Precis, tanken. Gör ren den med.

Synka gör du med förgasarna monterade och motorn startad.

Bra idé. Får la kolla upp hur man rengör tank också.

W.
 
Synka (ställa alla lika) trottlar/spjäll görs enkelt innnan du skruvar dit fuggarna på motorn, ta en 2-3mm borr och använd som bladmått och justera så att alla fuggar har lika stor öppning.
Man brukar starta och ställa den som har fästet för gasvajern sen de övriga.
Jobbigaste (?) är ju att ställa alla justermunstycken till luft och lågfart, se till att de är hela.
 
Japp det köpte jag. Nya packningar, nya nålar och O-ringar (bara för att få det nytt och fint). Så ska sätta på dom efter jag rengjort. Tänker skruva av pilot/main jets och flottörerna i princip och rengöra.

Kommer jag behöva synka då?

Man lär sig en del på att bara ge sig fan på att testa :D



Bra idé. Får la kolla upp hur man rengör tank också.

W.

Jag har inte köpt en pryl(packningar, o-ringar etc) till mina FZS när jag haft isär knasarna.(förutom då flottörnålarnas "hus" som läkte)

Synka förgasare är en servicegrej. En del gör det, en del gör inte det. Jag synkar mina förgasare oavsett om dom varit separerade eller inte. Det är ju inget som går sönder om man inte synkar. Men.....hojen går betydligt bättre märker man, speciellt på tomgång.

Två saker man bör tänka på:
-ge tid åt lågfartsmunstyckena. Små hål och dom brukar vara ärjade på lågmilare(igensatta)
- luft-/bränslemunstycke. Den är i 4 delar.(skruv, fjäder, bricka, o-ring). Bricka och o-ring är minigrejjor och jag har öppnat nån förgasare där bl a o-ringen eller brickan saknats.
 
Mitt problem är löst! Och intressant nog dök svaret upp strax efter jag löste det:

Jag har inte köpt en pryl(packningar, o-ringar etc) till mina F9ZS när jag haft isär knasarna.(förutom då flottörnålarnas "hus" som läckte)

Synka förgasare är en servicegrej. En del gör det, en del gör inte det. Jag synkar mina förgasare oavsett om dom varit separerade eller inte. Det är ju inget som går sönder om man inte synkar. Men.....hojen går betydligt bättre märker man, speciellt på tomgång.

Jag inspekterade allting idag igen (har plockat av och på förgasarna 2ggr nu) och jag hittade problemet för varför det sprutar ut bensin ur överflödsslangarna:

"husen" där flottörnålarna går in och ut i så nålarna ska täppa igen var inte helt täta. Testade blåsa i bensintillförseln och fann att de små nålkopparna (vad kallas dessa små flottörnålhus?) släpper genom luft på 2 av förgasarna.

Jag bytte ut dom och nu är det tätt!

Jag satte på förgasarna på hojen igen och testade köra - gick alldeles strålande! Ingen mer bensin som sprutar ut.

Men ja, jag tänkte ju synka också. Kanske värt att köpa en vakuumklocka för 4 st förgasare?

Tack för alla Goa svar!

W.
 
Jag köpte mig en carbtune pro har jag för mig den hette ca 800:-. Ska man lämna in hojen för att synka kostar det förmodligen samma eller mer beroende på vart man lämnar, så den betalar sig efter första användningen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top