Plenumproblem!!

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
DEt är trångt som FAN vid de två yttersta förgasarna! Bygga ett "traditionellt" plenum verkar omöjligt!:confused: Någon som har något förslag på gur jag ska göra!?!:va
Skickar med en paint ritning på en tanke som jag har... Tanken med att det ser ut så är att försöka få lika mycket/lite luft till alla fyra fuggarna..

Bifogat

• DSC00574a.JPG
    DSC00574a.JPG
    86.8 KB · Visningar: 66
  • DSC00575a.JPG
    DSC00575a.JPG
    107.9 KB · Visningar: 91
  • DSC00576a.JPG
    DSC00576a.JPG
    103.3 KB · Visningar: 78
  • PAINTPLENUM.JPG
    PAINTPLENUM.JPG
    18.9 KB · Visningar: 120
kamikaze skrev:
2669323 DEt är trångt som FAN vid de två yttersta förgasarna! Bygga ett "traditionellt" plenum verkar omöjligt!:confused: Någon som har något förslag på gur jag ska göra!?!:va
Skickar med en paint ritning på en tanke som jag har... Tanken med att det ser ut så är att försöka få lika mycket/lite luft till alla fyra fuggarna..

När jag ser hur trångt det är undrar jag hur orginal luftbox kan få plats?

Borde det inte bli konstiga strömar in i förgasaren om du gör enligt ritning?

Kan du inte dra individuella rör till varje fugge som sedan i sin tur alla går ihop i ett plenumkärl som håller erforderlig volym?

zilog skrev:
2669343När jag ser hur trångt det är undrar jag hur orginal luftbox kan få plats?

Borde det inte bli konstiga strömar in i förgasaren om du gör enligt ritning??
Jo det är det jag funderar på, men jag har inte så mycket annat att välja på om jag inte vill "favorisera 3:an och 2:an, eller?:va

zilog skrev:
2669343 Kan du inte dra individuella rör till varje fugge som sedan i sin tur alla går ihop i ett plenumkärl som håller erforderlig volym?
Det blir ändå trångt som fan för de yttre rören..

Det går inte att göra ingrepp i ramen? Slipa ur på insidan och förstärka upp på utsidan tex? Alt. dra om ramen just där?

bifogar en enkel skiss...

Bifogat

• skiss.jpg
    skiss.jpg
    77.2 KB · Visningar: 88
Last edited:
Noc skrev:
2669634 Det går inte att göra ingrepp i ramen? Slipa ur på insidan och förstärka upp på utsidan tex? Alt. dra om ramen just där?

bifogar en enkel skiss...

Inte speciellt roligt att börja karva o kludda i ramen..
Frågan är hur man kan bygga utan att störa flödet i plenumet för mkt.

Det bästa hade givetvis varit ett "vanligt".

det verkar som att du måste konvertera till insprutning för att det där ska bli bra, det hade jag gjort.

Konvertera till sprut och bygg ett eget insug med ett stort spjällhus mellan rambenen och plenum bakom.

trångt?

hade samma problem med kompressor som skulle in i ramen ... lösningen här var en förkammare som sen fördelar ut luftströmmarna.... så jag har en mellan vägg som e hålborrad å ihop med 2:kammaren å toppen flödes mätt....

Pickles skrev:
2677285 hade samma problem med kompressor som skulle in i ramen ... lösningen här var en förkammare som sen fördelar ut luftströmmarna.... så jag har en mellan vägg som e hålborrad å ihop med 2:kammaren å toppen flödes mätt....

Vill du förklara det lite närmare? Min tanke är att bygga två kammare, en liten direkt på fuggarna och förbinda den med en större via två rör.

Denna skulle sitta direkt på förgasarna och från "takåsarna" drar jag två rör till ett plenum. Vad tror ni funkar det?

Bifogat

• part1.jpg
    part1.jpg
    38.7 KB · Visningar: 45
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...