Plenum??

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Hoj
´92 med fläkt
Såg tidigare ritningar/skisser på plenum till en B12, tror det var Brinkens. Hittar tyvärr inte bilderna längre.
Problem med provkörning tidigare och jag tror flödet inte var riktigt bra i den hemmagjorda. Annars funkade det bra.
Mit 04-18, Wahlbro pump, MCX mod. fuggar, nya dragstänger, vatten/metanol sprut för kylning direkt i snurran. (tryckstyrt)
Problemet var att den inte laddade mer än 0,5 bar :confused:
WG ställd på 1,3 bar och inget läckage.
Önskar mer råd om jag är ute och "cyklar"!

Last edited:
Även med ett taskigt plenum ska du få högre laddtryck än 0.5 Bar. Du lär felsöka någon annanstans. Hur mycket vatten per minut trycker du in? 0.3 liter per minut bör räcka upp till ca 1 Bar om du kör utan IC. Om du har en dumpventil monterad, plugga den (dvs ta bort och plugga hålet) till att börja med.

andersbrink skrev:
Även med ett taskigt plenum ska du få högre laddtryck än 0.5 Bar. Du lär felsöka någon annanstans. Hur mycket vatten per minut trycker du in? 0.3 liter per minut bör räcka upp till ca 1 Bar om du kör utan IC. Om du har en dumpventil monterad, plugga den (dvs ta bort och plugga hålet) till att börja med.
Har inte mått på mängden för vattensprutet, med lite är det, rädd för skador i "huset". Skall plugga dumpen, kanske går bakvägen där. Håller med om att det verkar konstigt att trycket inte blir större. WG har jag kollat på jobbet och det stämmer med 1.3 och trycket mäts från 1:ans insugsgummi. Lär bli några bänkkörningar för man är lite feg den här årstiden.
Tackar det ödmjukaste.

Ramkvist skrev:
Såg tidigare ritningar/skisser på plenum till en B12, tror det var Brinkens. Hittar tyvärr inte bilderna längre.
Problem med provkörning tidigare och jag tror flödet inte var riktigt bra i den hemmagjorda. Annars funkade det bra.
Mit 04-18, Wahlbro pump, MCX mod. fuggar, nya dragstänger, vatten/metanol sprut för kylning direkt i snurran. (tryckstyrt)
Problemet var att den inte laddade mer än 0,5 bar :confused:
WG ställd på 1,3 bar och inget läckage.
Önskar mer råd om jag är ute och "cyklar"!

Kör du vatten innan sugsidan bör det var väligt lite, pga den bromsar turbinen
prova en repa utan vatten vad har du för tryck då??
Kör sedan med t-röd så får du en eldkvast modell stor vid gassläpp :) .

Hej! Jag har ingenting att tillägga, ville bara säga att jag inte fattar ett dyft av vad ni pratar om! Och då är jag ändå rätt lärd! :) Hej då!

märkligt, går den som den ska förutom att den bara laddar 0,5??
med 0,5 så landar du runt 200hk.

Ramkvist skrev:
Vore tacksam för en skiss för modell Marklund-plenum

Jag har ett gäng bilder med lite mått, ge mig en mailadress så skickar jag bilderna! (tror dom kommer från andersbrink)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul