Plenum på sugis

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Funkar det med turboplenum på sugis? Inte bara för att få ett filter, utan förberedelse för framtiden.....
 
Ja det gör de, kan dock bli så att den går snålt eftersom du säkert ska ha 2" tryckrör och orginal hålen till luftboxen e lite större.

Men funkar gör de ;)

//Tapper
 
ursäkta mig för min dumma fråga men vad är skillnaden på ett vanligt plenum och turbo plenum?
 
Och luftfiltret brukar sitta före turbon, inte i plenumet.

Det förstod nog trådskaparen tror jag ;)
Men sålänge den är en sugmotor kan han ju sätta ett eftermarknadsfilter med 2" anslutning direkt på plenumet lixom...

Men!
Precis som nån antydde här så är ett turboplenum alldeles för LITET i volym för att hojen ska gå bra.
Det är inte för inte som sugmotorer har stora luftburkar.
Det är för att motorn hela tiden ska ha en stor fri volym att suga ur för att förhindra, eller iaf minska tryckfall, och därmed effektförlust.

Kör man omkring med ett turboplenum, som kanske i sämsta fall bara har samma volym som motorns slagvolym, eller som mest den dubbla, samt ett så litet ingångshål som 50 mm, ja då LÄR motorn gå allt annat än optimalt på högre varv.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top