Plattskärm - förslag

Utöver Halogens utmärkta förklaring så verkar folk tycka att TN-paneler är sämre på att få riktigt svarta färger vilket jag tror jag skulle störa mig på.

Tack för hjälpen och för att du tog dig tid!

Sitter här men en 15" plattskärm som jag köpte 1997 för 13000.- Den har sett sina bästa dagar och jag är ute efter en ersättare. Allt är bättre än den här, och 3200 för en 20" Wide tycker jag låter perfa! Det blir nog till att slå till på den där!

Halogen skrev:
2494796 TN är en typ av panel som sitter i tft-skärmar, panelen är det som sitter mellan dig och bakgrundsbelysningen i skärmen och innehåller de flytande kristallerna som släpper igenom ljus och bygger upp bilden. Det finns ett par olika sorter men det som är utmärkande för TN-paneler är att de endast jobbar med 18 bitars färgdjup per pixel (dvs 6 bitar per subpixel - röd, grön och blå) mot normalt 24 bitar, och att betraktningsvinklarna är jämförelsevis dåliga.

TN-paneler brukar specas till 16.2 miljoner färger, men det är bara halva sanningen. Alla som kan räkna binär ser ju att med 18 bitars färginformation så kan varje pixel anta exakt 2^18 = 262144 olika lägen, vilket är rätt långt ifrån de påstådda 16.2 miljonerna. Därför används en teknik som kallas för dithering för att få skärmen att visa fler färger, t ex kan två närliggande pixlar visa två olika nyanser för att lura ögat att se en annan färg, eller så växlar pixeln snabbt mellan två färger för att uppnå samma effekt. Betraktningsvinklarna har blivit bättre men är fortfarande sämre än övriga paneltyper. Detta beror på sättet som kristallerna vrids innuti pixlen, man har offrat lite av betraktningsvinklarna för att få ner responstiden.

Dock: Detta är, egentligen, bara detaljer. TN-paneler funkar utmärkt till vanligt hemmabruk, och de har fortfarande den lägta responstiden på marknaden och lämpar sig därför bra till snabba spel. De är dessutom rätt billiga.

Halogen skrev:
2494796 TN är en typ av panel ....

Alright, eftersom det verkar finnas lite kunskap här så passar jag på att fråga. Har nämligen grottat ner mig totalt i tft-träsket, blir dock inte så mycket klokare. TN är en typ av panel, sen finns det väl åtminstone PVA och Active Matrix också? Är det några fördelar med dessa eller är de bara dyrare?

Hazzeman skrev:
2495672 Alright, eftersom det verkar finnas lite kunskap här så passar jag på att fråga. Har nämligen grottat ner mig totalt i tft-träsket, blir dock inte så mycket klokare. TN är en typ av panel, sen finns det väl åtminstone PVA och Active Matrix också? Är det några fördelar med dessa eller är de bara dyrare?

Det är ju alltid kul när någon krånglar till det lite så jag lägger till följande paneler: S-IPS och S-PVA... :tungan

Halogen verkar vara insatt så han kanske kan svara på skillnaden.

Starstriker skrev:
2495169 Tack för hjälpen och för att du tog dig tid!

Sitter här men en 15" plattskärm som jag köpte 1997 för 13000.- Den har sett sina bästa dagar och jag är ute efter en ersättare. Allt är bättre än den här, och 3200 för en 20" Wide tycker jag låter perfa! Det blir nog till att slå till på den där!

Jag tror du kommer bli jättenöjd, grymt mycket skärm för pengarna. :)

Hazzeman skrev:
2495672 Alright, eftersom det verkar finnas lite kunskap här så passar jag på att fråga. Har nämligen grottat ner mig totalt i tft-träsket, blir dock inte så mycket klokare. TN är en typ av panel, sen finns det väl åtminstone PVA och Active Matrix också? Är det några fördelar med dessa eller är de bara dyrare?

Stämmer, utöver TN så hittar man ett antal andra paneltyper i konsumentskärmar idag, främst *VA-paneler (MVA, PVA etc) och IPS-paneler (egentligen bara S-IPS). Utan att gräva ner sig i de tekniska detaljerna så kan man säga att skillnaderna dem emellan mest har att göra med hur de vrider kristallerna för att ändra ljusgenomsläppet. Samtliga jobbar med 24-bitars färgdjup, betraktningsvinklarna är bättre men responstiderna något sämre (ibland mycket sämre) än på TN-paneler. Nya skärmar görs idag oftast med antingen TN-panel eller någon variant av MVA- eller PVA-panel, beroende på tillverkare.

Här är en fruktansvärt användbar länk som radar upp paneltyperna och kort nämner dess fördelar resp. nackdelar.

"Active matrix" säger inget om paneltypen, det betyder att varje pixel styrs individuellt av en transistor - något som är totalt meningslöst att skriva ned i en produktspec för en tft eftersom detta är en teknik som används i samtliga paneler idag och har använts sedan den den första tft-skärmen tillverkades eftersom detta är en grundförutsättning för att överhuvud taget konstruera en tft. Jag fattar ärligt talat inte varför detta skrivs med i specarna, det är som att sälja en mc och påpeka att den har två hjul och en motor som drivs med bensin.

Halogen skrev:
... massa förklaringar...

Bra förklaringar och länk :tummenupp

Då ska jag fortsätta leta efter en vettig skärm. Är ute efter något som klarar av minst 1600x1200, möjligen widescreen, bara den har 1200 i vertikalled. Bra färger och svärta då det blir rätt mycket bildbehandling och dyl. Även inte alltför slö uppdateringstid eftersom det blir lite spelande då och då :) Pris, ja, så billigt som möjligt, men under 10 000:- Några ideer någon?

Halogen! Du är kung! :bow

10.000:- frågan då: Jag kollar efter en teve...

Plasma eller LCD?

Hazzeman skrev:
2502899 Bra förklaringar och länk :tummenupp

Då ska jag fortsätta leta efter en vettig skärm. Är ute efter något som klarar av minst 1600x1200, möjligen widescreen, bara den har 1200 i vertikalled. Bra färger och svärta då det blir rätt mycket bildbehandling och dyl. Även inte alltför slö uppdateringstid eftersom det blir lite spelande då och då :) Pris, ja, så billigt som möjligt, men under 10 000:- Några ideer någon?

Den här kanske?
http://accessories.euro.dell.com/sn...y_id=6198&cs=sedhs1&first=true&l=sv&sku=59216

Hazzeman skrev:
2503833 Fet! :drool ska kollas upp

Det där är bra skit kompis, bra skit. :tummenupp

Hade jag varit i skärmköpartankar idag hade jag det förmodligen blivit en sån. Men fatta storleken på den där pjäsen, den är över halvmetern bred! :banana

Dr.Bike skrev:
2503025 Halogen! Du är kung! :bow

10.000:- frågan då: Jag kollar efter en teve...

Plasma eller LCD?

Jag kan inte tv-apparater, men en kompis skaffade en Panasonic TH-42PV60E i våras som är riktigt fin. Se här!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage