Plattkörda Battlax

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har precis lagt handpenning på en FJR 1300.
Vid provkörningen kändes det lite konstigt att svänga vilket verkar bero på att däcken plattkörts.

Däcken är av typen Bridgestone Battlax vilka har en hårdare del mitt på däcket.
När man känner med fingret över både fram- och bakdäck märks det tydligt en kant där däcken blir platta över en yta på ca 2 - 3 cm.

Jag har själv en aktiv körstil och undrar om däcken kommer att "runda till sig" på egen hand när man brännt på ett tag?
Säljaren av hojen trodde också att det bara var en tillfällig utplattning i samband med vinterförvaring. Några kommentarer på det?

Däcken är väldigt fräscha med mycket bra mönster (fast de gått 500 mil). Så det känns lite onödigt att byta ut dem.
 
Kör på om inte däcken är utnötta och du inte har pengarna över, med tanke på att framdäcket är platt skulle jag dock bytt hyfsat snart för att få vettiga köregenskaper.

Hojen är rätt tung och de flesta kör den på större vägar = plattslitna däck. Att de blivit så över vintern är bortförklaringar. Förmodligen blir de aningen bättre, men räkna med att iaf bakdäcket tar slut runt 8-900 mil. Helt klart ger det konstiga egenskaper, men man vänjer sig ganska snabbt, och sedan blir man glatt överraskad när man får på nya däck. Hojen svänger så lätt... :)

Sen har generellt inte mönsterdjupet så mycket att göra med om däcken är slut eller inte, det finns annat som påverkar grepper mer än om man slitit bort allt gummi.
 
Last edited:
Jo, har hört om vissa däck som blir rejält halare de sista 100 milen fast det är gott om mönster kvar.
Tack för inputen.

Är det annars rätt däck att gå på för en hoj i den viktklassen?
Jag provade vanliga Diabolo sportdöck till min förra Pan European och bakdäcket var helt slut efter 400 mil :(

Jag vill ha en bra kompomiss mellan slitstarkt och bra grepp (med fokus på bra grepp).
 
Är det annars rätt däck att gå på för en hoj i den viktklassen?
Ja, det tror jag. Beror ju på vilket Battlax, men 021 eller vad de heter är nog rätt för den. Många tycker att Metzeler Z6 har bättre egenskaper i pressade lägen, men den typen av däck är helt rätt.
 
Sen har vi det här med däckstryck. Vet grabbar här hemma som funderade på varför mina bandäck överlevde så många mer mil mot deras. Vi åkte nog ungefär lika..tror faktiskt att jag använde mer sida än vad de gjorde.. Visade sig att jag åkte med något mer tryck än vad de gjorde. Däcket inte blev så platt i profilen. Sen har vi fjädringen.. Det är mycket som spelar in på avgörandet av däck.
 
@Lonewolf
Japp. Det är mer än vad en vanlig dödlig mäktar med ;)

@all
Tur att det finns folk som vill dela med sig. :bugar
 
touringkörd:)Med platt mitt, brukar inte vara någon konstigt igentligen, kör på tills däcket är slut, även om övergången kan kännas lite knepig, med känslan blir helt annorlunda med nya runda däck:tummenupp
 
Kasta skiten om det är gubbhylla på det!! Lär ju knappast bli bättre!
 
Jag funderar seriöst på att göra mig av med framdäcket (eller i alla fall byta ventil).

Jag har problem med att lufttrycket sjunker hela tiden. Det räcker med att det gått ner under 2.7 kg så blir det astungt att styra.

Vid 2.8 är det lekande lätt. Hur kan ett hekto göra så stor skillnad :va
 
Jag funderar seriöst på att göra mig av med framdäcket (eller i alla fall byta ventil).

Jag har problem med att lufttrycket sjunker hela tiden. Det räcker med att det gått ner under 2.7 kg så blir det astungt att styra.

Vid 2.8 är det lekande lätt. Hur kan ett hekto göra så stor skillnad :va
Kolla med såpvatten så du inte har nått sittandes i däcket.Annars kan det vara en ventil som börjar läcka vid lite fart.
Angående battlax däcken så har Bridgestone däck som är anpassade för fjr:en.Står i deras listor vilka det är.
 
Ang tillfällig utplattning så försvinner den fort.
Men då är det ju platt på ett visst ställe, inte runt hela däcket.
 
Hittade en tråd igår om Battlax -021 där flera andra har problem med de däcken
http://www.fjrforum.com/forum/lofiversion/index.php/t108729-50.html

Får se om det går att få tag på den äldre generationen av -020 eller något annat som passar.
 
Fixade ett par Metzeler Z6.

Var nog med trycket som nämnts tidigare. Fram blir det snabbt hajtänder annars. Jag kör också en tung hoj som antagligen är än mer framtung än din och den kräver minst 2.6 fram. Att det tar slut bak lastar jag vridmomentet för.:)
 
Boken säger 2.7 fram (och 2.9 bak).
Metzeler-däcken bak saknar mönster mitt på, så nu är det helt lagligt att köra tills tråden syns :D :yoparty
 
Investera i nya däck! Det ska vara kul att köra hoj, och med dåliga däck blir det inte det.

Michelin Pilot Road 2, är ett mycket bra touring/sportdäck.

Annars - ett fattigmansknep jag tog till på kompisens plattkörda däck var:

Pallade upp hojen på depåstöd, körde på ca 50 km/h, la an en rasp mot själva skuldran som bildats. Gummit sprutade frisk, och det blev betydligt mycket bättre iaf.
 
Metzeler Z6 har inget mönster mitt på slitbanan även när de är nya.
Bara en massiv samling av gummi som kan slitas länge.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top